Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Nieuw wiel voor een oude racefiets

Jordan5
Forum-lid

Jordan5 13 mei 2020 20:38

Keezx schreef: 13 mei 2020 20:13
Tsja, het is incourant en er is weinig vraag naar, ik zou een oud frame meteen uitbuigen naar 130 en een wereld aan wielen wordt beschikbaar.
Bij b.v. defietsenmaker.nl vind je vast nog wel een oude NOS Shimano 126 mm/7 speed naaf, maar een compleet wiel niet, dat moet dan nog gespaakt worden met de velg nnaar wens.

Ik zal bij m'n ouwe rommel eens kijken of ik nog een 126 mm Shimano naaf heb, een velg heb ik zeker wel en mogelijk rolt er wat uit, ik woon niet ver NW van A'dam....
Van mijn oude wiel is de naaf nog goed! Dus die heb ik al. Alleen de spaken en de velg zijn afgeschreven..
Ik had alleen vanmiddag al dat wiel van Gransier gekocht.. Dat wiel+vulring kost 23 euro ex verzending, wat mij betreft de meest voordelige optie (ik heb niet zo'n groot budget).
En als jij zegt dat uitbuigen van 126 naar 135 kan, is dit dan niet de meest voor de hand liggende optie? Als het uitbuigen gewoon kan, dan hoeven we zelfs niet eens meer te centreren?
En dan heb je een 23 euro nieuw wiel wat gewoon past in plaats van een nieuw wiel met 126 mm naaf, 7S en 14 mm velg te laten vlechten voor 100+ euro?
Of zie ik iets over het hoofd?

PS Dit is mijn eerste keer op dit forum en ik ben echt onder de indruk van de snelle expertise die wordt geboden..

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 13 mei 2020 21:22

Als je dat Gransier wiel al gekocht hebt, dan is uitbuigen naar 135 inderdaad de goedkoopste en makkelijke optie, je ziet daar niks over het hoofd.
Het is alleen wel heel erg low-end met verzinkte spaken en afwachten of het enige tijd goed blijft lopen....
1 Dingetje kan nog roet in het eten gooien (puntje voor EmPeHa):
Je 7 speed naaf is waarschijnlijk een Uniglide naaf met allemaal gelijke splines en de Gransier naaf heeft een HG vrijloop waar UG kransjes niet zonder meer op passen....alleen met een hoop gedoe.
Gelukkig zijn 7 speed HG cassettes pakweg 15 a 20€....

Edit:
Als je een bruikbare naaf hebt, ik heb wel een passende velg+ spaken, das dat was ook nog een optie.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Jordan5
Forum-lid

Jordan5 13 mei 2020 21:35

Ah ships, niet over nagedacht! Ik heb niet zo veel verstand van de terminologie, maar een Uniglide naaf is een body met symmetrische splines en HG vrijloop met onregelmatige en asymmetrische splines?
Bijgaand de foto van mijn oude wiel. Het lijkt erop dat deze body hetzelfde is als die van Gransier?
Bijlagen
2020-05-13 10.49.56-1.jpg
Laatst gewijzigd door Jordan5 op 13 mei 2020 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 13 mei 2020 21:40

Ik kan zo op die foto niet zien of er 1 breder "dal"is, zo ja dan is het een HG naaf en moet het direct gaan werken
Herhaal dit niet onnodig

Jordan5
Forum-lid

Jordan5 13 mei 2020 21:42

Ik kan dat dus ook niet goed zien. Ik ga het morgen allemaal meemaken, want dan komt het binnen. Hopen op het beste.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 13 mei 2020 21:44

Ik hoor het wel als er uitgebogen gaat worden en of de cassette op de naaf past.
Herhaal dit niet onnodig

Jordan5
Forum-lid

Jordan5 15 mei 2020 10:40

Moment van de waarheid is aangebroken. Het wiel kwam aan en tot mijn verbazing paste de oude cassette gewoon op het nieuwe wiel. Echter denk ik niet dat de oude cassette hoort te passen op de nieuwe body.
Zoals te zien hieronder is de oude cassette op de oude body goed 'sluitend' op alle splines:
oude cassette op oude body.jpg

Als ik deze oude cassette op het nieuwe wiel plaats, dan ziet het er zo uit:
oude cassette op nieuwe body.jpg
Het past, maar er is op twee punten wat ruimte over en ik merk dat hierbij ook een klein beetje speling is als ik heen en weer beweeg.

Dus ik dacht, laat ik het nou goed doen en een nieuwe moderne 7S cassette plaatsen op het nieuwe wiel. Nou, tot mijn verbazing was deze nieuwe cassette op het nieuwe wiel ook niet 100% sluitend:
nieuwe cassette op nieuwe body.jpg
Het is niet perfect, maar voor mijn idee wel beter dan de oude cassette op de nieuwe body plaatsen.

Nu heb ik dus enkele vragen..
1. Hoe heet het type van de oude body (HG, Uniglide etc)?
2. Hoe heet het type van de nieuwe body (HG, Uniglide etc)?
3. Hoort het dat die nieuwe cassette op de nieuwe body niet 100% sluitend is?
4. Wat raden jullie mij aan om te doen? Oude cassette of nieuwe op het nieuwe wiel plaatsen?
5. Ik probeerde op het nieuwe wiel de body te vervangen voor de de body van het oude wiel, maar het lukte mij niet om die eruit te draaien. Normaal gesproken gebruik ik inbus maatje 10, maar die was te klein. Hoe hoor je zo'n body eruit te draaien?
6. Wat voor type is mijn nieuwe cassette (HG, Uniglide etc)? Zie hieronder de specs ervan:
nieuwe cassette specs.jpg

PS Ik weet het, ik gebruik niet de meest kwalitatieve spul..
PPS Het uitbuigen was probleemloos gelukt!

Alvast bedankt.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 15 mei 2020 11:04

1/2 Beide vrijloopbody's zijn Hyperglide, het kenmerk is 1 breed dal + 1 smalle '"spline "ernaast.
3 Cassettes zitten zonder de noodzakelijke lockring altijd vrij losjes....niks om je druk over te maken
Het laatste tandwiel steekt iets voorbij de body en met de sluitring wordt de cassette stevig vastgezet op de body.
NB , is de cassette smaller dan de body, dan kan ie niet vastgezet worden met de sluitring en moet er dus een spacer achter.
4 Met een nieuwe ketting , kan je ook beter een nieuwe cassette gebruiken, minder kans op problemen.
5 11 of 12 inbus
6 Hyperglide , Uniglide cassettes (jaren '80) zijn zeldzaam en niet zomaar overal te koop.
Herhaal dit niet onnodig

Jordan5
Forum-lid

Jordan5 15 mei 2020 12:03

Keezx schreef: 15 mei 2020 11:04
NB , is de cassette smaller dan de body, dan kan ie niet vastgezet worden met de sluitring en moet er dus een spacer achter.
Yes, die vulring heb ik inderdaad! Wat mij wel verbaast is dat deze van plastic was. Wordt dat niet over de jaren heen brosser en daarom minder sterk? Misschien valt dat plastic over 5 jaar uit elkaar?

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 15 mei 2020 12:11

Nee, zo'n vulring hoeft alleen maar wat druk te weerstaan , verder niets.
Campagnolo 9 speed vulringen zijn ook plastiek en ook 20-25 jaar oude zijn nog prima.
Herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie