Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Sporza doet geen moeite

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 26 jan 2020 11:40

Geen idee of het in dit forum past:

Een hele poos geleden ergerde ik me aan het feit dat er op de Sporza website opeens een knop bij elk artikel stond om taal- en schrijffouten te melden. Als vooraanstaande sportnieuws-website van de Vlaamse publieke omroep vind ik dit toch echt niet kunnen, Als je weet dat sinds 1999 het zijn eigen "taaltelefoon" heeft, een taaladvies dienst van de Vlaamse overheid waar burgers met vragen omtrent taal en spelling terecht kunnen... Tenenkrullend om dan die meldknop bij elk artikel te zien.

Nu gaat het nog een stapje verder. Het is me al meerdere malen opgevallen dat er "onwaarheden" in de artikels staan, dat gaat dus verder dan taal- en schrijffouten. Feiten die eigenlijk niet kloppen. Is dit voor een journalistiek gerenommeerd huis als de VRT niet compleet uit den boze?
Via de meldknop voor taal- en schrijffouten heb ik in het verleden al meerdere malen Sporza hier op terechtgewezen. Nog niet zo lang geleden was er bijvoorbeeld een artikel waar de transfer van Jasper De Plus werd aangekondigd naar Circus-Wanty. Er stond te lezen dat Jasper de Belgische kampioen tijdrijden bij de beloften was. Geheel onwaar want Jasper was als tweede geëindigd in deze wedstrijd. Na melding heeft Sporza dit aangepast.

Persoonlijk vind ik het schrijnend dat Sporza blijkbaar niet (genoeg) aan factchecking doet. Ik vraag me ook af wat de reden hiertoe is. Zetten ze overal stagiairs in om de kosten te drukken? Journalistiek vind ik dit onder alles, vooral omdat ze er van uitgaan dat de lezers een handje meehelpen. Als je dan leest wat ze zeggen over hun eigen nieuwsdienst: "Betrouwbaar, helder en prikkelend."

Nu gaan ze weer de mist in bij de samenvatting van de laatste etappe van de Tour Down Under. Er wordt geschreven dat een landgenoot van Richie Porte de etappe heeft gewonnen. Richie Porte is een Australiër en de winnaar van de etappe is een Brit. Wederom Sporza erop terechtgewezen.

Afbeelding

Hopelijk blijft het hierbij, anders post ik hier de volgende flaters.. Ach, misschien overdrijf ik wel.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 26 jan 2020 11:53

Slordig inderdaad en VRT onwaardig!
Do or don’t, there is no try

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 26 jan 2020 12:01

De hoge foutenlast bij Sporza is al jaren aan de gang. Dit twitterkanaal bestaat al sinds 2012. Eigenlijk staan er quasi dagelijks fouten op Sporza.
Je gaat me niet zeggen dat ze bij pakweg Het Nieuwsblad of HLN zoveel meer geld hebben dan bij Sporza.

https://twitter.com/SporzaBlooper

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 26 jan 2020 15:50

@NoChain: Cool, wist ik niet. Echter doe ik niet zo mee aan het social media verhaal.. Ik neem het nieuws in het algemeen al langer niet meer zo serieus, volg het totaal niet meer. Enkel nog maar sportnieuws. Een echt dieptepunt dat ook hier de kwaliteit ver te zoeken is, zeker als het al zo lang door gaat.
Blijkbaar vinden ze het belangrijker om hip te zijn met een trendy huisstijl en bij elke wielerreportage semi dramatische/emo muziek er onder te zetten.

/ergernis alom-modus.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 26 jan 2020 18:10

NoChain schreef: 26 jan 2020 12:01 ...
Je gaat me niet zeggen dat ze bij pakweg Het Nieuwsblad of HLN zoveel meer geld hebben dan bij Sporza.

https://twitter.com/SporzaBlooper
Geld speelt geen rol maar het is altijd de keuze; jaag je het artikel bijna direct op de website of laat je het eerst door redacteuren nalezen voor de dag nadien. En zo hoogstaand zijn de websites van HLN of nieuwsblad nu ook niet. Daar ga ik nooit langs voor het recent sportnieuws, enkel voor het nieuws van de dag voordien.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 26 jan 2020 18:22

xml schreef: 26 jan 2020 11:40 ...
Hopelijk blijft het hierbij, anders post ik hier de volgende flaters.. Ach, misschien overdrijf ik wel.
Je overdrijft;-). Ik vind dat net goed dat je correcties kan opsturen. Dat een organisatie de pretentie zou hebben foutloze artikels te produceren lijkt me ook niet kunnen. En het is niet omdat de vlaamse overheid een dienst over taaladvies heeft dat iedere journalist altijd foutloos schrijft.
En hun fout over de nationaliteit van de winnaar is ondertussen rechtgezet.

En natuurlijk is het goed naar een foutloze journalistiek te streven. Maar ik denk dat je gewoon te hoge verwachtingen van anderen (en van jezelf?) hebt als alles altijd foutloos moet. Zo iets wordt dan dikwijls ook een verhaal van niets meer doen.

En er zullen in de toekomst zeker nog fouten komen. Ook sommigen die jij niet opmerkt.

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 26 jan 2020 19:46

Ik heb vooral hoge verwachtingen van een professionele nieuwsredactie, lol.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 27 jan 2020 08:22

De media van tegenwoordig is er vooral één van "knippen en plakken".
Als je ziet hoeveel er bijna letterlijk gekopieerd wordt vraag ik me af waarom er niet aan feiten checken wordt gedaan.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 jan 2020 08:32

Dat komt mede doordat wij (de lezer) niet meer willen betalen voor content.

Ik ben overigens gestopt met Sporza lezen. Vaak lees je niet eens wie de winnaar was (tenzij Belg), wel wat de lievelingskleur van de vriendin van Evenepoel is.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 27 jan 2020 09:02

En nu lijken ze nog te staken ook ;-).

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 27 jan 2020 09:29

Het is voornamelijk een gebrek aan eindredactie. Bij online media schiet het daar meestal tekort
Je kunt als journalist niet altijd alle fouten er uit filteren, zeker niet bij de enorme tijdsdruk die sportjournalistiek kent.
Het vangnet is dan normaalgezien de eindredactie maar als die niet goed is of afwezig is dan krijg je dit soort wildgroei aan blunders
Do or don’t, there is no try

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1253
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 27 jan 2020 14:42

Weet niet hoe het tegenwoordig gesteld is maar in het verleden zaten er correctors/correctrices op de afdeling die alle artikelen vooraf controleerden op fouten e.d..
Lees zelf momenteel AD maar daar kunnen ze er ook wat van...met als hoofdzonde spel/schrijf fouten in de koppen, hoe verzin je het.
Laatst gewijzigd door Oppbogga op 29 jan 2020 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
...

Plaats reactie