Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

peeters
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 apr 2020 10:27

peeters 10 apr 2020 13:53

Top! Hier heb ik wat aan.
Is er toevallig ook een prijsklasse bekend voor een fiets in deze staat?
Bv. 100-200 of zelfs 500-800 euro?

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3077
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 10 apr 2020 15:02

Moeilijk, ik zou me er niet te veel van voorstellen. Met veel geduld 250-300 euro misschien?

Ik ben een Colnago liefhebber en ik zou het er zelf niet voor over hebben.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

jansen2.0
Forum-lid
Berichten: 817
Lid geworden op: 29 okt 2013 09:38

jansen2.0 10 apr 2020 15:07

Denk ook richting 250. Niet bijzonder en geen exotische onderdelen.
Previous name Jansen01

peeters
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 apr 2020 10:27

peeters 10 apr 2020 15:19

Oke helaas, maar toch heel erg bedankt voor de vlotte antwoorden!

velo
Forum-lid
Berichten: 618
Lid geworden op: 07 okt 2006 15:36
Contact

velo 10 apr 2020 19:34

@jansen2.0
Helaas somec is niet mijn ding.
@ernie.c
Idem somec veel te flets en cinelli ook serieus bekeken idem als somec.
@poulain
jaegher is het ook niet ik loop er gewoon niet warm voor.
De willier super leggera is net als somec/cinelli niet mn ding.
@silah75
Martelli is het ook niet.
Jan Weymans is wel een optie (die kon ik overigens niet).
@thestudent
officina battaglin die ken ik alleen van zeg maar b merk fietsen, maar dit ziet er wel leuk uit.
Geweldig dat er nog blijkbaar een markt is voor klassiek staal hulde voor deze man.
Ik hou deze in de gaten.
@ernie.c
Je hebt gelijk dat speciale spuitwerk is bij toma en colnago inhouse dat komt met een prijs uiteraard, maar dan weet je ook wat je krijgt.
Dat kan zowel een voor als nadeel zijn want als je wat anders wil hebben dan is dat lang niet altijd mogelijk.
@silah75/ernie/c
Het klopt er is veel mogelijk bij de kleinere framebouwers en dan vergeten er er nog een en dat is marten gerritsen die ook geweldige frames maakt.

Afin er zijn toch een paar leuke merken/frame bouwers hier gemeld en mogelijk is het wel handig om een aparte topic te maken met alleen merken van klassieke stalen frames er zijn mogelijk veel meer mensen die specifiek dit soort frames zoeken.

Ik ben op het moment geholpen eea. gaat zeker nog wel een poosje duren dus allen bedankt voor de input en eea is zeker waardevol geweest en verder zal de tijd het wel leren wat de definitieve keuze zal zijn.

Als laatste nog deze link van een maker/shop die lugs verkopen om een indruk te krijgen wat er allemaal mogelijk is.
https://framebuildersupply.com/collections/lugs
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

jansen2.0
Forum-lid
Berichten: 817
Lid geworden op: 29 okt 2013 09:38

jansen2.0 10 apr 2020 19:54

Er is best nog iets leuks te krijgen wat betreft staal.

Zal dit weekend eens wat foto’s posten van wat ik heb liggen aan exotische (retro) onderdelen. Kan er mee kwartetten dus niet schrikken!
Previous name Jansen01

pupita
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 apr 2020 21:06

pupita 10 apr 2020 22:07

Hey iedereen!
ik heb een oude racefiets gekregen, maar ik wil die graag verkopen. aangezien ik zelf bijna niks van fietsen weet, wil ik hier hulp vragen om in te schatten hoeveel ik voor deze racefiets vragen...
wat ik wel weet is dat het een stalen frame is, met campagnolo versnellingen etc (ik denk eerste generatie, maar ben niet 100% zeker), rolls zadel, tubes...
ik heb van alles wat van belang kan zijn foto's genomen
ik hoop echt dat iemand mij kan helpen 🙏
Bijlagen
4.jpg
3.jpg
2.png
1.png

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3077
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 11 apr 2020 11:25

Kwaliteits lugs en patten, Nog geen bevestigingspunten voor bidonhouder op de buizen. nog goed uitziende Record onderdelen (ben geen expert maar lijkt mij geen 1e generatie NR), Mooi gepantografeerde stuurpen. Helaas een voor mij onbekend merk (huismerk wellicht)
Als ik moest gokken zou ik zeggen eind jaren 70? Boven op de achterderailleur zou een jaartal kunnen staan.

Geen idee wat een dergelijke fiets op zou kunnen brengen in België.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 apr 2020 11:47

Ik kom niet verder dan dat er een fietsen/sportwinkel met de naam Pupita Sport vin Piobicco zit. Misschien daar eens contact mee opnemen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 11 apr 2020 13:27

De fiets zal half 70er jaren zijn maar kan ook ouder zijn. Aan het einde 70er jaren waren er al meer aangesoldeerde nokjes.
Hoge flens naven waren vooral eind 60 en begin 70er jaren populair.
Dat neemt niet weg dat als de naven Campa zijn daar liefhebbers voor zijn.

Het zijn niet de eerste Campa versnellingen. Is nog heel veel voor gemaakt. Dit is Nuovo Record en de naam nieuw zegt al dat er iets voor zat ;)
Staat ook op de buitenste scharnierplaat van de achter derailleur.
Op de derailleur staat bij de kabel-inloop het jaartal.
De eerste derailleurs van Campa zijn uit 1934 met dat mooie terugtrapsysteem :mrgreen:
De eerste modellen met de huidige scharnieren zijn van omstreeks 1950 en dit model is uit 1967 ;)

Onder retro rijders is deze groep en de Super Record groep verreweg het populairst. Maar er mist wel het een en ander zoals remmen en pedalen.
Het feit dat er geen Campa remmen op de fiets zitten zou zomaar kunnen zijn dat fiets eerder een jonge 70er is.
Remmen zijn zo te zien Universal en pedalen zijn echt niks.

Zadel is later aangebracht en stuurlint (zo te zien Brooks) is zelfs vrij recent aangebracht,

Het is we een frame waar wat aandacht aan besteed is. De patten zijn namelijk het oude model van Campa. Daar zaten spatbordoogjes aan. Sommige framebouwers vijlde deze eraf omdat dat mooier en lichter was.

Pluspunten:
Geen alledaags merk (voor deelname aan retro tocht leuk)
Prima onderdelen
Gegraveerde nok
Hoge flens naven
Trapstel en derailleurs
Stuurnok zadel

Minpunten
Kwaliteit lak
Geen Campa remmen
Geen Campa pedalen
Klein maatje

Ondanks dat er genoeg liefhebbers zijn die de aandrijving en de wielen willen hebben denk ik dat het toch een lastig object is om te verkopen.
Dit is geen object waar je rijk van gaat worden, maar 250-300 mag deze wel opleveren als iemand hem voor de onderdelen koopt.
Iemand die de juiste maat heeft en gek is op retro ritten zal 50-75 euro verder willen gaan.

erikb@m
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 dec 2004 11:04

erikb@m 11 apr 2020 14:09

One Less Car !!!!!!!!

JuulvH
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jun 2018 17:43

JuulvH 15 apr 2020 15:59

Ik weet niet zeker of ik deze topic op de juiste plek heb geplaatst, maar zo niet, dan mogen de moderators hem verplaatsen :)

Ik heb een (voor mij) oude racefiets gekocht voor een prikkie. Ik klus graag aan fietsen, en ben ook van plan deze weer mooi te maken en er zelf op te fietsen of eventueel te verkopen als het niet bevalt. Het is voor mij vooral een hobby projectje, ik heb hiernaast een racefiets welke ik voor het wielrennen gebruik. De fiets is er op het eerste gezicht goed aan toe, wat het hopelijk geschikt maakt als eerste hobby projectje. Ik zal binnenkort eens beginnen met een goede poetsbeurt om te kijken wat ik allemaal tegen kom.

Ik probeer nu te bepalen wat de leeftijd van deze fiets is, en (enigszins daarmee gelinkt) of de fiets enige meerwaarde zal hebben om hem origineel te houden. Als dat niet zo is kan het zijn dat ik hem ga overspuiten, maar dat weet ik nog niet. Mocht de fiets origineel serieus meer waard zijn, dan zou dat natuurlijk zonde zijn.

Het gaat hier over een Gazelle Champion Mondial AA special. De fiets is afgemonteerd met een 7-speed campagnolo groep. Ik ben zover dat ik, aan de hand van een online gevonden document, de Reynold 531 competition sticker heb weten te identificeren als afkomstig van '89 tot '94. Wat ik zo vreemd vind is dat er veel online gesproken wordt over de geslagen framenummers onder de bottom bracket bij de champion mondial fietsen. Ik heb de mijne even omgekeerd, en daar geen framenummer gevonden, maar wel geleiders voor bekabeling van de versnellingen. Ik heb dus ook nog nergens anders een framenummer gevonden. Ik heb wat brochures van gazelle van eind jaren tachtig tot 2000 doorgebladerd, en daar niet echt iets concreets gevonden, al kwam ik natuurlijk veel frames tegen die er op leken. Ik had eigenlijk gehoopt ergens de exacte kleurencombinatie van deze fiets tegen te komen, maar die heb ik nog niet gevonden...

Hier nog enkele beelden:
Afbeelding
Afbeelding

Kan iemand aan de hand van deze informatie iets vertellen over mijn fiets? Een hint waar ik een framenummer kan vinden welke ik op kan zoeken zou me natuurlijk helpen, maar ik vermoed dat deze misschien op een sticker heeft gestaan welke weg is. Andere manieren om mijn fiets te kunnen identificeren zijn ook welkom. Ik vraag me dus ook af of deze fiets enige 'historische' waarde heeft waardoor ik hem origineel zou moeten laten, of dat deze fiets 'niks' waard is en zo veel voor komt dat dat geen belemmering hoeft te zijn om hem over te spuiten. Alle informatie is welkom.

Plaats reactie