Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 06 apr 2020 07:59

Gaat je buitenband nog makkelijk om de velg? Zo ja dan is de ruimte tussen de BB en velgbed nog te groot en zal je nog een laagje moeten plakken, zodat de lucht niet kan ontsnappen tussen BB en velgbed.
Ik kan, nadat een band tubeless is gemonteerd , met de gewone pomp deze band weer oppompen.
Daar heb ik dan geen compressor meer voor nodig.

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1101
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 06 apr 2020 11:38

Bedankt voor de reactie en suggesties.
Traag herstellende van Corona leek dit mij een mooi moment om dit eindelijk eens op te pakken.

In het achterwiel heb ik gisteravond met wat geluk de ventielkern kunnen plaatsen terwijl de band redelijk op spanning bleef. Daarna weer op spanning gebracht en dat is hij vannacht ook keurig gebleven.

In de hoop dat het voorwiel wél makkelijk(er) zou gaan daar ook aan begonnen.
Helaas hier hetzelfde verhaal. Ik heb hem vannacht de hele nacht op spanning gehouden met de Booster.
Toen ik zojuist probeerde de ventielkern te plaatsen ontplopte hij direct.
Wellicht hier ook een extra laag tape aanbrengen?

Mocht het uiteindelijk lukken om de banden allebei te monteren zit ik nog wel met het toevoegen van sealant...

@ scottpch: banden waren beiden niet makkelijk om de velg te krijgen, maar het was nu ook niet de worsteling die ik soms heb met nieuwe buitenbanden.
Courir c'est mourir un peu

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12679
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 apr 2020 13:45

De vraag is hoe goed (strak) het lint in de velg zit.
Dit probleem doet zich veel voor als het lint niet strak genoeg zit.

Probleem wat je dan krijgt is dat het vlakke kantje van het velgbed een beetje schuinloopt en de band eraf gooit.

Extra laagje velglint is niet altijd de oplossing

Weet je hoeveel druk erin zit met de tirebooster, bij te weinig druk zit de band vaak niet goed. Je moet echt wel tot een bar of 4/5.

Dan kan je nog proberen je de band tegen te houden aan 1 kantgewoon indrukken terwijl je de velg ik je hand hebt, misschien bijft ie net zitten.

Sealent kan er vooraf in, maar als het niet helemaal lekker lukt, wordt het wel een kliederboel.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 06 apr 2020 13:58

Eerst met Biba, dan die eruit halen en zorgen dat de band aan één kant goed achter de velgrand blijft zitten?

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 06 apr 2020 14:06

Het moet wel echt stroef gaan, dat omleggen van de BB.
Mbt toevoegen latex, ik maak dan een stukje van de band los met de bandenlichters en giet dan wat latex in de band.
Ik haal nooit de ventielkern eruit en dan via het ventiel vullen.
Vervolgens sluit ik de band weer en pomp 'm op.
Succes! ;)

Ps Ik gebruik dezelfde tubeless banden, de Schwalbe Pro One van vorige versie.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12679
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 apr 2020 15:01

scottpch schreef: 06 apr 2020 14:06
Ik haal nooit de ventielkern eruit en dan via het ventiel vullen.
Vervolgens sluit ik de band weer en pomp 'm op.

Dat deed ik vroeger toen er nog geen ventielen waren met uitneembare kern en dat werkt in principe ook prima, behalve als je band er niet goed op goed of niet op druk komt

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1636
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 06 apr 2020 15:41

deze firma heeft ventielen die ook zonder kern erin op druk blijven. dus dan kun je zonder dat druk verliest latex vullen en eruit laten lopen.

https://milkit.bike/en/product/milkit-valve-system/

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1101
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 06 apr 2020 16:10

Wederom bedankt voor alle reacties!
@wasbeer: ik vul hem tot het maximum, 11 bar (is nog een hele klus.
Als de band dan blijft zitten is de druk in de band (en de booster) ongeveer 5 bar.
Ik weet weinig van natuurkunde maar dat lijkt mij ook logisch, zijn toch een soort van communicerende vaten.

Ik kijk morgen of de voorband blijft zitten.
Dan kijk ik ook of ik zonder dat het een rotzooitje wordt sealant kan toevoegen.
Mocht dat niet lukken dan probeer ik de nieuwe tips uit!
Courir c'est mourir un peu

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4370
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 06 apr 2020 17:05

Nogmaals, lukt het niet om de band met tyrebooster op te pompen met ventielkern gemonteerd?
Bij mij plopt de band ook gelijk weer naar het midden van de velg als de band leeg loopt. En van het voorwiel lukt het mij ook niet die op te pompen met de handpomp. Ik doe dit met een CO2 patroon en dus met ventielkern zodat de band niet gelijk weer leegloopt

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1101
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 07 apr 2020 13:27

Vanochtend schoot de band weer helemaal uit de velg toen ik de booster ontkoppelde.
Kreeg niet de tijd om het ventiel te plaatsen.

Oppompen met het ventiel erin met behulp van de Tyre Booster lukt ook niet. Net of er te weinig lucht in de band komt om hem te laten ploppen.
Met een CO2 patroon lukt het ook niet met vermoedelijk dezelfde oorzaak.
Is eigenlijk ironisch als ik bedenk hoe ontzettend veel moeite ik moest doen om de oude banden (contis 4000) juist uit de velgrand te krijgen.
Courir c'est mourir un peu

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1101
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 07 apr 2020 14:02

Nu is het wel gelukt om met behulp van 'n CO2 patroon (in totaal 8 gebruikt sinds ik begonnen ben. Had bij een aanbieding van Mantel 2 jaar geleden 10 patronen gekocht) de band met geplaatst ventiel op te pompen.
Dit lukte niet bij de eerste band waarvoor ik 5 patronen gebruikte....
Blijft de vraag wat verstandig handelen is met betrekking tot het sealant toevoegen aan de band.
eerst maar een maandje rondrijden zonder en vervolgens kijken of de band blijft zitten?
Of eerst extra CO2 patronen kopen, sealant toevoegen en dan hopen dat het weer lukt met de CO2 patronen?
Courir c'est mourir un peu

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5893
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 07 apr 2020 14:19

Letop: niet alle sealants kunnen tegen CO2. Enfin een hele doos van 25 stuks bij Cycle kost € 28,95.

Neemt niet weg dat als een tubelessband eenmaal is geplopt m.i. je nu gewoon met binnenkern erin een vloerpomp zou moeten kunnen gebruiken om de band op te pompen i.p.v. die booster.

De Schwalbe Pro One is tubelessready, d.w.z. dat deze band sealant nodig heeft om op druk te blijven. Verder is het rijden zonder sealant als het rijden met een binnenband, bij een lekke band zal je een binnenband moeten monteren.

Dus . . . . . gewoon de stoute schoenen aantrekken en sealant toevoegen en weer oppompen.! Je zal merken dat het steeds makkelijker gaat. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie