Wel of niet elektronisch schakelen?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- borgmonster
- Forum-lid
Nou ja, een manier om het uit te schakelen of te overrulen is misschien wel handig, ja...
ex-CUBE Litening Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
Canyon Ultimate CF SLX 8 DISC TDF
- borgmonster
- Forum-lid
Vroeger trainden we veel op souplesse. Dan zou het handig zijn om een vaste, hoge frequentie aan te houden. Maar misschien gebeurt dat nu niet meer? Geen idee.
ex-CUBE Litening Ultegra 3x10
Stel jezelf de vraag: voor welk probleem is electronisch schakelen een oplossing? Ik kon er eigenlijk geen een bedenken. Je koopt wel nieuwe problemen: batterij moet je in de gaten houden, storingsgevoeliger, zwaarder, en de levensduur lijkt me ook beperkter. Er kan meer aan stuk immers. Op mijn fiets zit een 12 jaar oude Campagnolo Chorus groep, 11-speed, Met af en toe een nieuw kabelesetje en heel af en toe een tikje bijstellen werkt dat prima.
-
japiecarbon
- Forum-lid HC
Moet altijd alles een probleem oplossen? Het kan ook omdat het leuk is.
Of omdat het beter uit komt
Of omdat het beter uit komt
+1
Voor mij loste het helemaal niets op, maar ik geniet er nog elke rit van.
De overgang van 5 naar 6 kransjes loste destijds voor mij ook niets op, toch fiets ik inmiddels met veel plezier met 11 speed Di2
Voor mij loste het helemaal niets op, maar ik geniet er nog elke rit van.
De overgang van 5 naar 6 kransjes loste destijds voor mij ook niets op, toch fiets ik inmiddels met veel plezier met 11 speed Di2
Courir c'est mourir un peu
voor mij ook 100% elektronisch. Rij nu 6 jaar met Ultegra DI2 en het schakelt sneller / fijner dan de mechanische variant. Automatische trim is ook en echte verbetering. Synchroshift is voor een kluns als mijzelf ook een verbetering omdat ik wel eens vergeet dat ik nog op binnenblad / buitenblad rij.
Mensen die een elektronisch systeem storingsgevoelig noemen vergeten voor het gemak dat een mechanisch systeem net zo storingsgevoelig is en dat de gevolgen niet perse minder vervelend zijn..
Mensen die een elektronisch systeem storingsgevoelig noemen vergeten voor het gemak dat een mechanisch systeem net zo storingsgevoelig is en dat de gevolgen niet perse minder vervelend zijn..
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Heb je ook systemen die maar deels electrisch zijn dan? hybride?
Overigens zal storingsgevoelig wel mee vallen bij Di2 (en of het vaker voorkomt dan mechanisch defect zou ik niet weten).., het is alleen het onbekende wat het spannend maakt.
Een mechanische storing is een kabel die knapt, of een veer die breekt. Dat kan je zelf oplossen onderweg (waarschijnlijk op 1 krans vastzetten van de derailleur). En thuis makkelijk te vervangen of repareren.
Electronische storing kan je dan weer niet zoveel mee. Het is wat het is. Staat ie op 53x11 vast, ben je mooi de sjaak
. Al zul je vast dingen kunnen overrulen en misschien ook wel "vast" zetten op een andere versnelling? Maar bij thuiskomst is het wel speuren, ligt het aan connector x of y.., aan de batterij? aan de junctionbox? app er even aan hangen etc..
Je kunt er niet omheen dat het onherroepelijk minder makkelijk is om de oorzaak van die electronische storing te vinden en dan op te lossen.., dan van een mechanisch systeem.
Blijkt alleen al aan het veelvoud van vraagtopics omtrent Di2, ten opzichte van topics over problemen met mechanische schakelgroepen.
Overigens zal storingsgevoelig wel mee vallen bij Di2 (en of het vaker voorkomt dan mechanisch defect zou ik niet weten).., het is alleen het onbekende wat het spannend maakt.
Een mechanische storing is een kabel die knapt, of een veer die breekt. Dat kan je zelf oplossen onderweg (waarschijnlijk op 1 krans vastzetten van de derailleur). En thuis makkelijk te vervangen of repareren.
Electronische storing kan je dan weer niet zoveel mee. Het is wat het is. Staat ie op 53x11 vast, ben je mooi de sjaak
Je kunt er niet omheen dat het onherroepelijk minder makkelijk is om de oorzaak van die electronische storing te vinden en dan op te lossen.., dan van een mechanisch systeem.
Blijkt alleen al aan het veelvoud van vraagtopics omtrent Di2, ten opzichte van topics over problemen met mechanische schakelgroepen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Dit is denk ik niet helemaal een passende vergelijking. Extra kransjes zijn juist een oplossing geweest voor alle fietsers op ieder niveau.
I don't really want no 9.00 to 17.00
I want to ride my bike from 9.00 to 21.00
I want to ride my bike from 9.00 to 21.00