Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

stuurpen

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 19 jun 2020 16:04

Fietspositie is niet slecht, maar je lijkt inderdaad totaal niet lenig te zijn. Je moet je bekken buigen, niet je rug. Als ik vergelijk met je eerdere foto's (heerlijk dat iemand er eens duidelijke foto's bij zet trouwens) dan compenseer je het lagere stuur door je rug te buigen. Misschien eerst toch maar de spacers weer terug monteren en een tijdje gaan fietsen/wennen.

Wat een pareltje inderdaad. 2012 en het lijkt alsof hij zo uit de showroom komt. Ook wel knap om een S-Works te kopen en er in 8 jaar tijd 4.000km mee te rijden. Zulke mensen heb ik het liefst!

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 19 jun 2020 18:10

blazer schreef: 19 jun 2020 15:48 zo , net een ritje gedaan .

armen , handen geen probleem lijkt dat ik beter op de fiets zit .
Maar heb meer last van achterwerk en van mijn rug en dat had ik hiervoor niet .
is het te wijten aan de kortere stuurpen of aan het verlagen van het stuur dat weet ik niet .
heb ook nog twee foto's genomen
Ja, dat is een beetje de keuze voor korter zitten, bekken meer achterover gekanteld leidt sneller tot trappen vanuit de rug> rugklachten....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

blazer
Forum-lid

blazer 19 jun 2020 20:02

ypuh ,

dus zou ik de kortere stuurpen kunnen laten staan , maar het stuur terug verhogen zoals voorheen .
dat ik niet zo lenig ben kan ik best geloven , ben ook al niet meer de jongste .
mijn bekken buigen in plaats van mijn rug kan je daar iets meer duidelijkheid in brengen , hoe ik dat moet doen?
bedankt voor het complimentje over de fiets , ja daar heb ik wel de lotterij mee gewonnen om het zo te verwoorden , die man heeft er zeer weinig mee gereden .

Keezx ,

Ik ga het bekijken , kan nog altijd terug de langere stuurpen terug plaatsen , mijn rug is ook al niet meer van de beste , daarom dat ik misschien wat sneller er last van krijg .

bartaspin
Forum-lid

bartaspin 19 jun 2020 20:15

De lengte van de stuurpen is nu wel goed. Leuk inderdaad dat je zulke duidelijke fotos plaatst.

Je bekken kan je naar voor of naar achter kantelen. Als je een holle rug maakt dan kantelt je bekken naar voor. Als je een bolle rug maakt dan kantelt je bekken naar achter. Je kan dat goed trainen door op je handen en knieën te gaan zitten en dan een holle en bolle rug te maken. Het gevoel dat je hebt bij het maken van een bolle rug moet je zien te vinden op de fiets.

Je fietshouding zoals je stuur nu is gemonteerd is goed, echter denk ik dat het op dit moment nog niet bij jouw lichaam past. Ik vind je veel relaxter zitten op je eerste fotos. Ik sluit me aan bij het advies om de spacers weer terug te plaatsen. Na wat training zou je ze dan weer kunnen verwijderen indien gewenst.

blazer
Forum-lid

blazer 19 jun 2020 21:22

bartaspin ,

bedankt voor de verduidelijking wat betreft het bekken kantelen ,

Ik ga morgen de spacers terug plaatsen zodat het stuur terug in de vorige stand komt , de stuurpen laat ik gewoon staan , en dan gaan we weer een ritje doen .

Is er iets waar ik morgen zou kunnen op letten wat betreft mijn houding ? vb. mijn rug niet te bol zetten zodat ik er minder belasting op krijg .

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 19 jun 2020 21:38

Ja, bekken naar voren kantelen.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

bartaspin
Forum-lid

bartaspin 20 jun 2020 07:56

blazer schreef: 19 jun 2020 21:22 bartaspin ,

bedankt voor de verduidelijking wat betreft het bekken kantelen ,

Ik ga morgen de spacers terug plaatsen zodat het stuur terug in de vorige stand komt , de stuurpen laat ik gewoon staan , en dan gaan we weer een ritje doen .

Is er iets waar ik morgen zou kunnen op letten wat betreft mijn houding ? vb. mijn rug niet te bol zetten zodat ik er minder belasting op krijg .
Wanneer je het bekken meer naar voor kantelt ontstaat er op het oog inderdaad een mooiere fietshouding. Je rugklachten ontstaan waarschijnlijk juist door het feit dat je bekken meer naar voor toe kantelt vanwege je diepere zit en je daar juist problemen door hebt. Dat los je op door extra spacers onder stuur of je zadel iets lager. Dat laatste ben ik persoonlijk geen voorstander van omdat het knieklachten kan veroorzaken. Van de regen in de drup zeg maar.

Het is dus even zoeken naar de juiste houding. Bekken iets naar voor kantelen (rug minder bol) kun je proberen. Blijven de klachten dan is een iets hogere stuurpen op dit moment waarschijnlijk beter geschikt.

blazer
Forum-lid

blazer 20 jun 2020 08:43

Oké, mannen we gaan aan de slag , word vervolgd

blazer
Forum-lid

blazer 20 jun 2020 19:14

Zo , vandaag terug een ritje gedaan , en het ging goed , ritje was langer dan gisteren .
had een goed gevoel op de fiets , en geen last gehad van de rug .

Dus ik denk zoals het nu staat dat ik hier voorlopig mee verder moet .
Wil zeggen dat ik uiteindelijk de stuurpen heb aangepast ( 2 cm korter ) en de hoogte van het stuur is hetzelfde gebleven .

Het zal nu trainen en fietsen worden zodat ik de ritjes kan langer maken .

Ik wil iedereen hier nog bedanken voor al de tips en de raad dat mij toch verder heeft geholpen .

Groeten , bedankt
Marc

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 21 jun 2020 07:37

Goed om te horen dat de tips werken. :like:
Succes!

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 21 jun 2020 15:46

@blazer, bedankt voor je feedback.
I know myself like no one else