Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 13 jan 2020 14:23

Karl66 schreef: 13 jan 2020 13:15 De reden waarom je met een auto overzicht hebt, is omdat je tijdig afremt. Als jij met een auto met vijftig km/u over een kruising heen raast zonder rekening met overig verkeer te houden, dan vallen er echt regelmatig doden. Alleen met een auto heb je net zo hard een probleem als iemand zonder voorrang te geven opeens oversteekt.

Dat vijfig km/u op een racefiets veel harder lijkt dan in de auto in gewoon perceptie, het gaat gewoon even hard. Of je met je racefiets een langere remweg heb, dat zou prima kunnen, dat weet ik niet. Ik heb nog nooit mijn remweg met een fiets opgemeten, maar massa heeft natuurlijk wel een behoorlijke invloed op je remweg en die is van een racefiets veel minder. Tegelijkertijd heb je natuurlijk wel veel minder contactoppervlakte met de weg, maar mijn ervaring is dat je met een racefiets, ook in een afdaling met serieuze snelheden, die snelheid er toch wel behoorlijk snel uit kan krijgen. Allen is dat niet het punt wat ik wilde maken. Het punt dat ik probeerde te maken is dat je met een auto veel meer energie hebt, wat de risico's veel groter maakt.

Maar blijkbaar willen mensen dat soort nuance niet zien...
Ik schrijf niet dat 50 op een fiets harder lijkt dan in een auto. (Ook al is dat wel zo, omdat de fysieke beleving van snelheid aanwezig is terwijl dit niet in een auto is). Feitelijk is het even hard. Maar totaal onvergelijkbaar. Als jij met 50 een noodstop moet maken op een fiets dan vlieg je gewoon over de fiets heen omdat je voorwiel gelijk blokkeert. Dit is domweg een reflexmatige handeling. Als jij met 50 in een reflex onverwacht moet uitwijken op de fiets dan ga je ook vallen of over de kop vliegen. Alleen met heel geluk blijf je misschien op de fiets zitten. Het is simpel de fiets is een in tegenstelling tot een auto een balans voertuig, zodra je de controle over de balans verliest val je. En bij 50 km/h zijn de marges flinterdun.

In een auto loop je met 50 km/h nagenoeg geen risico in dezelfde omstandigheden. Bij een noodstop blokkeren je wielen niet door het abs systeem. De auto blijft bestuurbaar. Je zit ook nog in een gordel met rondom airbags. Risicoanalyse van een fiets met 50 in het uur projecteren op een auto met 50 in het uur slaat natuurlijk nergens op. Overigens een paar keer flink op je bek gaan met je fiets (wat mij is overkomen in onverwachte situaties) zet je denkwijze over veilig op de fiets zitten moet hoge snelheid in een ander perspectief.

Karl66
Forum-lid

Karl66 13 jan 2020 15:35

Alleen gaat het niet om de onveiligheid voor jouw als fietser, maar om de onveiligheid voor de andere weggebruikers. En als je zonder voorrang te verlenen oversteekt dan wordt je door een auto die vijftig rijdt net zo hard doodgereden als door een wielrenner. Sterker nog, de kans dat je een botsing met een wielrenner overleeft is groter dan de kans dat je een aanrijding met een auto overleeft.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

DDX
Forum-lid HC

DDX 13 jan 2020 16:01

Karl66 schreef: 13 jan 2020 13:15 De reden waarom je met een auto overzicht hebt, is omdat je tijdig afremt. Als jij met een auto met vijftig km/u over een kruising heen raast zonder rekening met overig verkeer te houden, dan vallen er echt regelmatig doden.
Genoeg mensen in auto's die totaal niet afremmen bij een kruising, of nog erger gas bijgeven.

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 13 jan 2020 16:45

Sterker nog, de kans dat je een botsing met een wielrenner overleeft is groter dan de kans dat je een aanrijding met een auto overleeft.
Juist niet! Bij een auto heb je meer kans er overheen te rollen en vertraagd te worden in de uiteindelijke val met als gevolg een paar breuken.
Ik betreffend geval viel het slachtoffer direct met het hoofd op de weg aangedreven door een projectiel a 40km/u Dan heb je gewoon geen schijn van kans meer.

Een helmplicht voor fietsers op leeftijd zou misschien iets geholpen hebben... (niet dat ik daar voorstander van ben, behoudens voor E fietsers dan)
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Sulla
Forum-lid

Sulla 13 jan 2020 16:47

DDX schreef: 13 jan 2020 16:01
Karl66 schreef: 13 jan 2020 13:15 De reden waarom je met een auto overzicht hebt, is omdat je tijdig afremt. Als jij met een auto met vijftig km/u over een kruising heen raast zonder rekening met overig verkeer te houden, dan vallen er echt regelmatig doden.
Genoeg mensen in auto's die totaal niet afremmen bij een kruising, of nog erger gas bijgeven.
Bijkomend verschil is dat mensen er nog enigszins rekening mee houden dat een auto hard rijdt, terwijl men bij een fiets die snelheid standaard onderschat. Ik heb me ook al meer dan eens vergist in zo'n speed pedelec......je registreert het als fietser, maar vervolgns komt hij 2x zo hard aan zetten.

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 13 jan 2020 19:13

Dat is inderdaad een probleem wat je als automobilist regelmatig hebt ja!
Ook met de gewone e bikes trouwens. Je bent gewoon geprogrammeerd op normale fiets snelheid. Inmiddels kijk ik al beter uit maar het blijft wennen
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 15 jan 2020 18:47

Het is zeker wennen, ik kijk regel matig achterom en vroeger wist je gewoon ik rijd X snelheid dus de komende 500 meter haalt niemand me in, en nu al een paar keer gebeurt met een e bike.

Echt wennen die dingen.

uninvitedguest
Forum-lid

uninvitedguest 15 jan 2020 19:30

Heb het zelf al eens andersom gehad.

Aan het eind van een wat langere rit zag ik een man in de verte rijden en had me voorgenomen om deze voor een bepaald punt ingehaald te hebben. Fietste stevig door, maar had al gauw door dat ik niet heel snel dichterbij kwam. Met de tong op de schoenen had ik hem eindelijk ingehaald (nog wel voor het beoogde punt), fietst die gast op een e-bike :o .

Was in de tijd dat e-bikes nog wat minder vaak te zien waren, maar toch.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Sulla
Forum-lid

Sulla 17 jan 2020 10:02

uninvitedguest schreef: 15 jan 2020 19:30 Heb het zelf al eens andersom gehad.

Aan het eind van een wat langere rit zag ik een man in de verte rijden en had me voorgenomen om deze voor een bepaald punt ingehaald te hebben. Fietste stevig door, maar had al gauw door dat ik niet heel snel dichterbij kwam. Met de tong op de schoenen had ik hem eindelijk ingehaald (nog wel voor het beoogde punt), fietst die gast op een e-bike :o .

Was in de tijd dat e-bikes nog wat minder vaak te zien waren, maar toch.
Ik las een paar jaar terug een blog/column van een Amerikaan in Nederland, die vond dat hij zich moest aanpassen en ging dus op de fiets naar het werk. Hij werd op dag 1 er totaal uitgefietst door een oudere mede forens op een opoe fiets, terwijl hij zelf dacht al heel hard te gaan. Is een jaar bezig geweest om die man bij te houden. Toen het hem eindelijk gelukt was bleek de man bij de zelfde universiteit te werken.....en je raad het al....hij reed electrisch

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 17 jan 2020 10:56

Daar moet je Amerikaan voor zijn....
E-bikes zijn toch wel heel makkelijk te herkennen, ook van grotere afstand.
Iemand die rechtop even hard rijdt als ik, > Ebike, blijkt 100% te kloppen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 17 jan 2020 12:11

Ik zie zie ,s morgens soms een jongen op de fiets; armen over elkaar,( dus niet aan het stuur), benen opgetrokken met de voeten op de onderbuis (dus niet op de pedalen), maar je ziet de cranks wel draaien en hij gaat wel vooruit. Ik vermoed een gemodificeerde e-bike, of het is een vermomde vliegend tapijt.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 17 jan 2020 13:04

Een reguliere Ebike heeft ofwel:
Een dikke voornaaf
Een dikke achternaaf
Een dik bracket

Er zijn inderdaad modificaties mogelijk om de trapasassensor e.d. te overbruggen, maar de motor verstoppen gaat alleen met een Vivax en die zijn juist bedoeld voor racefietsbedriegers,
Edit: er is ook een middenmotorsysteem met extreem dikke onderbuis (Fazua) dat sommige facefietsproducenten gebruiken, maar ook die zijn herkenbaar.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie