Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt
- robbebopper
- Forum-lid HC
30:3=10
- robbebopper
- Forum-lid HC
Overigens, er is in bovenstaande discussie een sterke focus op de sterfgevallen. Ik lees echter ook her en der -en heb het goddank nog niet in directe omgeving gezien- dat dit virus bij veel overlevers erg veel schade achterlaat.
Deze ellende wordt niet vaak meegenomen in het hele verhaal.
Deze ellende wordt niet vaak meegenomen in het hele verhaal.
Er zijn wel enkele kantekeningen :
- De griep van 2017/2018 was geen gemiddeld griepjaar maar een van de zwaarste
- Er was geen lockdown of iets van dien aard. Zonder lockdown waren er nu veel meer doden geweest
- De cijfers gaan over een veel langere periode (corona cijfers gaan slechts over enkele weken, op 27 februari 2020 is de eerste COVID-19 patiënt gemeld in Nederland.)
- Omdat het corona virus nieuw is, kan niemand zich er nog tegen beschermen
Onderstaand overzicht komt van de site van het RIVM
Sterfte in Nederland binnen 2 weken gerapporteerd (alle leeftijden en regio’s gezamenlijk).
De verklaring van de verschillende lijnen in de grafiek is als volgt:
Zwarte lijn: sterfte tot en met 8 april 2020, die gemeld is binnen twee weken.
Sterfte verlaagd: de sterfte bevindt zich onder de onderste grijze lijn.
Sterfte verhoogd: de sterfte bevindt zich boven de bovenste grijze lijn.
- De griep van 2017/2018 was geen gemiddeld griepjaar maar een van de zwaarste
- Er was geen lockdown of iets van dien aard. Zonder lockdown waren er nu veel meer doden geweest
- De cijfers gaan over een veel langere periode (corona cijfers gaan slechts over enkele weken, op 27 februari 2020 is de eerste COVID-19 patiënt gemeld in Nederland.)
- Omdat het corona virus nieuw is, kan niemand zich er nog tegen beschermen
Onderstaand overzicht komt van de site van het RIVM
Sterfte in Nederland binnen 2 weken gerapporteerd (alle leeftijden en regio’s gezamenlijk).
De verklaring van de verschillende lijnen in de grafiek is als volgt:
Zwarte lijn: sterfte tot en met 8 april 2020, die gemeld is binnen twee weken.
Sterfte verlaagd: de sterfte bevindt zich onder de onderste grijze lijn.
Sterfte verhoogd: de sterfte bevindt zich boven de bovenste grijze lijn.
Vergelijken met een gewone griep epidemie zie je vaak. Maar Corona daarmee vergelijken is hetzelfde als het HIV virus vergelijken met het Ebola virus. Appels met Peren.
-
DeletedUser02
- Forum-lid HC
Ben ik niet helemaal mee eens. Corona en influenza (griep) zijn beide virussen die zich op eenzelfde manier verspreiden. Je vergelijkt dus wel degelijk appels met appels, alleen is de een jonagold en de ander een elstar appel.
Dat de smaken, grootte (symptomen, incubatietijd) etc. varieren klopt, maar het grootste verschil is dat de elstar appel redelijk ingeburgerd is en de jonagold volledig nieuw waardoor er geen natuurlijke antistoffen zijn.
Net als influenza zal ook corona nooit meer uit de wereld verdwijnen. De enige hoop is dat mensen antistoffen opbouwen net als dat ze voor het influenza virus gedaan hebben, maar het zal in golven terug blijven komen. De risico's van nu zijn de specifieke zorg die het vereist (beademing) en dat er nul resistentie/behandeling mogelijk is wat een onmachtig gevoel geeft.
Antistoffen zijn overigens ook tijdelijk. Elke 3~ jaar zal er weer een grotere vlaag komen net als bij de griep van 2 jaar geleden.
“Geen natuurlijke anti stoffen”.... dat is nu juist de reden van de situatie waarin we als samenleving zitten.. alle keuzes die gemaakt worden draaien juist om dit gegeven. Geen natuurlijk anti stoffen is wat het ook zo onvoorspelbaar maakt.
Natuurlijk zullen we in de (nabije) toekomst weer terug moeten naar de normale gewenste situatie. Liever vroeg dan laat. Maar gelijktijdig vind ik dat het nu nog echt te vroeg is. Er is domweg nog te veel druk op de zorg er liggen te veel mensen in het ziekenhuis maar bovendien is de besmettingsgraad nog veel te hoog. In Noord Nederland lijken we er momenteel goed vanaf te komen. De statistieken spreken voor zich. Maar zou dat gelijktijdig ook niet komen omdat we JUIST op tijd de semi lockdown zijn ingegaan?! Er gaan geluiden op om in het Noorden de rem er af te gooien. Prima. Maar dan ga je horeca toerisme krijgen. Mensen worden weer losser, nemen weer risico’s die voorheen nooit als risico werden beschouwd. Op dit moment is het gewoon gokken als je dat doorzet. Kan goed gaan maar kan ook weer veel slechter gaan. In het laatste geval zijn we als samenleving en individu nog meer de lul dan als we nu zijn.
Misschien zegt onderstaande vertaling wel iets over hoe gevaarlijk het virus in een relatief jonge populatie is. Het gaat over besmettingen op een Frans vliegdekschip.
Dit keer zijn de resultaten definitief: 1.046 zeilers van het Franse vliegdekschip Charles de Gaulle testten positief op het coronavirus op een totaal van 1.760, zei het Franse leger vandaag. Gisteren, voor het Defensiecomité van de Franse Nationale Vergadering, sprak de minister van de strijdkrachten Florence Parly over 1.081 zeelieden die positief testten voor Covid-19 uit de hele marineluchtgroep (het vliegdekschip, de begeleidende schepen en de vliegtuigen).
Het overgrote deel van hen kwam dus van het nucleaire schip zelf, waarop het virus zich als een lopend vuurtje verspreidde en bijna 60% van het personeel trof. "Dit is het definitieve cijfer," zei de woordvoerder van de marine, Kapitein Eric Lavault. Bijna 50% van de gevallen zijn asymptomatisch. Tussen de 20 en 30 matrozen worden momenteel, afhankelijk van de dag, in het ziekenhuis opgenomen en een majoor van in de vijftig ligt op de intensive care. Zijn toestand is stilstaand en zijn "ademhalingsreflexen werken", zei hij.
Ik weet dat het hier en daar krom Nederlands is, maar het moet maar even zo.
Dit keer zijn de resultaten definitief: 1.046 zeilers van het Franse vliegdekschip Charles de Gaulle testten positief op het coronavirus op een totaal van 1.760, zei het Franse leger vandaag. Gisteren, voor het Defensiecomité van de Franse Nationale Vergadering, sprak de minister van de strijdkrachten Florence Parly over 1.081 zeelieden die positief testten voor Covid-19 uit de hele marineluchtgroep (het vliegdekschip, de begeleidende schepen en de vliegtuigen).
Het overgrote deel van hen kwam dus van het nucleaire schip zelf, waarop het virus zich als een lopend vuurtje verspreidde en bijna 60% van het personeel trof. "Dit is het definitieve cijfer," zei de woordvoerder van de marine, Kapitein Eric Lavault. Bijna 50% van de gevallen zijn asymptomatisch. Tussen de 20 en 30 matrozen worden momenteel, afhankelijk van de dag, in het ziekenhuis opgenomen en een majoor van in de vijftig ligt op de intensive care. Zijn toestand is stilstaand en zijn "ademhalingsreflexen werken", zei hij.
Ik weet dat het hier en daar krom Nederlands is, maar het moet maar even zo.
Dank voor het delen
Alleen vandaag al 40 sterfgevallen onder de 70 jaar zonder aanwijsbaar onderliggende problemen.
Ik vind dat toch iets heel anders dan het onnodig rekken van van 80 plussers.
Ik vind dat toch iets heel anders dan het onnodig rekken van van 80 plussers.
