Beste fiets liefhebbers,
sinds een maand of 3 ben ik begonnen met wielrennen op een racefiets van een van mijn vrienden (Bulls Harrier 1 framemaat 58). Het wielrennen heeft mij gepakt en ik vind het tijd om mijn eigen fiets te kopen.
Helaas merk ik een enorme keuze-stress en word ik overspoeld met termen waar ik weinig kaas van gegeten heb.
Ik ben op zoek naar advies voor een goede frame-maat of een adviesmaat in reach en stack (ik lees dat die zeer belangrijk zijn).
Helaas heb ik een nogal misvormt lichaam met lange benen en kort bovenlijf.
Ik zal wat maten opsommen, zodat jullie een goed beeld hebben.
Ik ben Bas, 34 jaar, 172,7cm groot en weeg 63 kilo.
Ik heb een (engels) filmpje gevolgd om allerlei maten die belangrijk lijken op te meten...
Inseam: 87,2 cm
Trunk left: 61,6 cm
Trunk right: 61,3 cm
Fore-arm links: 34,0 cm
Fore-arm rechts: 34,0 cm
Arm links: 64,0 cm
Arm rechts: 64,0 cm
Thigh links: 60,3 cm
Thigh rechts: 60,7 cm
Lower leg: 55,3 cm
Sternal notch: 141,0 cm
Total body height: 172,7 cm
Als ik formules volg voor mijn binnenbeenlengte kom ik op enorme frame-maten uit (in vergelijking tot het zoeken op mijn lichaamslengte), maar ik vraag mij af of dat wel goedkomt met mijn relatief kortere armen / bovenlichaam...
Ik ben aan het kijken naar fietsen tot €1.299,- en het liefst met shimano 105 groepset (omdat mijn leenfiets nu dat ook heeft en ik er eigenlijk niet op achteruit wil gaan )
Ik zat bijvoorbeeld te denken aan een Cube Attain sl Disc, maar heb dan dus geen idee welke maat ik zou moeten hebben, of zijn er andere fietsen die jullie adviseren?
Misschien een hele lap tekst voor wat advies, maar ik ben maar zo duidelijk mogelijk
Het zou top zijn als iemand de tijd wilt steken in een advies voor mij.
Alvast bedankt.
Mijn eerste fiets, laat het geen miskoop zijn
Je hebt lange benen voor je lengte.
Op die manier is de 58 die je nu hebt denk ik wel aangepast aan je benen. Maar wel te lang denk ik.
Voor de gemiddelde 1m72.5m mens is de 58 4 tot 6 maten te groot. Ik dacht ook altijd dat ik 1m72.5 was, maar omdat de jongste zoon 1m74 gemeten werd en ik beweer even groot te zijn bent ik nu dus 1m74 (en mijn BMI is sindsdien ook gezakt tot mijn eigen verbazing).
Zelf voel ik me goed op een 52 of 53 frame maat. Soms op een 54.
Hoe lenig ben je?
Is de 58 nu te groot?
Om de lange benen te compenseren, kijk eens na endurace frames. Volgens mij zal je niet ontkomen aan een aantal spacers onder je stuur.
Probeer eens of je bij locale fietshandelaren geen fiets kan passen.
Walter
Op die manier is de 58 die je nu hebt denk ik wel aangepast aan je benen. Maar wel te lang denk ik.
Voor de gemiddelde 1m72.5m mens is de 58 4 tot 6 maten te groot. Ik dacht ook altijd dat ik 1m72.5 was, maar omdat de jongste zoon 1m74 gemeten werd en ik beweer even groot te zijn bent ik nu dus 1m74 (en mijn BMI is sindsdien ook gezakt tot mijn eigen verbazing).
Zelf voel ik me goed op een 52 of 53 frame maat. Soms op een 54.
Hoe lenig ben je?
Is de 58 nu te groot?
Om de lange benen te compenseren, kijk eens na endurace frames. Volgens mij zal je niet ontkomen aan een aantal spacers onder je stuur.
Probeer eens of je bij locale fietshandelaren geen fiets kan passen.
Walter
Bedankt voor je reactie!
Ik heb nu alle spacers onder het stuur zitten en heb de laatste ritten minder last. Mijn lichaam lijkt er wat aan te wennen. Ik heb de eerste 10 ritten veel last gehad van mijn ellebogen.
Ik dacht redelijk lenig te zijn, maar heb nooit bij mijn tenen gekund (misschien door mijn lange benen). Kom eerder onderaan mijn scheenbeen.
Ik heb nu alle spacers onder het stuur zitten en heb de laatste ritten minder last. Mijn lichaam lijkt er wat aan te wennen. Ik heb de eerste 10 ritten veel last gehad van mijn ellebogen.
Ik dacht redelijk lenig te zijn, maar heb nooit bij mijn tenen gekund (misschien door mijn lange benen). Kom eerder onderaan mijn scheenbeen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Je hebt inderdaad erg (met de nadruk op erg) lange benen. Op zich geen probleem, maar wel even dubbel zo goed opletten bij de aanschaf van je fiets.
Bij fietsen tot < €1.500 valt het gemiddeld gezien nog wel mee. De meeste instapmodellen kiezen een middle-of-the-road geometrie, waardoor je met een paar kleine aanpassingen als kortere stuurpen, zadelpen (zero setback), compact stuur (evt. met iets minder reach) etc. een heel eind kunt komen.
De kunst is om zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke afstelling te blijven met niet al teveel spacers onder je stuurpen en geen al te korte stuurpen of je zadel helemaal naar voren geschoven. Je komt dan wat meer uit bij de zogenoemde 'endurance' modellen, wat meestal niets zegt over het type fiets (het kan nog steeds een hardcore racer zijn, maar wordt meestal verward met een rustige tourfiets), maar meer over de geometrie; een wat hoger balhoofd en kortere bovenbuis.
Welke modellen er precies allemaal te koop zijn laat ik over ander de anderen, maar zo lang je er van bewust bent dat je bij voorkeur een iets hogere stack en iets kortere reach wilt, en bereid bent om een stuurpen en/of zadelpen te wisselen, dan zijn er voldoende mogelijkheden. Enige nadeel is dat de markt/voorraad nu een beetje tegenzit zo na corona en midden in de zomer.
Bij fietsen tot < €1.500 valt het gemiddeld gezien nog wel mee. De meeste instapmodellen kiezen een middle-of-the-road geometrie, waardoor je met een paar kleine aanpassingen als kortere stuurpen, zadelpen (zero setback), compact stuur (evt. met iets minder reach) etc. een heel eind kunt komen.
De kunst is om zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke afstelling te blijven met niet al teveel spacers onder je stuurpen en geen al te korte stuurpen of je zadel helemaal naar voren geschoven. Je komt dan wat meer uit bij de zogenoemde 'endurance' modellen, wat meestal niets zegt over het type fiets (het kan nog steeds een hardcore racer zijn, maar wordt meestal verward met een rustige tourfiets), maar meer over de geometrie; een wat hoger balhoofd en kortere bovenbuis.
Welke modellen er precies allemaal te koop zijn laat ik over ander de anderen, maar zo lang je er van bewust bent dat je bij voorkeur een iets hogere stack en iets kortere reach wilt, en bereid bent om een stuurpen en/of zadelpen te wisselen, dan zijn er voldoende mogelijkheden. Enige nadeel is dat de markt/voorraad nu een beetje tegenzit zo na corona en midden in de zomer.
Een bike-fit zou in jouw geval misschien geen kwaad kunnen. Is niet zaligmakend, maar wel een goed uitgangspunt.
Lees ook dit topic eens
viewtopic.php?f=9&t=14224
Lees ook dit topic eens
viewtopic.php?f=9&t=14224
Ja, een goeie fietsenmaker (speciaalzaak).
Ik denk ook dat je vooral naar endurance frames moet kijken: met een hogere balhoofdbuis, zodat je niet teveel spacers nodig hebt en een kortere bovenbuis).
Verder kan je met zadelhoogte ook wat compenseren.
Ik vraag met trouwens af of je je beenlengte echt wel goed hebt op gemeten.
prj
Inderdaad een goede, das een zeldzaamheid.
@Butchie: welke regio woon je ergens?
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl
Daarom suggereerde ik de FM eigenlijk ook een beetje
"goede" FM is misschien twistpunt, maar de meesten moeten je toch wel op de juiste framemaat kunnen zetten?
Sowieso; die Cube lijkt mee een goed verkrijgbaar ding. Mantel en 12gobiking hebben hem in ieder geval, een FM in de buurt vast ook wel. Ik zou hem dan altijd fysiek in een winkel kopen (zeker als je twijfelt over de maat!)
- devriesman
- Forum-lid
- Berichten: 504
- Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
- Locatie: Apeldoorn
Ellebogen kan komen door het overtrekken van de armen. Je ziet zo veel mensen fietsen. In plaats van met licht gebogen armen.
Je zou je beenlengte kunnen meten met hulp, dan weet je het zeker.
Je lenigheid wordt bij een meting gedaan door je met een stok voorover te buigen. Die maat telt. Niet waar je vingertoppen eindigen want daarmee hou je je stuur niet vast.
Je zou je beenlengte kunnen meten met hulp, dan weet je het zeker.
Je lenigheid wordt bij een meting gedaan door je met een stok voorover te buigen. Die maat telt. Niet waar je vingertoppen eindigen want daarmee hou je je stuur niet vast.