Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Harde luide tik in bottom bracket Sensa Giulia G1

Gebruikersavatar
joostvanbezooijen
Forum-lid
Berichten: 529
Lid geworden op: 11 apr 2008 11:11

Gebruikersavatar joostvanbezooijen 29 jul 2020 10:15

Ik heb een vervelende kraak in mijn fiets die ik er met geen mogelijkheid uitkrijg. Het gaat om een Sensa Giulia G1 die al behoorlijk wat kilometers onder de wielen heeft. De kraak is alleen hoorbaar als de linkercrank in zijn dooie punt onder zit en er flink wat gewicht op rust. Een luide harde tik. Ik heb alles al geprobeerd wat ik in de loop van de jaren te weten ben gekomen over dit euvel. Wielen gewisseld, nieuwe aslagers, pedalen gewisseld, crankset gewisseld, zadelpen en zadel nagekeken, stuur en stuurpen nagekeken. Wat ik ook probeerde, de tik bleef. Aan de drive side zitten er al jaren scheurtjes in de witte lak. Die lijken de laatste tijd iets erger te zijn geworden. Omdat ik het frame toch wilde laten overspuiten heb ik de lak daar weggekrabd tot op het kale carbon maar ik zie geen beschadigingen. Ik kan zelf niks anders meer bedenken dan dat de verlijmde aluminium huls in de bracket los is gekomen van het carbon en dat daar de kraak uit voortkomt. Ik zou alleen niet weten hoe ik dat met zekerheid kan vaststellen. Hebben jullie nog suggesties over wat ik nog kan proberen?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 29 jul 2020 22:35

joostvanbezooijen schreef: 29 jul 2020 10:15 Ik heb een vervelende kraak in mijn fiets die ik er met geen mogelijkheid uitkrijg. Het gaat om een Sensa Giulia G1 die al behoorlijk wat kilometers onder de wielen heeft. De kraak is alleen hoorbaar als de linkercrank in zijn dooie punt onder zit en er flink wat gewicht op rust. Een luide harde tik. Ik heb alles al geprobeerd wat ik in de loop van de jaren te weten ben gekomen over dit euvel. Wielen gewisseld, nieuwe aslagers, pedalen gewisseld, crankset gewisseld, zadelpen en zadel nagekeken, stuur en stuurpen nagekeken. Wat ik ook probeerde, de tik bleef. Aan de drive side zitten er al jaren scheurtjes in de witte lak. Die lijken de laatste tijd iets erger te zijn geworden. Omdat ik het frame toch wilde laten overspuiten heb ik de lak daar weggekrabd tot op het kale carbon maar ik zie geen beschadigingen. Ik kan zelf niks anders meer bedenken dan dat de verlijmde aluminium huls in de bracket los is gekomen van het carbon en dat daar de kraak uit voortkomt. Ik zou alleen niet weten hoe ik dat met zekerheid kan vaststellen. Hebben jullie nog suggesties over wat ik nog kan proberen?
Schoenplaatje misschien.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
joostvanbezooijen
Forum-lid
Berichten: 529
Lid geworden op: 11 apr 2008 11:11

Gebruikersavatar joostvanbezooijen 30 jul 2020 09:22

Nee, heb ook meerdere schoenen geprobeerd.

iroelho
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 24 sep 2013 20:46

iroelho 30 jul 2020 10:28

- Bij het checken van de zadelpen ook al de carbonpasta vervangen / opnieuw erop gesmeerd?
- in het verlengde van de vorige bullet; heb je het bij zowel staand als zittend rijden?
- heb je het in alle versnellingen?
- ik had bij een vreemd schurend geluid waarvan ik ervan overtuigd was dat het uit het bracket kwam, ook mijn achterwiel verwisseld. Echter, had ik de body overgezet (ivm shimano - campa groep), dacht dat het niet aan het wiel lag, maar uiteindelijk bleken de body lagers versleten. Lang verhaal kort: bij het verwisselen van de wielen, had je daar ook een andere body in gebruik?
- cassette ook verwisseld bij het andere achterwiel?

Gebruikersavatar
joostvanbezooijen
Forum-lid
Berichten: 529
Lid geworden op: 11 apr 2008 11:11

Gebruikersavatar joostvanbezooijen 07 aug 2020 11:24

Ik heb inderdaad alles schoongemaakt en montagepasta gebruikt. Het geluid hoor ik alleen als ik de linkerpedaal flink belast en dan zowel staan als zittend. Ik hoor het geluid ook als ik niet fiets en met flink wat kracht de linkerkant belast. De versnelling maakt niet uit en de wielen die ik heb geprobeerd hebben allemaal verschillende cassettes. Ik kan eigenlijk niet anders conculderen dat het niet in een van de onderdelen zit maar in het frame zelf.

iroelho
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 24 sep 2013 20:46

iroelho 07 aug 2020 14:05

Het is alvast een voordeel dat je de tik kan reproduceren. Wellicht als een goede FM opzoeken om jouw veronderstelling te laten checken? Dan kun je vervolgens ofwel op zoek naar een ander frame (of met oordoppen gaan fietsen ;)) ofwel alsnog - mocht de FM een andere oorzaak vinden - de boel (laten) fixen?

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 07 aug 2020 16:35

Voel je speling in het bracket als je de cranks beweegt ?
Ik meen dat deze fiets de BB86 pressfit lagers heeft.
Zijn die er al uit geweest ?
Kun je dan eventueel speling zien/voelen aan de alu huls in het frame ?

Plaats reactie