Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Wel of niet elektronisch schakelen?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 jul 2020 21:59

Fijn een systeem dat in volle sprint besluit te gaan schakelen of bij het opdraaien van de keutenberg nog op buitenblad staat.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 934
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 31 jul 2020 22:24

Nou ja, een manier om het uit te schakelen of te overrulen is misschien wel handig, ja...
ex-CUBE Litening Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
Canyon Ultimate CF SLX 8 DISC TDF

Neruub
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 03 jun 2020 20:24

Neruub 01 aug 2020 12:15

Oei daar moet ik toch niet aan denken, lijkt me heel vervelend fietsen.

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 934
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 01 aug 2020 12:55

Vroeger trainden we veel op souplesse. Dan zou het handig zijn om een vaste, hoge frequentie aan te houden. Maar misschien gebeurt dat nu niet meer? Geen idee.
ex-CUBE Litening Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
Canyon Ultimate CF SLX 8 DISC TDF

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 01 aug 2020 13:10

Als je IETS niet moet doen al fietsend is het wel vast/hetzelfde voor langere tijd.
Dus, nee......
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Doesbrand
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 aug 2016 19:40

Doesbrand 04 aug 2020 10:42

Stel jezelf de vraag: voor welk probleem is electronisch schakelen een oplossing? Ik kon er eigenlijk geen een bedenken. Je koopt wel nieuwe problemen: batterij moet je in de gaten houden, storingsgevoeliger, zwaarder, en de levensduur lijkt me ook beperkter. Er kan meer aan stuk immers. Op mijn fiets zit een 12 jaar oude Campagnolo Chorus groep, 11-speed, Met af en toe een nieuw kabelesetje en heel af en toe een tikje bijstellen werkt dat prima.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 04 aug 2020 11:57

Wat mij betreft geen enkel probleem....
En toch zitten hele volksstammen te kwijlen bij het idee.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 04 aug 2020 12:31

Moet altijd alles een probleem oplossen? Het kan ook omdat het leuk is.
Of omdat het beter uit komt

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1465
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 04 aug 2020 12:59

+1

Voor mij loste het helemaal niets op, maar ik geniet er nog elke rit van.

De overgang van 5 naar 6 kransjes loste destijds voor mij ook niets op, toch fiets ik inmiddels met veel plezier met 11 speed Di2 :like:
Courir c'est mourir un peu

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 04 aug 2020 14:24

voor mij ook 100% elektronisch. Rij nu 6 jaar met Ultegra DI2 en het schakelt sneller / fijner dan de mechanische variant. Automatische trim is ook en echte verbetering. Synchroshift is voor een kluns als mijzelf ook een verbetering omdat ik wel eens vergeet dat ik nog op binnenblad / buitenblad rij.
Mensen die een elektronisch systeem storingsgevoelig noemen vergeten voor het gemak dat een mechanisch systeem net zo storingsgevoelig is en dat de gevolgen niet perse minder vervelend zijn..

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6376
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 aug 2020 14:40

Heb je ook systemen die maar deels electrisch zijn dan? hybride?

Overigens zal storingsgevoelig wel mee vallen bij Di2 (en of het vaker voorkomt dan mechanisch defect zou ik niet weten).., het is alleen het onbekende wat het spannend maakt.
Een mechanische storing is een kabel die knapt, of een veer die breekt. Dat kan je zelf oplossen onderweg (waarschijnlijk op 1 krans vastzetten van de derailleur). En thuis makkelijk te vervangen of repareren.

Electronische storing kan je dan weer niet zoveel mee. Het is wat het is. Staat ie op 53x11 vast, ben je mooi de sjaak ;). Al zul je vast dingen kunnen overrulen en misschien ook wel "vast" zetten op een andere versnelling? Maar bij thuiskomst is het wel speuren, ligt het aan connector x of y.., aan de batterij? aan de junctionbox? app er even aan hangen etc..
Je kunt er niet omheen dat het onherroepelijk minder makkelijk is om de oorzaak van die electronische storing te vinden en dan op te lossen.., dan van een mechanisch systeem.
Blijkt alleen al aan het veelvoud van vraagtopics omtrent Di2, ten opzichte van topics over problemen met mechanische schakelgroepen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Baselga
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 apr 2020 18:38

Baselga 04 aug 2020 14:42

synapse schreef: 04 aug 2020 12:59 +1

Voor mij loste het helemaal niets op, maar ik geniet er nog elke rit van.

De overgang van 5 naar 6 kransjes loste destijds voor mij ook niets op, toch fiets ik inmiddels met veel plezier met 11 speed Di2 :like:
Dit is denk ik niet helemaal een passende vergelijking. Extra kransjes zijn juist een oplossing geweest voor alle fietsers op ieder niveau.
I don't really want no 9.00 to 17.00
I want to ride my bike from 9.00 to 21.00

Plaats reactie