Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Rekoefeningen of niet

Gebruikersavatar
girlinred
Forum-lid
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:30

Gebruikersavatar girlinred 14 feb 2010 21:50

Ging meer om rekoefeningen of niet.

Lichaam heeft zich niet voor niets zo aangepast (even kort door de bocht: voetballers hebben vaak korte hamstrings), functionele verkorting dus..Waariom zou je dan gaan rekken om leniger te worden. Lichaam heet zich niet voor niets aangepast.

Het is natuurlijk wat anders als je klachten hebt o een verkorting nav een trauma

Mengde me dus niet in jullie discussie, wou alleen even mijn zegje doen in twee woorden ;)
~live fast, die young ~

bosna
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 06 okt 2008 15:44

bosna 14 feb 2010 22:00

ik ga eens in de maand naar een masseur .
van hem moest ik na de training , eerst rekken/strekken en daarna mijn benen afspoelen met koud water.
hierna eet ik even wat en ga dan pas onder de douche.
moet zeggen dat ik dit heek lekker vind,en heb de andere dag nergens last van.

dus ik ben wel voorstander.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12695
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 feb 2010 13:37

Ik rek bijna niet, maar zou het wel vaker willen doen. Ik ben zo lenig als een loode deur. Bij vooroverbuigen komen vingertoppen 10cm boven mijn enkels.

Oke ik heb lange benen, maar het is vrij niet-lenig.

Kramp heb ik ook wel eens zeker begin van het seizoen bij de eerste lange ritten, dan is het gewoon overbelasting of ongetraindheid net hoe je het noemt.

Mijn vrouw had de eerste vier maanden van haar zwanger schap continu kramp ik haar kuiten, das weer een hele andere oorzaak.

edwinfe
Forum-lid
Berichten: 445
Lid geworden op: 17 okt 2005 00:03
Locatie: Pijnacker

edwinfe 15 feb 2010 14:48

Rekken deed ik nooit, maar sinds ik last heb gekregen van de bekkenbodum spieren doe ik het wel en dat was echt door het wielrennen. schijnt een bekend probleem te zijn bij wielrenners al zijn ze hier op het forum niet te vinden.

Afgelopen wintermaanden heb yoga geprobeerd en merkte toch wel resultaat. niet dat ik opeens lening werd, maar je zit lekkerder op de fiets. De afgelopen jaren ben ik van een 11cm naar een 9cm pen gegaan en een vork erin gezet die wat langer was zodat extra vulringen onder konden om maar niet diep te gaan zitten.

tati
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:52

tati 15 feb 2010 19:33

[quote="bosna"]ik ga eens in de maand naar een masseur .
van hem moest ik na de training , eerst rekken/strekken en daarna mijn benen afspoelen met koud water.
hierna eet ik even wat en ga dan pas onder de douche.
moet zeggen dat ik dit heek lekker vind,en heb de andere dag nergens last van.

dus ik ben wel voorstander.[/quote]

Als je je benen koelt dan gaan de bloedvaten dicht zitten, zodra deze weer warmer worden gaan ze wijd open en spoelen al je "afvalstoffen" weg.
Is een techniek die de laatste jaren in opkomst is, schijnt het beste te werken met water van ca 7 graden.

De verzorger van bart brentjens heeft mij wijs gemaakt dat rekken na een training wel eens averechts kan werken voor herstel. Je spieren hebben al flink wat optaters gehad en zitten dus vol "haarscheurtjes". Door te gaan rekken ga je die beschadiging nog verder in de hand spelen en kan het dus langer duren voordat je hersteld bent.
A bad day on the bike is better than a good day at work.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 feb 2010 20:37

[quote="girlinred"]Ging meer om rekoefeningen of niet.

Lichaam heeft zich niet voor niets zo aangepast (even kort door de bocht: voetballers hebben vaak korte hamstrings), functionele verkorting dus..Waariom zou je dan gaan rekken om leniger te worden. Lichaam heet zich niet voor niets aangepast.

