Hebben velgen niet een bepaalde hoogte en het velgbed een bepaalde diepte?
Het Grote China Topic (frames + onderdelen)
-
- Forum-lid
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 25 mar 2019 09:44
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16026
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Klopt, maar je hebt wel degelijk velgen met een dieper velgbed waardoor het bij zo'n velgen, bij gelijke buitendiamter van de velg, net iets makkelijker zou kunnen zijn om je bandjes te monteren dan bij velgen met een ondiep velgbed.
Ik weet wel jij verstaat wat ik bedoel.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16026
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Als je een all-round wielset zoekt zou je als lichtgewicht zijnde voor 40 mm hoog en 21 mm interne breedte kunnen kiezen.Quadrophenia schreef: ↑16 sep 2020 14:51 .......... Voor welk wiel zouden jullie kiezen, kijkend naar mijn profiel?.........
Op een wiel met 21mm interne velgbreedte haalt een 25mm band al gauw 26-28 mm effectieve breedte. Dat is op de racefiets met jouw gewicht meer dan comfortabel genoeg.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 25 mar 2019 09:44
Dank Lcsmet!
Nu is het echter zo dat de 21mm variant [intern] niet in 40, maar in 45mm diepte beschikbaar is. Dat is maar een halve centimeter verschil, maar ik wil voorkomen dat ik met een beetje zijwind van mijn fiets waai. Is het zo dat ik met bredere velgen ook wat meer bestand ben tegen zijwind en zodoende makkelijk 45mm diepte kan hebben met mijn gewicht?
Nu is het echter zo dat de 21mm variant [intern] niet in 40, maar in 45mm diepte beschikbaar is. Dat is maar een halve centimeter verschil, maar ik wil voorkomen dat ik met een beetje zijwind van mijn fiets waai. Is het zo dat ik met bredere velgen ook wat meer bestand ben tegen zijwind en zodoende makkelijk 45mm diepte kan hebben met mijn gewicht?
Lcsmet schreef: ↑16 sep 2020 15:48 Als je een all-round wielset zoekt zou je als lichtgewicht zijnde voor 40 mm hoog en 21 mm interne breedte kunnen kiezen.
Op een wiel met 21mm interne velgbreedte haalt een 25mm band al gauw 26-28 mm effectieve breedte. Dat is op de racefiets met jouw gewicht meer dan comfortabel genoeg.
Cube Agree GTC Race [2015]
Ik heb een Canyon Ultimate met velgremmen en heb daarvoor 2 full carbon wielsets. De ene set is 17mm intern en 23/24mm extern en 50mm hoog en de andere set (Farsports) is 18mm intern en 25mm extern en 35mm hoog.
Nu wil ik een nieuwe set kopen van Farsports die de andere 50mm moet vervangen. Ik kan kiezen uit de classic (wederom 18mm intern en 25mm extern) maar ook een 19mm intern en 26mm extern, ik denk dat dat wel gaat passen, aangezien 18/25 nu ook goed gaat.
De 19/26 is wel 90 dollar duurder dan de 18/25 omdat dit een nieuwere wielset van Farsports betreft (Kaze) die geen spaakgaten heeft, wat beter zou zijn voor tubeless.
Foto's van de remmen met 18/25 erin. Van band tot remhoef heb ik achter 5mm ruimte en voor ong 6mm.
Dus eigenlijk de vraag, op safe gaan en weer kiezen voor 18/25 omdat ik dan zeker weet dat het past en nooit mijn remblokken wijder hoef te zetten bij wisselen, of wel voor 19/26 gaan?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Nu wil ik een nieuwe set kopen van Farsports die de andere 50mm moet vervangen. Ik kan kiezen uit de classic (wederom 18mm intern en 25mm extern) maar ook een 19mm intern en 26mm extern, ik denk dat dat wel gaat passen, aangezien 18/25 nu ook goed gaat.
De 19/26 is wel 90 dollar duurder dan de 18/25 omdat dit een nieuwere wielset van Farsports betreft (Kaze) die geen spaakgaten heeft, wat beter zou zijn voor tubeless.
Foto's van de remmen met 18/25 erin. Van band tot remhoef heb ik achter 5mm ruimte en voor ong 6mm.
Dus eigenlijk de vraag, op safe gaan en weer kiezen voor 18/25 omdat ik dan zeker weet dat het past en nooit mijn remblokken wijder hoef te zetten bij wisselen, of wel voor 19/26 gaan?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik heb nu dus ook verschillende breedtes en het enige wat ik moet doen is de kabel wat strakker/losser draaien met 2/3 slagen. Het is niet zo dat ik de blokken steeds opnieuw moet afstellen.
Goede tubeless lint doet the job ook. Zonder spaakgaten in je velgbed is het k*t om iets te herstellen later (zie duur vanwege extra arbeid). Als je regelmatig van sets wisselt zou ik alles gelijk houden, hoef je nergens naar om te kijken.
18 of 19 intern op een racer is om het even voor ons stervelingen.
18 of 19 intern op een racer is om het even voor ons stervelingen.
ja, nu weet ik waar je op doelt, maar je opmerking was aan swifty gericht en zijn verwarrende opmerkingen over breedte en diepte...daar raakte ik het spoor even kwijt.Lcsmet schreef: ↑16 sep 2020 15:45Klopt, maar je hebt wel degelijk velgen met een dieper velgbed waardoor het bij zo'n velgen, bij gelijke buitendiamter van de velg, net iets makkelijker zou kunnen zijn om je bandjes te monteren dan bij velgen met een ondiep velgbed.
Ik weet wel jij verstaat wat ik bedoel.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig