Is hier nog wat aan te redden (schroefdraad bottom bracket)
- Marcopfiets
- Forum-lid
Die draad is echt niet meer te redden. Ik heb al een ander asje van een ander merk besteld, maar duurt een paar dagen want moet uit Engeland komen. In NL willen ze kennelijk nieuwe fietsen verkopen, geen oude redden. Ondertussen op de zomerfiets die toe is aan groot onderhoud. Hopelijk heb ik het begin volgende week want het gaat weer regenen. De speling zit tussen cartridge en as+lagers. De cartridge zelf zat wel goed vast in het frame.
- Marcopfiets
- Forum-lid
De nieuwe trapas ziet er inmiddels zo uit:

Aanvankelijk deed hij het goed. Behalve dat ik na een rit een heel klein beetje speling ontdekte. Dat leek niet erger te worden. Vrijdag begint hij te piepen. Even open gehaald schoon gemaakt en wat lagervet er in gedaan. Piepte nog steeds daarna. Daar hield ie tijdens de rit mee op. Maar op het einde ineens een luide tik en mijn trapas ging ineens alle kanten op.

Aanvankelijk deed hij het goed. Behalve dat ik na een rit een heel klein beetje speling ontdekte. Dat leek niet erger te worden. Vrijdag begint hij te piepen. Even open gehaald schoon gemaakt en wat lagervet er in gedaan. Piepte nog steeds daarna. Daar hield ie tijdens de rit mee op. Maar op het einde ineens een luide tik en mijn trapas ging ineens alle kanten op.
- Marcopfiets
- Forum-lid
De behuizing is helemaal vervormd en kromgetrokken. Lagers vervangen heeft niet zo veel zin dan. Ik heb het oude asje met de speling er weer ingedaan. Lijkt nu geen speling meer te hebben. Moet maar even wat korte ritjes maken om te testen en nadenken of ik nog verder wil met deze fiets. Ik heb nog een Stevens crosshybride zonder wielen waar deze wielen wel in passen. Moet er wel een nieuwe cassette en ketting op want die is 9 speed.
Tsja het verbaast me niets. Als je een as gemaakt voor press fit in een behuizing met schroefdraad doet gaat het niet strak passen. Dat had je van tevoren kunnen weten. Omdat je aangaf dat het schroefdraad niet meer te redden was (en nu helemaal niet meer denk ik) zou ik nog een keer een asje kopen en dat met een hele stevige vullende montagkit monteren. Dan kan het frame nog mee zolang die as goed blijft en dat kan nog heel lang zijn als hij eenmaal weer goed vast zit.
- Marcopfiets
- Forum-lid
Het is geen press fit. Het klemt zich vast. Het raakt de schroefdraad ook nauwelijks aan. Press fit moet er echt in gedrukt worden met speciaal gereedschap. Dit steek je er zo in en je draait het vast op de buitenkant van de bracket. Ik vermoed dat ik het te vast heb aangedraaid. Mijn BBB bracket aandraaier heeft nogal een hefboom.jsparie schreef: ↑17 dec 2019 17:05 Tsja het verbaast me niets. Als je een as gemaakt voor press fit in een behuizing met schroefdraad doet gaat het niet strak passen. Dat had je van tevoren kunnen weten. Omdat je aangaf dat het schroefdraad niet meer te redden was (en nu helemaal niet meer denk ik) zou ik nog een keer een asje kopen en dat met een hele stevige vullende montagkit monteren. Dan kan het frame nog mee zolang die as goed blijft en dat kan nog heel lang zijn als hij eenmaal weer goed vast zit.
Afsteunen op de buitenkant van het Bracket is niet genoeg. Er komen met het crankstel als hefboom enorme krachten op dat lager. Lager moet strak passen (dus press fit). Daar is een dergelijk lager ook voor bedoeld. Het trekt zich normaal gesproken vast in de strakke passing.
Dat het zo niet werkt met alleen afsteunen op buitenkant bracket heb je nu zelf twee keer bewezen.
Dat het zo niet werkt met alleen afsteunen op buitenkant bracket heb je nu zelf twee keer bewezen.
Met pressfit wordt bedoelde : lagers direct in frame geperst.....en dat is hier niet het geval.
Je sticht dus alleen maar verwarring..
Als het klemsysteem aboluut niet zou werken , zouden die dingen niet in de handel zijn....wat Marco aangeeft is het vermoedelijk TE vast aangedraaid en verder vermoed ik dat deze dingen niet een heel groot vermogen aankunnen, het is een noodoplossing als de draad kapot is.
Je sticht dus alleen maar verwarring..
Als het klemsysteem aboluut niet zou werken , zouden die dingen niet in de handel zijn....wat Marco aangeeft is het vermoedelijk TE vast aangedraaid en verder vermoed ik dat deze dingen niet een heel groot vermogen aankunnen, het is een noodoplossing als de draad kapot is.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- Marcopfiets
- Forum-lid
Ik heb nu de oude met de speling er weer in gezet. Niet al te strak. Tot nu toe hoor ik hem niet en de speling is ook vrijwel weg. Qua vermogen, ik ben Tom du Moulin niet :p