Hoi,
Beetje een beginners-vraag, maar heb net een racefiets gekocht via Marktplaats. Nu werd er al gezegd dat de versnellingen niet helemaal in orde zijn.
Net even vluchtig gekeken en zag dat er een Shimano 6/7 derailleur achter zit. Het wiel zelf heeft 5 tandwielen (2x5=10). Klopt het dan dat de derailleur sowieso fout is en ik hier een andere op moet plaatsen?
Alvast bedankt!
Shimano 6/7 derailleur op 5 tandwielen
Pfff, dat kon wel eens heel oud zijn.
Heb je stuurverstellers of verstellers op de schuine buis?
Indien op de schuine buis, dan met zekerheid denk ik geen indexsysteem ('klikjes'), zeg maar analoog. Dan zou het in principe wel moeten kunnen.
Wat fotootjes zeggen veel...
Heb je stuurverstellers of verstellers op de schuine buis?
Indien op de schuine buis, dan met zekerheid denk ik geen indexsysteem ('klikjes'), zeg maar analoog. Dan zou het in principe wel moeten kunnen.
Wat fotootjes zeggen veel...
Ik meen me te herinneren dat de ketting smaller werd toen ik in 1979 van 2x5 versnellingen naar 2x6 ging. Dus dat is een dingetje om te controleren: kettingbreedte. Als je voor je tandwielen een bredere ketting nodig hebt, dan je kunt doorvoeren door je derailleur dan zoek je problemen.
-
scottpch
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Je hebt buiscommandeurs en die zijn niet geïndexeerd (klikjes), en zou dus moeten kunnen.
Je moet met die buiscommandeur zelf de derailleur "trimmen" zodat ie precies goed staat.
Ijzerdraad bij je achterderailleur, waar dient dat voor?
Voorderailleur handmatig op en neer trekken, kijken of er beweging in zit, daarna beste om de kabels te vervangen.
Je moet met die buiscommandeur zelf de derailleur "trimmen" zodat ie precies goed staat.
Ijzerdraad bij je achterderailleur, waar dient dat voor?
Voorderailleur handmatig op en neer trekken, kijken of er beweging in zit, daarna beste om de kabels te vervangen.
Ik hoop niet dat je meer dan €25 voor de racefiets betaald heb.
Overweeg om naast het vervangen van de kabels, zoals gesuggereerd, de rest ook maar te vervangen.
Laat eens de fietsenmaker er naar kijken wat er nog meer niet deugt: bracketlager, naven, balhoofd, ...
Overweeg om naast het vervangen van de kabels, zoals gesuggereerd, de rest ook maar te vervangen.
Laat eens de fietsenmaker er naar kijken wat er nog meer niet deugt: bracketlager, naven, balhoofd, ...
@scottpch
Bedankt voor het antwoord. Zal zeker even spelen met de derailleurs om te kijken hoe en wat.
Het ijzerdraadje is geloof ik puur omdat het een lange draad was, die ze niet hebben afgeknipt.
@martinbo
Iets meer, namelijk €40. De bedoeling is om de fiets uit elkaar te halen, schoon te maken, spuiten en vervolgens weer opbouwen. Natuurlijk de onderdelen vervangen die dat nodig hebben.
Dit zal dan ook mijn eerste "project" worden tot het opknappen van een fiets. Ik ben benieuwd
Bedankt voor het antwoord. Zal zeker even spelen met de derailleurs om te kijken hoe en wat.
Het ijzerdraadje is geloof ik puur omdat het een lange draad was, die ze niet hebben afgeknipt.
@martinbo
Iets meer, namelijk €40. De bedoeling is om de fiets uit elkaar te halen, schoon te maken, spuiten en vervolgens weer opbouwen. Natuurlijk de onderdelen vervangen die dat nodig hebben.
Dit zal dan ook mijn eerste "project" worden tot het opknappen van een fiets. Ik ben benieuwd
Ik wens je alles succes! Deel het resultaat met ons aub.mick010 schreef: ↑30 apr 2020 09:56
@martinbo
Iets meer, namelijk €40. De bedoeling is om de fiets uit elkaar te halen, schoon te maken, spuiten en vervolgens weer opbouwen. Natuurlijk de onderdelen vervangen die dat nodig hebben.
Dit zal dan ook mijn eerste "project" worden tot het opknappen van een fiets. Ik ben benieuwd![]()