Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Batavus Mambo stuurdop los maken (reparatie)

Fietsenisleuk
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 aug 2020 20:43

Fietsenisleuk 12 aug 2020 20:53

Hoi allemaal,

Ik heb al aardig wat jaartjes een Batavus Mambo waar ik tevreden mee ben. Echter is het rubber van mijn schakelaar versleten en dus heb ik dat specifieke onderdeel gevonden en aangeschaft op internet.

Het probleem is echter dat ik eerst de stuurdop moet verwijderen, daarna kan ik het handvat eruit trekken en dan kan ik dat onderdeel pas vervangen. Nergens op internet kan ik vinden hoe ik deze stuurdop moet los maken. Er zit een bout in die ik geheel eruit heb gehaald, ik heb er fysiek wat klappen op gegeven met een hamer en schroevendraaier maar niets lijkt te werken.

In de bijlage heb ik een foto toegevoegd om het probleem te verduidelijken. Groen is het onderdeel wat ik moet vervangen en oranje is het onderdeel waar ik niet verder kom.

Als iemand een idee heeft dan hoor ik het super graag.

Bij voorbaat dank.

Groeten,

Dennis
Bijlagen
IMG_20200812_205006.jpg

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 13 aug 2020 12:51

Ik zou een flinke (waterpomp)tang op de dop zetten en draaien/wrikken, dan komt ie vast wel los.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Raymond62
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 08 feb 2015 11:21

Raymond62 13 aug 2020 21:04

Dat is waarschijnlijk een soort van expander . Draai de schroef er een flink stuk terug in en geef er dan een tik op met een hamer. Dan zou die schroef naar binnen moeten gaan en komt de stop wat losser.
Zoek dan een steeksleutel die net over het stuur gaat en zet die dan net voor de dop. Tik dan met de hamer zo kort mogelijk bij het stuur tegen de sleutel en zo kan je de stop uit het stuuruiteinde slaan.

Het is een soortgelijk systeem als deze bvb: https://www.bbbshop.nl/bbb-bht-96-stuur ... /FR)%20CSS

Raymond62
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 08 feb 2015 11:21

Raymond62 13 aug 2020 21:18


Fietsenisleuk
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 aug 2020 20:43

Fietsenisleuk 13 aug 2020 23:17

Ontzettend bedankt voor alle reacties, het is gelukt! De waterpomptang heeft helaas weinig kunnen betekenen, er kwam geen beweging in en het maakte het plastic stuk.

De truc met de steeksleutel werkte goed. Ook heb ik gedaan met de schroef zoals je zei. Voorheen was ik bang dat ik het alleen maar stuk zou maken omdat ik niet wist hoe het in elkaar zat. Het is inderdaad het artikel wat hier gelinked is. Echt bizar dat ik zo ontzettend hard moest slaan om dat stukje eruit te krijgen. Ik ben blij dat het is gelukt dankzij jullie hulp. Vaak is het achteraf makkelijk praten maar kost het de eerste keer uren moeite haha.

Nogmaals mijn dank en een fijne dag toegewenst allemaal!

Plaats reactie