Dan zou ik nog maar een paar jaar geduld hebben.
Echt zuiver fietsklaar 6.8kg zit nu gewoon nog in de >9k klasse.
Hele lichte Di2 disc racer
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37663
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Less is bore
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37663
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik niet, om de simpele reden dan heel veel velgremfietsen ook de geclaimde 6.8kg niet halen in rijklare staat.
Ik heb ook een V1r; zeker niet het zwaarste frame in niet al te grote maat 52s, SuperRecord, Chorus 12-25 cassette, Shamals, Selle Italia Flite, twee tune bidonhoudertjes en een Quarq. 7.4kg schoon aan de haak.
Met een SR cassette (-50gr), SR crankstel (gokje -150gr) en een SLR zadeltje (-100gr) kan daar zo 300gr vanaf, maar dan is het nog steeds geen 6.8kg.
Dus wil je dat met discs halen moet je een extreem licht (= duur) frame hebben met hele dure lichte wielen. Want je moet ook nog de gewichtstoeslag voor de disc-groep wegrekenen.
Ik heb ook een V1r; zeker niet het zwaarste frame in niet al te grote maat 52s, SuperRecord, Chorus 12-25 cassette, Shamals, Selle Italia Flite, twee tune bidonhoudertjes en een Quarq. 7.4kg schoon aan de haak.
Met een SR cassette (-50gr), SR crankstel (gokje -150gr) en een SLR zadeltje (-100gr) kan daar zo 300gr vanaf, maar dan is het nog steeds geen 6.8kg.
Dus wil je dat met discs halen moet je een extreem licht (= duur) frame hebben met hele dure lichte wielen. Want je moet ook nog de gewichtstoeslag voor de disc-groep wegrekenen.
Less is bore
De meeste grote merken bieden wel een racefiets met schijfremmen van ongeveer 6.8 kilo aan. Alleen:
- het opgegeven gewicht geldt doorgaans voor een maat 54 of 56 (voor een maat 58 of 60 moet je dus enkele honderden grammen extra rekenen)
- het gewicht is zonder bidonhouders, pedalen en garminhouder
- en last but not least: het vermelde gewicht klopt vaak gewoon niet...
- het opgegeven gewicht geldt doorgaans voor een maat 54 of 56 (voor een maat 58 of 60 moet je dus enkele honderden grammen extra rekenen)
- het gewicht is zonder bidonhouders, pedalen en garminhouder
- en last but not least: het vermelde gewicht klopt vaak gewoon niet...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5230
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Scheelt het gewicht tussen een M en een L dan echt zo veel?? Een top frame weegt niet heel veel meer dan 1 Kg toch? Dan kan het nooit honderden grammen meer zijn.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37663
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Laat het 100gr extra zijn voor een L, dan komt er ook nog iets van 225gr voor pedalen bij en 50gr voor bidonhouders+garminmount.
En dan moet het frame ook geen lichte kleur zijn, want dan zijn er meer laklagen nodig en dus zwaarder.
En dan moet het frame ook geen lichte kleur zijn, want dan zijn er meer laklagen nodig en dus zwaarder.
Less is bore
Ik beoel maar gewoon, voor iemand van pakweg 1m90 is het wat moeilijker om te streven naar een fiets van 6.8 kg dan voor een tourrenner als Quintana of Richie Porte, die met minuscule framemaatjes rondrijden (Porte bv. vorig jaar op een maat 49).
Maar profs kunnen dan weer niet zo maar grijpen naar tuningsonderdelen, en wij wel.
Uitzondering: INEOS met Lightweight wielen.
Uitzondering: INEOS met Lightweight wielen.
Een loden vorkbuis?
Die paar cm carbon buis weegt maar een paar gram.
Campagnolo Ultra Dork
Ik weet dat er een klein samenwerking verband is tussen Berk en Jumbo Visma / Primož Roglič en zo zullen er meer kleine tuning onderdelen geregeld worden. Berk Composites heeft ook zadelpen onderdelen geleverd aan Team Sky.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless