Carbon wielset
-
scottpch
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Jawel, zeker wat stijver.
Hoe hoger het wiel, hoe stijver ie wordt bij gelijk aantal spaken.
Niet comfortabeler, maar dat los je op door de bandendruk een beetje omlaag te brengen of door tubeless te gaan rijden wat bij deze wielen kan.
Je fiets gaat er zeker strakker door rijden, door minder flex in de wielen.
Hoe hoger het wiel, hoe stijver ie wordt bij gelijk aantal spaken.
Niet comfortabeler, maar dat los je op door de bandendruk een beetje omlaag te brengen of door tubeless te gaan rijden wat bij deze wielen kan.
Je fiets gaat er zeker strakker door rijden, door minder flex in de wielen.
Ik had voor aanschaf mijn twijfels over of het een verbetering zou zijn. Na aanschaf weet ik het zeker, je moet het voor de looks doen. Ik had het geluk dat ik nog een set DT240's had liggen en ik voor 600,- euro een setje handgespaakte wielen ipv 1300,-. Rationeel is het het gewoon niet waard.
Met mijn frame maat 61 en dikke buizen was een 30mm velg gewoon geen gezicht. Daarom er 50mm onder gezet. Wel gelijk een 'extreem' brede velg genomen met wat bredere TL banden om weer wat comfort terug te winnen.
Bij mijn crosser ben ik wel heel tevreden met mijn carbon hoepels. Daar merk ik echt groot verschil, voornamelijk hoe slecht de stock wielen waren. Die krijgen dan ook heel wat anders voor de kiezen dan een straat wiel. Super licht en toch bomb proof.
Met mijn frame maat 61 en dikke buizen was een 30mm velg gewoon geen gezicht. Daarom er 50mm onder gezet. Wel gelijk een 'extreem' brede velg genomen met wat bredere TL banden om weer wat comfort terug te winnen.
Bij mijn crosser ben ik wel heel tevreden met mijn carbon hoepels. Daar merk ik echt groot verschil, voornamelijk hoe slecht de stock wielen waren. Die krijgen dan ook heel wat anders voor de kiezen dan een straat wiel. Super licht en toch bomb proof.
Nee,ik heb met Campagnolo Zonda gereden en dat was een een heel fijn setje wielen.Danny091283 schreef: ↑02 mei 2020 06:53Is dus niets van waar?japiecarbon schreef: ↑02 mei 2020 00:11 Dan heb je een goede verkoper getroffen.
EN stijver EN comfortabeler?? En ook nog eens sneller...
Heb nu een setje Pacenti met hope naven super setje wielen.
45 mm carbon met hope naven 24-28 sp rijden snaarstrak.
25 mm carbon met Powerway naven 20-24 sp rijden ook goed iets flex er in maar merk je niets van met 78kg en Max 800 watt voor 3 seconden
In de Gravelbike ,Cube wielen wegen geloof ik 2100 gram dan moet je iets meer werken totaal gewicht fiets 11kg
Voordeel van schijfrem is dat de velg altijd Zwart is en je van afstand niet ziet of het Carbon of Aluminium is.
Succes met je zoektocht
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
Nee.Danny091283 schreef: ↑02 mei 2020 06:53Is dus niets van waar?japiecarbon schreef: ↑02 mei 2020 00:11 Dan heb je een goede verkoper getroffen.
EN stijver EN comfortabeler?? En ook nog eens sneller...
Carbon absorbeert trillingen (afhankelijk van het ontwerp) maar dan in een frame. Niet in wielen. Hoe hoger de wielen, hoe stijver (hoop je), hoe minder comfortabel.
Die man die je sprak is een verkoper. Die wil verkopen.
Wil je comfort? Goede set alu wielen. Ga je vooral voor de looks? Hoge carbon. Maar veel sneller word je er niet van en comfortabeler zal het niet zijn. Een carbon wiel kan verbeterd worden door bredere tubeless banden maar de vraag is of het het waard is (qua financiën).
Vwb lagers, gesealde stalen industrie lagers van merken als NTN en SKF is het meest verstandige. Zijn duurzaam, blijven lang goed (zonder veel onderhoud) en kun je makkelijk vervangen voor een prikkie (als je meer dan 10,- euro uitgeeft per lager heb je duur ingekocht).
-
Danny091283
- Forum-lid
- Berichten: 495
- Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
- Locatie: Soest
Ik ben toch van plan om het te doen. Ik heb keuze uit 35 of 50mm diepte.
Ik vind 50 het mooiste maar hoe windgevoelig is dit? Kun je er bij 4 a 5 bft nog fatsoenlijk mee fietsen of ben je steeds aan het corrigeren?
Ben trouwens ook dieper gaan zitten. Ik voel mijn rug en buikspieren zo wel meer, maar vind het qua houding wel prettig. Ik merk inderdaad ook wel wat snelheidswinst
Ik vind 50 het mooiste maar hoe windgevoelig is dit? Kun je er bij 4 a 5 bft nog fatsoenlijk mee fietsen of ben je steeds aan het corrigeren?
Ben trouwens ook dieper gaan zitten. Ik voel mijn rug en buikspieren zo wel meer, maar vind het qua houding wel prettig. Ik merk inderdaad ook wel wat snelheidswinst
4-5 Bft is echt geen probleem met 50mm hoge velgen. Bij 6-7 ga je het echter wel merken. Maar goed, veel hangt ook af van hoe zwaar je zelf bent, hoe goed je kunt sturen, de ‘vlagerigheid’ van de wind en de vorm van de velgen. In die volgorde van belangrijkheid denk ik.
t.a.f.k.a.e.h.
-
Danny091283
- Forum-lid
- Berichten: 495
- Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
- Locatie: Soest
Ik ben zelf 80 kg en rij zelden met losse handen. Vlagerigheid van de wind heb je in mijn omgeving altijd.
Het gaat om de carbon velgen van syncros. Misschien helpt dat wat ivm de vorm
Het gaat om de carbon velgen van syncros. Misschien helpt dat wat ivm de vorm
Stuurvaardigheid gaat wat mij betreft wat verder dan je handen aan het stuur houden, maar dat is een goed begin 
Met 80kg zou ik me over wind geen zorgen maken als je met 50mm rijdt. Ik weeg zelf bijna 20kg minder en rij in Nederland altijd met hoge velgen (45mm), ongeacht de windkracht.
Met 80kg zou ik me over wind geen zorgen maken als je met 50mm rijdt. Ik weeg zelf bijna 20kg minder en rij in Nederland altijd met hoge velgen (45mm), ongeacht de windkracht.
t.a.f.k.a.e.h.
-
Danny091283
- Forum-lid
- Berichten: 495
- Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
- Locatie: Soest
Je klinkt alleen wat meer ervaren dan ik. Ik ben nu 3 a 4 jaar bezig.
-
Danny091283
- Forum-lid
- Berichten: 495
- Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
- Locatie: Soest
De 50mm doen dan.
Qua gewicht hoop ik nog het een en al af te vallen.
Overigens hoe zijn deze wielen als ik op de Utrechtse heuvelrug ga rijden. Ga ik geen verschil merken tov mijn alu standaard velgen?
Qua gewicht hoop ik nog het een en al af te vallen.
Overigens hoe zijn deze wielen als ik op de Utrechtse heuvelrug ga rijden. Ga ik geen verschil merken tov mijn alu standaard velgen?