Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ik heb weer iets geleerd...

oldandslow
Forum-lid

Gebruikersavatar oldandslow 11 sep 2020 10:01

...namelijk dat carbon harder is dan aluminium. Mijn Chinese C-works is helaas voorzien van BB386 en wijs geworden door opmerkingen hier op het forum heb ik die voorzien van een bracket met schroefdraad. Niet zo'n dure van Praxis, maar een Chinese Zitto, om in stijl te blijven. Toen de lagers daarvan versleten waren heb ik er hybride lagers met keramische kogels in gezet. Dat ging een tijdje goed, totdat tijdens een tegelritje in Duitsland onheilspellende geluiden uit het bracket opstegen. De schroefverbinding was zich los aan het werken en het bracket spande zich op tussen de cranks. Dat draaide niet echt soepel meer, al werd het beter toen er wat meer speling in kwam. Ik moest nog 30 km naar de auto, te ver om te lopen wat mij betreft. Thuis het zaakje losgehaald, en opnieuw gemonteerd met Threebond 1377B, een soort Loctite. Ik dacht bijdehand te zijn door ook de schroefdraad hiermee te behandelen, en dat werkte goed, te goed eigenlijk. Want de passing van het bracket in het frame hield het niet zodat het hele zaakje weer mee begon te draaien, nu wel zonder krijsende geluiden. Demonteren bleek niet mogelijk dankzij de borgvloeistof op de schroefdraad. Met een extra bracketsleutel, dremelen, verhitten en sleutels fixeren met een draadstang en 2 plankjes (anders houd je ze niet in die vertanding), en last but not least 2 vuisthamers heb ik het zaakje los weten te krijgen. Met een vuisthamer de ene sleutel tegenhouden en dan op de andere slaan, en tig keer opnieuw heetstoken dus. En wat blijkt dan; de speling die op het bracket zat werd veroorzaakt door het 0,2 mm afgesleten alu lagerhuls, de carbon passing in het frame is nog keurig 46,0mm. Ik denk dat ik er nu toch maar gewone BB386 lagerbussen in ga zetten, met Loctite, dat wel. Dat is er tenminste wat gemakkelijker uit te krijgen als het nodig is.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

walter-
Forum-lid HC

walter- 11 sep 2020 10:05

Euh; bb386 voorzien van schroefdraad? Kan dat wel? Volgens mij is bb386 te breed daarvoor.

oldandslow
Forum-lid

Gebruikersavatar oldandslow 11 sep 2020 10:10

Knipsel.PNG
Knipsel.PNG (170.46 KiB) 2076 keer bekeken
De schroefdraad zit in het midden. En het kan eigenlijk niet, want er zit te weinig vlees aan de buitenkant om de sleutel fatsoenlijk er op te kunnen houden.

walter-
Forum-lid HC

walter- 11 sep 2020 10:21

Ok duidelijk! Ik dacht verkeerdelijk dat je BSA bedoelde ;-).
Uit nieuwsgierigheid: hie snel waren de originele lagers versleten?

oldandslow
Forum-lid

Gebruikersavatar oldandslow 11 sep 2020 10:53

Inmiddels heb ik ruim 10.000km met deze fiets en dit bracket gereden. De lagers heb ik na ca 5000 km vervangen, roest is het voornaamste probleem. Dat geldt ook voor de hybride keramische, met name het linker loopt niet lekker meer, er kan toch te veel water bij komen ondanks ruimschoots vet. Misschien toch maar eens een keer een paar FAG of SKF lagertjes er in proberen de volgende keer

walter-
Forum-lid HC

walter- 29 sep 2020 23:55

Ik kocht de squirt vloeibare latex; die leveren ook kleine bolletjes mee om in de latex te doen. Dat zou helpen grotere gaten op te vullen ; en hoe!

Na een lek wilde ik nieuwe latex toevoegen; binnenwerk uit ventiel en latex toevoegen. Dan wilde ik ook wat van die bolletjes toevoegen via ventiel.

Dat reageert zo goed met de latex dat mijn ventiel zonder kern verstopt zat. Ik heb zelfs met fijne schroevendraaier en hamer het open moeten kloppen....

Volgende keer die bolletjes direct in de band....

walter-
Forum-lid HC

walter- 24 okt 2020 17:43

Niet helemaal duidelijk wat de les was vandaag...
Zoon bouwt fiets op*; ik test toevallig de remmen met de fiets op de staander en die zijn gewoon spons. De rem knijpt toe maar je kan blijven de remgreep induwen. .
Ik herinner me een opmerking onlangs op het forum dat kwaliteit van remmen afhangt van kwaliteit van de buitenkabel. Als je de rem verder kan inknijpen als de rem tegen de velg zit, ligt dat voor een groot stuk aan de buitenkabel. Maar heb ik zo een slechte buitenkabel in huis?
Ik denk verder na wat er aan de hand. Hij zegt dat bij het doorknippen het 'gekke' buitenkabels waren. En dan besef ik; hij heeft kabel voor hydraulische leiding gebruikt.... overschotjes van mijn campa gravelbike bouw.
Wat is nu de les; dat hydraulische kabels slechte buitenkabels zijn voor velgremmen? Of dat ik mijn spullen beter moet opruimen zodat niemand zo een fout maakt.... of dat hydraulische buitenkabel te veel op velgremkabel lijkt? Ik denk het 2de.
Ik ben nog altijd verbaasd dat dat die fout mogelijk is.

Walter
* opbouw van een Isaac hyper Sonic frame (+10jaar oud). Ziet er verbazend strak uit....

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 24 okt 2020 18:50

walter- schreef: 24 okt 2020 17:43 ........
Wat is nu de les; dat hydraulische kabels slechte buitenkabels zijn voor velgremmen? Of dat ik mijn spullen beter moet opruimen zodat niemand zo een fout maakt.... of dat hydraulische buitenkabel te veel op velgremkabel lijkt? .............
Dit lijkt mij meer een uitleg voor in het "fietscafé-topic" :lol:
Eerst je materiaal nakijken voor je begint met opbouwen.
Je hoeft het echt niet zo moeilijk te maken.
I know myself like no one else
Nothing to defend

senior
Forum-lid

senior 24 okt 2020 20:04

Ik zou eerder zeggen: opruimen na het werk.

walter-
Forum-lid HC

walter- 26 feb 2022 17:31

13 jarig neefje wilt wat gaan fietsen met een ploeg. We zoeken 2dehands fiets.
Ondertussen fietst hij even op mijn Battaglin Hyper (zie Salden).
We vinden een Zannata Z82 fiets. Lijkt zijn maat. Ze komen langs om de fiets wat af te stellen.
Ik kijk eens wat ik allemaal liggen heb wat ooit nuttig kan zijn. Tot mijn verbazing vind ik tussen mijn derailleurpads eentje die net dezelfde is als van de Zannata. Best grappig.
Nadien leg ik de vader uit hoe hij eventueel de derailleurkabels moet vervangen. Hoe de kabels door het frame lopen komt me bekend voor. Met een kabeldoorloopstukje in het frame dat me bekend lijkt.
En dan zetten we de 2 fietsen naast elkaar. En idd dat zijn gewoon dezelfde frames en in zelfde maat. Dus het Zannata Z82 frame is zelfde als het Battaglin Hyper.
Wat goed is; want mijn kabeldoorloopstukje in mijn frame is eigenlijk stuk. Bij de Battaglin verkopers kon ik het niet vast krijgen. Eens bij de Zannata verdelers horen.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 27 feb 2022 17:51

En wat is nu je punt?
I know myself like no one else
Nothing to defend

walter-
Forum-lid HC

walter- 27 feb 2022 17:52

Lcsmet schreef: 27 feb 2022 17:51 En wat is nu je punt?
Oei; het was blijkbaar algemeen geweten dat de Z82 en die Battaglin hetzelfde frame zijn. Een 2de ding bijgeleerd.

Plaats reactie