Hallo allemaal!
Ik heb een paar weken terug een nog erg mooie Bulls Harrier op de kop getikt. Nu ben ik bezig met alles afstellen zodat ik er z.s.m. op kan rijden.
Ik ben er inmiddels al achter dat mijn ketting toe is aan vervanging. Nu las ik dat je voor het vervangen de ketting eerst op de kleinste tandwielen voor en achter zet. Toen ik dit deed viel het mij opeens op dat wanneer ik dit doe, de ketting als het ware dubbel loopt (het is moeilijk om te beschrijven). Ik heb een foto gemaakt en toegevoegd. Zou iemand mij kunnen vertellen wat er precies mis is en hoe ik dit het makkelijkst repareer.
Bij voorbaat enorm veel dank!
Shimano 105 achter derailleur afstellen
De ketting lijkt te lang .
Als je voor groot en achter klein schakelt moeten de derialleur wieltje recht onder elkaar staan
Als je voor groot en achter klein schakelt moeten de derialleur wieltje recht onder elkaar staan
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs
UPDATE:
Ik heb zojuist de ketting uit elkaar gehaald (missing link schakel systeem) en vervolgens gemeten hoe lang de ketting moet zijn (volgens de tips in dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=rWchudX ... _rel_pause). Ik heb de ketting over het grote blad voor en het grote tandwiel achter gelegd (zonder door de derailleur te halen) en vervolgens 2 schakels hierbij opgeteld. Ik kwam via deze manier er inderdaad achter dat de ketting 1 schakel te lang was. Bij wijze van experiment heb ik die schakel verwijderd en de oude ketting er weer opgelegd.
Nu ik dit heb gedaan, valt mij op dat de spanning op de ketting nog slapper is dan voorheen. Mijn vraag is dus: moet ik ook andere zaken van mijn fiets afstellen als ik een schakel verwijder? Zou het bijvoorbeeld kunnen dat de fiets voorheen "goed/redelijk" was afgesteld op een te lange ketting. Maar dat nu ik een kortere ketting erop heb gelegd, de afstelling van de derailleurs of versnelling niet meer goed is bijvoorbeeld?
Ik heb zojuist de ketting uit elkaar gehaald (missing link schakel systeem) en vervolgens gemeten hoe lang de ketting moet zijn (volgens de tips in dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=rWchudX ... _rel_pause). Ik heb de ketting over het grote blad voor en het grote tandwiel achter gelegd (zonder door de derailleur te halen) en vervolgens 2 schakels hierbij opgeteld. Ik kwam via deze manier er inderdaad achter dat de ketting 1 schakel te lang was. Bij wijze van experiment heb ik die schakel verwijderd en de oude ketting er weer opgelegd.
Nu ik dit heb gedaan, valt mij op dat de spanning op de ketting nog slapper is dan voorheen. Mijn vraag is dus: moet ik ook andere zaken van mijn fiets afstellen als ik een schakel verwijder? Zou het bijvoorbeeld kunnen dat de fiets voorheen "goed/redelijk" was afgesteld op een te lange ketting. Maar dat nu ik een kortere ketting erop heb gelegd, de afstelling van de derailleurs of versnelling niet meer goed is bijvoorbeeld?
Nee,
Maar, de methode groot-groot is meestal om een ketting op maat te maken voor lange kooi derailleur met dito cassette >11-32
Ik zie slecht, maar het lijkt alsof je een lange kooi hebt, maar geen grote cassette?
Heb je een triple?
Maar, de methode groot-groot is meestal om een ketting op maat te maken voor lange kooi derailleur met dito cassette >11-32
Ik zie slecht, maar het lijkt alsof je een lange kooi hebt, maar geen grote cassette?
Heb je een triple?
Ik zou voor de foto’s de fiets ook even op zijn wielen zetten. Dan kun je pas echt goed de stand van de derailleur zien.
(Dit nog los van “the rules”
)
(Dit nog los van “the rules”