Ik zie je berekening wel, maar dat kun je zo niet vergelijken. Bij de griepepidemie zijn alleen de mensen geteld die ook echt ziek zijn geweest, thuis in bed, ziek van werk, opgenomen in ziekenhuis. De mensen met milde symptomen die bijvoorbeeld paracetamol gebruikt hebben om het te onderdrukken, die zie je daarin niet. Ik denk dat je voor werkelijke besmettingen wel 6-8x zoveel personen kunt tellen (ja, bijna het halve land idd). Bij de corona cijfers heb je alleen de mensen die ook echt getest zijn en er positief uit rolden. Die getallen kun je dus niet zomaar even vergelijken.mackersv2.0 schreef: ↑18 apr 2020 13:06
Mooi voorbeeld.
Uit jouw cijfertjes blijkt dus dat Corona zeker tien keer dodelijker is (en waarschijnlijk meer) dan die griep.
Hooguit voor de inwerking op de samenleving kun je iets met die getallen. En bij griep hebben de meeste mensen wel iets van weerstand, waar dat bij corona totaal niet is. Dus vergelijken om te bepalen wat erger is, dat kun je niet met die cijfers.
Wel de gevolgen voor de samenleving is iets van een graadmeter. Zowat een miljoen mensen getroffen in ons land, bij corona 'pas' een 40.000. Nu staan we nog aan het begin met corona, dus de teller loopt nog. Maar zoals het nu gaat, zijn de aantallen slachtoffers veel lager als twee jaar geleden. Men moet zich dan ook afvragen wát het mag kosten om een leven te sparen (ja, dat is keihard). Levens redden koste wat kost is een nobel streven. Maar een economie aan de beademing en hart-long machine kost ook levensjaren. Mensen gaan ongezonder eten (goedkoper), stoppen met de sportschool, diëtist etc. Is nauwelijks te berekenen hoeveel levensjaren dat kost, maar ik verwacht dat velen zouden schrikken van getallen.
Nogmaals, iedereen over dezelfde kam scheren is ietwat overdreven. Laat de niet-risicogroep onder een lichter regime vallen zodat die mensen de economie draaiende kunnen houden, en bewaakt de risicogroep extra. En een app kan goed ondersteunen bij het volgen van besmettingen.
Dat zou een plan kunnen zijn om op meerdere fronten de crisis te overleven.
Ik vraag dit niet voor mezelf! Zelf heb ik niet zo heel veel last van de beperkingen, fietsen gaat nog, café ga ik zelden, uit eten laten we thuis bezorgen (goedkoper, geen gedoe met BOB), vrienden hebben we bijna niet (valt binnen de toegestane bezoek aantallen). Hooguit dat er nauwelijks factuureerbare uren gemaakt kunnen worden zit me dwars.
Dogma F
Volgens mij 40 sterfgevallen van de totaal aantal #corona doden :
Inmiddels zijn dertien doden onder de 45 jaar te betreuren, waaronder het jongste slachtoffer tot nu toe van 18 of 19 jaar oud. Het is onduidelijk op welke datum en in welk ziekenhuis de tiener is overleden. Het RIVM meldt alleen dat het slachtoffer behalve Covid-19 ook andere gezondheidsklachten had. Onder de dertien jonge sterfgevallen zijn ook drie twintigers. Zij waren tussen de 25 tot en met 29 jaar oud.
De meeste mensen die sterven aan Covid-19 zijn ouderen. Ruim 1500 van de in totaal 3601 doden waren tussen de 80 en 89 jaar oud.
Opvallend: onder het totaal aantal doden, jonger dan 70 jaar, zijn bijna veertig gezonde mensen. Bij hen waren geen onderliggende aandoeningen bekend. Bij wie en waarom het virus hard toeslaat is nog altijd niet precies duidelijk. Risicogroepen zijn kwetsbare ouderen, chronisch zieken en mensen met ernstig overgewicht. Zij hebben doorgaans een minder goed werkend afweersysteem, waardoor het virus moeilijker verslagen kan worden. Maar ook bij op het oog fitte mensen kan het virus genadeloos toeslaan.
Om de cijfers even in perspectief te zetten ( ver van ons bed trouwens ), maar er is gelukkig al een middel tegen deze kwaal gevonden :
DE FEITEN OVER HONGER
1. Elke dag sterven er zo'n 24.000 mensen van honger of aan de gevolgen ervan. Dat is minder dan de 35.000 mensen tien jaar geleden en de 41.000 mensen die twintig jaar geleden nog van honger stierven. Driekwart van de slachtoffers zijn kinderen onder de vijf.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless