Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Full Carbon of carbon met alu velgrand

Ramses_98
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 dec 2019 12:11

Ramses_98 20 dec 2019 18:13

Lcsmet schreef: 20 dec 2019 17:20 Om problemen met carbon- en slijtage van alu velgen tegen te gaan heb ik discs. :)
Maar dat is een heel andere discussie
Ja mijn volgende fiets word ook 1 met disc's. Maar ik vind het er minder netjes uitzien en het "weegt" natuurlijk een beetje meer

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 20 dec 2019 18:21

@Lcsmet dit loopt weer helemaal uit de hand zo :evil:

sge
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 okt 2010 16:01

sge 20 dec 2019 18:39

Ramses_98 schreef: 18 dec 2019 13:21 Hallo,

Ik ben opzoek naar een set carbon wielen voor mijn racefiets. Ik zou graag een setje hebben van 60mm hoog, maar ben er niet goed uit of ik volledig carbon wil halen of toch met alu velgrand (velgrem) aangezien ze wel wat goedkoper zijn maar ik ze minder mooi vind. Ik fiets meestal alleen bij droog weer, niet in de winter en niet meer dan 5000km per jaar. Alvast bedankt
Even simpel op de vraag terug komen, carbon nemen alu rand ga je gezien jouw omschrijving niet nodig hebben.

Ramses_98
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 dec 2019 12:11

Ramses_98 20 dec 2019 20:40

Dacht ik ook al

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 20 dec 2019 23:30

Ik heb nu 36000 km met de huidige velgen gereden. En de remrand (alu) is ondanks de vele modderwegen en regen nog en uitstekende staat. Betreft infinito wielen.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 21 dec 2019 07:29

Ik moet zeggen dat me dát toch wel verbaast.
Bij mij slijt dat in dergelijke omstandigheden aanzienlijk sneller.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 21 dec 2019 07:58

robbebopper schreef: 21 dec 2019 07:29 Ik moet zeggen dat me dát toch wel verbaast.
Bij mij slijt dat in dergelijke omstandigheden aanzienlijk sneller.
Heeft natuurlijk ook veel te maken waar je rijdt. RVV rijdt veel in Groningen. In mijn beleving kun je daar veel doorrijden en hoef je nauwelijks te remmen. Ook rijdt hij volgens mij veelal alleen dat scheelt ook nog.
o'7o

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 21 dec 2019 08:45

Klopt helemaal! Ik rij 99% van mijn ritten alleen. En in Groningen is het altijd erg rustig fietsen. Zeker op de woon-werk ritten kies ik vooral lange rechte stukken zoals jaagpaden langs het kanaal of fietspaden langs doorgaande autowegen. Dan hoef je eigenlijk niet te remmen.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 21 dec 2019 12:09

+1 Douglas, ik ben opgegroeid in de buurt van RVV. Op een rit van 50-100km heb je doorgaans 0 stoplichten en als je een beetje handig navigeert ook geen gevaarlijke kruispunten. Materiaal slijt daar echt nauwelijks.

Dat is in de rest van Nederland vrijwel ondenkbaar, in de Randstad vanwege verkeer en in het oosten/zuiden vanwege de heuvels. Ik vond het in het noorden altijd heerlijk fietsen, al mis je soms wel een beetje afwisseling van bijvoorbeeld de Heuvelrug/Veluwe of Brabantse bossen die nu binnen fietsbereik liggen.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 21 dec 2019 13:33

sge schreef: 20 dec 2019 18:39
Ramses_98 schreef: 18 dec 2019 13:21 Hallo,

Ik ben opzoek naar een set carbon wielen voor mijn racefiets. Ik zou graag een setje hebben van 60mm hoog, maar ben er niet goed uit of ik volledig carbon wil halen of toch met alu velgrand (velgrem) aangezien ze wel wat goedkoper zijn maar ik ze minder mooi vind. Ik fiets meestal alleen bij droog weer, niet in de winter en niet meer dan 5000km per jaar. Alvast bedankt
Even simpel op de vraag terug komen, carbon nemen alu rand ga je gezien jouw omschrijving niet nodig hebben.
+1

Onder jouw fietsomstandigheden slijten je wielen toch amper. Full carbon is mooier en tegen tijd dat je wielen versleten zijn heb je wellicht toch de overstap gemaakt naar een schijfrem fiets (en die je er wel netjes uit vindt zien).

Nu vindt je een schijfremfiets te zwaar, maar kiest wel voor "zware" 60mm velgen. En met alu rand zijn ze meestal nog zwaarder.

Ben zelf overigens meer dan tevreden met 50mm carbon velgen op mijn race fixie en met 42mm carbon velgen op mijn schijfremfiets. 60mm is wel mooi, maar lijkt me ook niet altijd even fijn.

Op mijn velgrem racer overigens nooit carbon wielen.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1764
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 21 dec 2019 15:00

Suntoro schreef: 21 dec 2019 13:33
sge schreef: 20 dec 2019 18:39
Ramses_98 schreef: 18 dec 2019 13:21 Hallo,

Ik ben opzoek naar een set carbon wielen voor mijn racefiets. Ik zou graag een setje hebben van 60mm hoog, maar ben er niet goed uit of ik volledig carbon wil halen of toch met alu velgrand (velgrem) aangezien ze wel wat goedkoper zijn maar ik ze minder mooi vind. Ik fiets meestal alleen bij droog weer, niet in de winter en niet meer dan 5000km per jaar. Alvast bedankt
Even simpel op de vraag terug komen, carbon nemen alu rand ga je gezien jouw omschrijving niet nodig hebben.
+1

Onder jouw fietsomstandigheden slijten je wielen toch amper. Full carbon is mooier en tegen tijd dat je wielen versleten zijn heb je wellicht toch de overstap gemaakt naar een schijfrem fiets (en die je er wel netjes uit vindt zien).

Nu vindt je een schijfremfiets te zwaar, maar kiest wel voor "zware" 60mm velgen. En met alu rand zijn ze meestal nog zwaarder.

Ben zelf overigens meer dan tevreden met 50mm carbon velgen op mijn race fixie en met 42mm carbon velgen op mijn schijfremfiets. 60mm is wel mooi, maar lijkt me ook niet altijd even fijn.

Op mijn velgrem racer overigens nooit carbon wielen.

Carbon wielen zijn een pak lichter dan wielen met schijfremmen en zelfs al zijn ze 60mm dan zijn ze nog een pak lichter dan lage alu velgen.

Mijn 50mm carbon velgen zijn 600gr lichter dan de originele alu shimano wielen.

Carbon met alu remrand zou ik wel niet doen, al zeker niet in jouw omstandigheden. En zoiezo zie ik er eigenlijk nooit het nut van in aangezien je bij iedere fiets een alu set hebt. Dan wissel je ze gewoon bij slecht weer of bergritten.

hans
Forum-lid
Berichten: 737
Lid geworden op: 08 apr 2004 17:57

hans 21 dec 2019 15:55

Och och och.... na een jaar of 8 niet op het forum te zijn geweest lees ik weer een topic... wat een puur plezier. Veelal dezelfde mensen als toen die elkaar napraten en niet de vraag beantwoorden, maar mensen op een dwaalspoor brengen met pure bangmakerij.

De vraag was niet OF 60mm een goede hoogte was, maar welke uitvoering ideaal was.

Niemand die de vraag stelt of Ramses van plan is om af te toe wielen te wisselen. En niemand die vraagt of hij weet dat bij weet dat je ook je remblokken dient te wisselen bij de switch van carbon naar alu (en vooraf ondersom)...
Niemand die vraagt of hij al bepaalde type wielen op het oog heeft zodat echt meegedacht kan worden... En vraagt iemand naar zijn gewicht? Budget? Houding?

Heerlijk dit weer :lol: :lol:
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.

Plaats reactie