Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

winter: duurtraining - hoe lang?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24331
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 feb 2020 20:25

xml schreef: 17 feb 2020 08:21 en ook, hoe lang doe je D1 in de winter als in, hoeveel trainingen/weken/maand voordat je aan D2 en interval etc begint?
Dat is wel een heel oud en achterhaald concept, ook in de winter zal je enige intensiteit moeten trainen. Van 100% duur doen gedurende maanden wordt je echt niet beter.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 25465
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 feb 2020 21:40

Wel trager.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 8808
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 17 feb 2020 21:43

Maar als ik bv een durtraining doe, dan trek ik altijd wel een paar lange sprintjes, viaduct omhoog, duin heuveltjeect. Of een fietspad van 1 a 2km wind tegen even vol.

Doen jullie dat ook of is het dan geen duurtraining meer?

De hele tijd een d1 hr dat houd ik ook niet vol.......

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 6956
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 18 feb 2020 10:19

wasbeer2006 schreef: 17 feb 2020 21:43 Maar als ik bv een durtraining doe, dan trek ik altijd wel een paar lange sprintjes, viaduct omhoog, duin heuveltjeect. Of een fietspad van 1 a 2km wind tegen even vol.

Doen jullie dat ook of is het dan geen duurtraining meer?

De hele tijd een d1 hr dat houd ik ook niet vol.......
Ik ook,sinds kort die ik ook gravel/cross 2-3 uur en dat is redelijk intensief maar voelt heel goed als aanvulling op de lange weg ritten.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

panguano
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 okt 2008 23:34

panguano 18 feb 2020 10:27

wasbeer2006 schreef: 17 feb 2020 21:43 Maar als ik bv een durtraining doe, dan trek ik altijd wel een paar lange sprintjes, viaduct omhoog, duin heuveltjeect. Of een fietspad van 1 a 2km wind tegen even vol.

Doen jullie dat ook of is het dan geen duurtraining meer?

De hele tijd een d1 hr dat houd ik ook niet vol.......
Lijkt mij geen probleem, en idd mentaal beter vol te houden. Het gaat er om dat je veruit het grootste deel van je rit in D1 zit. Dus na een inspanning in D2/D3 (niet te lang en niet te vaak), zsm weer naar D1. Het doel van de rit blijf dit onderdeel trainingen. Je zult merken dat je op den duur ook steeds beter wordt in D1.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 18 feb 2020 11:36

amclassic-fan schreef: 17 feb 2020 20:25
xml schreef: 17 feb 2020 08:21 en ook, hoe lang doe je D1 in de winter als in, hoeveel trainingen/weken/maand voordat je aan D2 en interval etc begint?
Dat is wel een heel oud en achterhaald concept, ook in de winter zal je enige intensiteit moeten trainen. Van 100% duur doen gedurende maanden wordt je echt niet beter.
Hoe nieuw de moderne trainingsmethoden ook maar wezen mogen, in de winterperiode behoef/wil ik (nog) helemaal niet beter worden (hoe meet je dat trouwens?). Ik leg en behoud een basis, die hopelijk met voldoende frisheid leidt tot een hoger niveau later in het voorjaar of de zomer.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 25465
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 feb 2020 13:22

Onderzoek toont aan dat je snelheid/vorm veel minder snel wegzakt als je ook in de winter af en toe intensieve prikkels doet.

DeFiets
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jan 2018 14:46

DeFiets 18 feb 2020 18:43

Nee_Nee schreef: 17 feb 2020 19:49 “Fast over fifty” is hét boek voor de oudere renner die serieus wil blijven trainen.
De trainingsopbouw blijft voor hem gelijk. Eerst duur, dan intensiteit, daarna kracht.
Idee van een [url= https://www.trainingpeaks.com/blog/reve ... -training/]‘omgekeerd’ seizoen[/url). Neem mountainbike xc wedstrijden als voorbeeld, vooraf aan die wedstrijden veel duurtrainingen doen heeft weinig zin. Een dergelijke wedstrijd is meestal max. 90 minuten. Meer duur in de winter.

Ander voorbeeld, een wielerwedstrijd van 6 uur, vooraf veel intervaltraining doen voegt niet veel toe omdat je in die wedstrijd vooral in duurzame rijdt. Dan dus meer interval in de winter.

Zo ie zo is duur gecombineerd met interval beter voor de acceptatie van de trainingsarbeid.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 30999
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 feb 2020 20:52

Ik vind dat de wintertraining al weer veel te lang duurt. Tijd voor lente.
Of bedoelen jullie dat niet......? ;-)
Vakantie begint boven de boomgrens!

Gebruikersavatar
Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6869
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Gebruikersavatar Nee_Nee 19 feb 2020 10:39

DeFiets schreef: 18 feb 2020 18:43 Idee van een [url= https://www.trainingpeaks.com/blog/reve ... -training/]‘omgekeerd’ seizoen[/url). Neem mountainbike xc wedstrijden als voorbeeld, vooraf aan die wedstrijden veel duurtrainingen doen heeft weinig zin. Een dergelijke wedstrijd is meestal max. 90 minuten. Meer duur in de winter.

Ander voorbeeld, een wielerwedstrijd van 6 uur, vooraf veel intervaltraining doen voegt niet veel toe omdat je in die wedstrijd vooral in duurzame rijdt. Dan dus meer interval in de winter.

Zo ie zo is duur gecombineerd met interval beter voor de acceptatie van de trainingsarbeid.
Als je er geen zin an hebt of gewoon niet met een straks schema of rooster wilt rijden, dan moet je er niet aan beginnen.
De essentie van duurtraining gaat wel aan je voorbij. De essentie van lange duurtrainingen is dat je het fundament van je conditie verbetert. Je gaat er veel efficiënter van rijden, waardoor je ook in wedstrijden van 60 of 90 minuten al voordeel hebt, omdat je meer vermogen gaat leveren. Je gaat dus op den duur sneller met de zelfde hartslag.

Het element tijdsduur is wel zeer relevant. Wie traint voor een mountainbike- of CX-wedstrijd van 60 á 90 minuten heeft andere trainingsdoelen dan degene die de Maratona of Marmotte wil rijden. Voor beiden geldt dat ze eerst de duur (lengte) van de wedstrijd moeten aan kunnen en daarna de intensiteit (snelheid).

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4291
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 19 feb 2020 11:30

@Nee_Nee, die laatste zin zijn de meningen toch wel over verdeeld? (Is een vraag, heb zelf geen mening)

Heb van (wedstrijd)renners wel eens begrepen dat het beter is om eerst de hoge intensiteit aan te kunnen en deze vervolgens uit te bouwen. Dit volgt ook een beetje het patroon van beginnen met rondjes om de kerk, eendagskoersen, 1-week koersen en 3 weekse rondes. Al is dat laatste een beetje vergezocht omdat de nadruk daar ligt op herstelvermogen.

Ergens lijkt het wel plausibel om eerst het intensiteitsniveau te halen en dat vervolgens uit te bouwen. Voor huis tuin en keuken renners als wij zelf zou ik inderdaad ook aanraden eerst maar eens lekker kilometers te gaan maken voordat je er ambities aan vast hangt.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 19 feb 2020 11:39

De uitspraak van Dumoulin "Ik heb me traag getraind" staat volgens mij in relatie tot het fenomeen Van der Poel, die zonder noemenswaardige "wintertraining" (waaronder wordt begrepen: veel duur, heel veel duur) een fantastisch wegseizoen wist te rijden.

"Zijn 'wij' eigenlijk wel goed bezig?"

Plaats reactie