Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Is mijn voorvork toe aan service?

JuulvH
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jun 2018 17:43

JuulvH 25 aug 2020 11:10

Mijn MTB voorvork is langs 1 seal een overschot aan olie achter aan het laten, wat vermengd met stof aankoekt aan de seal en buis. Het is niet dat de olie eruit loopt/spuit, maar volgens mij is dit ook niet hoe het hoort. Kan ik dit nog zelf oplossen of moeten de seals vervangen worden? Zie de foto's.

De (relatief) schone zijde:
Afbeelding
De vieze zijde:
Afbeelding
De troep langs de buis:
Afbeelding

De meeste dingen doe ik het liefst zelf aan mijn fietsen, maar het vervangen van seals schrikt me nog wat af. Los van de specifieke gereedschappen en materialen die nodig zijn weet ik niet of dit een eenvoudig klusje is. Ik denk dat ik dit dan bij de fietsenmaker zou laten doen. Ik ben van plan binnenkort wat meer updates te gaan uitvoeren (nieuwe bekabeling, nieuwe banden, tubeless) maar dan wil ik eerst dit in orde hebben.

mont aigoual
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
Locatie: De Liemers

mont aigoual 25 aug 2020 12:05

JuulvH schreef: 25 aug 2020 11:10
De meeste dingen doe ik het liefst zelf aan mijn fietsen, maar het vervangen van seals schrikt me nog wat af. Los van de specifieke gereedschappen en materialen die nodig zijn weet ik niet of dit een eenvoudig klusje is. Ik denk dat ik dit dan bij de fietsenmaker zou laten doen. .....
Dat klusje kan je relatief eenvoudig zelf. Op de Rock Shox site kan je vinden hoeveel en welke olie bovenin en onderin moet. De seals kan je online in een webshop bestellen en voor de rest heb je het gebruikelijke gereedschap nodig. Ik heb nog wel een borgring tangetje bij de bouwmarkt gekocht. Om de onder en boven poten te scheiden moest ik een tikje geven tegen de imbus onderaan de demper en toen kwam de zaak los. Op Youtube staan genoeg tutorials. Bij mij bleek ook de demper kapot en werden de kosten wat hoger, maar nog altijd veel minder dan bij de FM. Belangrijk is wel om de juiste type onderdelen te bestellen.

https://www.sram.com/contentassets/eab2 ... ev_a_0.pdf
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014

Plaats reactie