Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

slechter worden door nieuwe fiets

Sulla
Forum-lid

Sulla 30 apr 2020 12:25

Grappige constatering, die ergens heel logisch is.

Vorig jaar een echte race fiets gekocht omdat ik mijn fietsmaten niet meer bij hield.
Ik reeds zelf op een gazelle Spn-2, dus ik zat net wat rechter op, iets dikker banden, breder stuur, matige groepset.

Maar nu, veel lichtere fiets, betere houding, sneller en soepeler schakelen, etc etc.. Echter, het aantal kilometers, snelheid en het aantal keren dat ik fiets is grofweg het zelfde gebleven. Dus de trainingsintensiteit is per saldo omlaag gegaan.....en ben ik dus ook iets achteruitgegaan.

En dat heb ik gemerkt toen ik door omstandigheden afgelopen weekend weer de oude fiets moest pakken. :lol:

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 30 apr 2020 12:46

Sja, hier is een simpele oplossing voor: op beide fietsen een vermogensmeter! :lol:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Douglas
Forum-lid

Gebruikersavatar Douglas 30 apr 2020 12:56

Hoe is de stand van je zadel? Hoogte maar ook tov je bottom bracket. Laatste kun je meten door touwtje met gewicht langs de punt van je zadel te laten lopen. En dan de afstand tot het bb te meten.

Als je anders zat kan het zijn dat je al je pk’s niet kwijt kunt.
o'7o

JoostG
Forum-lid

JoostG 30 apr 2020 13:22

Volgens mij is Sulla niet op zoek naar een oplossing.... Hij constateert alleen dat hij met een nieuwe (betere) fiets niet harder, verder en vaker is gaan fietsen, en in wezen minder werk verzet heeft.
Sulla als experiment ook een jaar op een zware singlespeed stadsfiets kunnen gaan rijden.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

RKN
Forum-lid

Gebruikersavatar RKN 30 apr 2020 13:30

Zit je dieper op je nieuwe fiets?

Zal dan iets moeilijker kracht om kracht te leveren dan in een houding die meer rechtop is, misschien kwestie van daaraan wennen?

Sulla
Forum-lid

Sulla 30 apr 2020 14:00

JoostG schreef: 30 apr 2020 13:22 Volgens mij is Sulla niet op zoek naar een oplossing.... Hij constateert alleen dat hij met een nieuwe (betere) fiets niet harder, verder en vaker is gaan fietsen, en in wezen minder werk verzet heeft.
Sulla als experiment ook een jaar op een zware singlespeed stadsfiets kunnen gaan rijden.
Exact dit.

Zo onduidelijk had ik het toch niet geformuleerd?

Door de nieuwe fiets hoef ik iid een stuk minder hard te werken. Terwijl de rondjes en tempo het zelfde zijn gebleven.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 30 apr 2020 14:38

Greg LeMond heeft hier ooit iets toepasselijks over gezegd toch?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 30 apr 2020 15:11

Gelukkig kun je deze hele zomer zonder je fietsmaten trainen. Solo rijden wordt je alleen maar sterker van ;)

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 30 apr 2020 19:44

Zo zie je maar weer het concept winterfiets is zo slecht nog niet. Zo moet je de hele winter trainen op een oud bakbeest. Zodra je in de lente weer op je snelle fiets gaat voelt het ineens of je vliegt.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

vermeulen
Forum-lid

vermeulen 04 mei 2020 10:22

Vaak gaan we er van uit dat nieuwe spulletjes een moraal-boost geven, waardoor je zwaardere inspanning gaat leveren.
Maar als je nieuwe spulletjes koopt en precies even snel blijft fietsen, maak je het inderdaad steeds een klein beetje makkelijker voor jezelf.

thestudent schreef: 30 apr 2020 19:44 Zo zie je maar weer het concept winterfiets is zo slecht nog niet. Zo moet je de hele winter trainen op een oud bakbeest. Zodra je in de lente weer op je snelle fiets gaat voelt het ineens of je vliegt.
Dit werkt trouwens wel echt zo. Mijn snelste rondjes haal ik altijd als de zomerfiets weer voor het eerst de weg op mag.
Maar afgelopen zaterdag was het slecht weer, en kwam de winterfiets van stal: het tempo was amper te onderscheiden van ritjes met de zomerfiets.

dwangarbeider
Forum-lid

dwangarbeider 04 mei 2020 10:56

scepticus schreef: 30 apr 2020 14:38 Greg LeMond heeft hier ooit iets toepasselijks over gezegd toch?
TS zou gewoon wat sneller kunnen rijden met zijn nieuwe fiets.
Simpel toch ? Ofwel dezelfde snelheid met minder inspanning ofwel meer snelheid met dezelfde inspanning.

Greg Lemond " it never gets easier, you only go faster"

Plaats reactie