Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Scheef wiel.... Giant Propel Advanced 2

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 16 jun 2020 00:30

Tja, ik zie niet in wat dat voor verschil gemaakt zou hebben.
Als zo'n kapje niet goed vastzit, wandelt niet het hele wiel ineens naar links....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Raymond62
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 08 feb 2015 11:21

Raymond62 16 jun 2020 19:30

Zo te zien een Fulcrum wiel.
Bedoelde "eindkap" is eigenlijk een stelring om de speling af te stellen.
Stelring te los = speling op wiel. Bij kracht zetten op de ketting (rechterkant) gaat voorkant wiel naar links.
Dus misschien toch geen hocus- pocus maar gewoon logica ;)

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5922
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 16 jun 2020 20:00

Raymond62 schreef: 16 jun 2020 19:30 Zo te zien een Fulcrum wiel.
Bedoelde "eindkap" is eigenlijk een stelring om de speling af te stellen.
Stelring te los = speling op wiel. Bij kracht zetten op de ketting (rechterkant) gaat voorkant wiel naar links.
Dus misschien toch geen hocus- pocus maar gewoon logica ;)
Flauwekul, kan niet.! De wielas loopt door een tweetal kogellagers waarin zonder slijtage geen radiale speling ontstaat. De eindkapjes kun je aandraaien om de axiale speling naar die kogellagers toe te reduceren en heeft geen invloed op de radiale speling waar jij op doelt.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Raymond62
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 08 feb 2015 11:21

Raymond62 16 jun 2020 20:29

Tja, dan heb jij nog nooit een wiel met speling op de as vastgehad. Als jij dat flauwekul wil noemen, dat is je goed recht :(

Sommige (duurdere) Fulcrum wielsets hebben een cup-cone lagering en als daar speling opzit dan is dat wel degelijk radiaal (je kan de velg links-rechts bewegen). Trouwens bij ieder wiel dat speling heeft is dat zo maar ik moei er mij niet verder mee...

Plaats reactie