Het is natuurlijk wat anders als je klachten hebt o een verkorting nav een trauma

Mengde me dus niet in jullie discussie, wou alleen even mijn zegje doen in twee woorden ;)[/quote]

Gelukkig voor jouw gaat de adaptatie van het lichaam lang niet zo goed, anders had je op eens een stuk minder werk gehad. ;)

Als je hamstrings te kort worden is de kans aanzienlijk dat het rugklachten op gaat leveren.

Maar iedere dag meerdere keren rekken wat sommige renners doen zie ik niet echt heil in. Hooguit voor baansprinters is het aan te bevelen omdat er een theorie is dat je explosiever wordt als de spieren langer zijn.
Dat koelen is ook niet bepaald onomstreden, er zijn onderzoeken die beweren dat 't effect heeft, maar ook onderzoeken waar de conclusies zijn dat het geen zin heeft. En voor je plezier ga je jezelf toch niet martelen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
girlinred
Forum-lid
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:30

Gebruikersavatar girlinred 15 feb 2010 20:59

Adaptatie van het lichaam verloopt in principe prima hoor, dat levert mij geen werk op. Wat mij wel werk oplevert zijn blessures nav trauma's en een scheve verhouding tussen belasting en belastbaarheid (zowel fysiek als mentaal).



~live fast, die young ~

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 feb 2010 21:10

Als adaptatie zo goed zou verlopen dan hadden zaken als RSI niet bestaan, want dan had 't lichaam zich gewoon aangepast. Bij personen met bijv een sterk voorover gebogen houding is het een kwestie van tijd voor ze klachten krijgen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
girlinred
Forum-lid
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:30

Gebruikersavatar girlinred 15 feb 2010 21:38

RSI bestaat niet meer :D

Maar dit heeft niets met adaptatie te maken, of je lichaam zou zich per week aan moeten kunnen passen aan een hogere/veranderende belasting.

Klachten die eerder onder de noemer RSI vielen ontstaan vaak door repeterende bewegingen, verkeerde houding evt icm veel stress. En zijn prima te voorkomen door een correcte houding aan te nemen en regelmatig korte pauzes. Daarbij is een voorover gebogen houding helemaal geen garantie voor klachten. Als jij al je hele leven met een voorover gebogen houding loopt heeft je lichaam zich daar allang aan aangepast (heb je het weer: adaptatie) en is dat geen oorzaak van klachten. Wanneer krijg je die dan wel? Als je je belasting ineens opschroeft.

Adaptatie aan een sport zoals ik eerder schreef verloopt in principe prima, maar daar heeft het lichaam wel tijd voor nodig.

Maar dit topic ging toch over rekken??
~live fast, die young ~

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 feb 2010 21:55

Ah adaptatie is er alleen als 't in jouw uitleg past. Waarom past 't lichaam zich dan niet aan die repeterende beweging aan? :rolleye:
Maar om weer bij 't rekken terug te komen, voor fietsers waar de hamstrings de kans krijgen om te verder te verkorten in de winter. Dan moet die spieren toch weer langer worden om diep te kunnen zitten. Als het verschil klein genoeg is dan gaat het zonder rekken prima, maar als je hamstrings echt veel te kort zijn dan wordt 't toch wel een langdurige bezigheid voor je ze op lengte hebt zonder te rekken.

Tja en RSI, daar hebben ze alleen een andere naam opgeplakt...
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
girlinred
Forum-lid
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:30

Gebruikersavatar girlinred 15 feb 2010 22:14

Mark hou toch ajb op.
~live fast, die young ~

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 15 feb 2010 22:25

[quote="girlinred"]Mark hou toch ajb op. [/quote]

Waarom zou die? Is toch een Forum en Mark lult niet uit zijn nek.

Je zei: 'Functionele verkorting' waar het ging om kramp/verkorting van spieren waarop ik vroeg 'verklaar je nader'. Jij zei toen dat je je niet in de discussie mengde....dus wel :D

Dus.........verklaar je nader zou ik zeggen voor wat betreft die 'functionele verkorting'.

Gewoon een open discussie.

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Plaats reactie