Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veldrijden 2019-2020

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4612
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 07 dec 2019 10:04

TL@ schreef: 07 dec 2019 09:13 De crossen in de VS waren/zijn altijd populair bij de fans ginder maar toch waren de renners zelf ook niet happig op het tripje omwille van het kostenplaatje. Nu gaan ze nog meer van die reisjes moeten maken, toch begrijpelijk dat ze niet staan te springen.

Ook zijn de crossers niet gewoon om veel van huis weg te zijn, ze crossen bijna altijd rond de kerktoren en slapen (bijna) altijd in hun eigen bed.

Het is dus een stap in het onbekende en daar zijn er veel wat huiverig voor (wat de boer niet kent, vreet ie niet)

Er zijn wel degelijk landen waar de cross ook populair is (Engeland, Zwitserland, Tsjechië), daar zouden ze dus zeker moeten beginnen met de 'modialisering'

Of het een goed idee is, zal binnen een paar jaar moeten blijken.

Dat VdP niet voor klassementscrossen kiest, is gewoon een gevolg van zijn overvolle programma op de weg en de MTB. Ik denk niet dat hij doelbewust voor veel startgeld kiest, maar wel correct verloond wil worden (lees: meer startgeld dan een ander, wat hij trouwens absoluut verdient)
Crossen aan de andere kant van de wereld is gewoon niet haalbaar, ook al is het daar populair

Ben het ermee eens dat regio's zoals Spaans baskenland, Zwitserland etc... waar cyclocross populair is mee in competitie moeten opgenomen worden.... maar niet tegen een verdubbeling van de kosten voor de gevestigde crossen. Als cyclocross in die regio's populair genoeg is dan moet het financieel mogelijk zijn om dat zelfstandig te realiseren.

Dat VdP meer startgeld verdient dan een ander lijkt logisch vanuit sportief oogpunt, maar zoals eerder gezegd door organisatoren heeft hij niet genoeg fans om dat te bekostigen.

Dit is niet nieuw, Bart Wellens heeft de laatste 5 jaar van zijn carrière meer startgeld ontvangen dan hij sportief waard was, gewoon omdat hij enorme hoeveelheden supporters meebracht.
Omgekeerd moest Klaas Vantornout bedelen om te mogen starten, zelfs met de landskampioenentrui aan, gewoon omdat hij te weinig supporters had.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 07 dec 2019 11:43

Dus wat je zegt is dat het eigenlijk geen sport is, maar een populariteits contest. In dat geval moet je ook niet klagen dat het veldrijden doormoddert naar een langzame dood.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37363
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 dec 2019 12:17

Oei, bittere, maar helaas waarschijnlijk rake conclusie. :(
Less is bore

jappiex
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 07 dec 2019 13:20

Ja dat klopt Karl. Altijd ook al geweest. Op zijn best is de sport een wintertijdverdrijf. Dat de UCI het naar een serieuze sport probeert te trekken vind ik lovenswaardig. De Belgen zien dit ten koste gaan van hun lucratieve positie en daar is ook wat voor te zeggen. Maar ik heb meer met de agenda van de UCI.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4612
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 07 dec 2019 20:51

Karl66 schreef: 07 dec 2019 11:43 Dus wat je zegt is dat het eigenlijk geen sport is, maar een populariteits contest. In dat geval moet je ook niet klagen dat het veldrijden doormoddert naar een langzame dood.
Dat is niet zo. Het probleem van het veldrijden is dat het geen antwoord had op het vertrek van Nys. Nog steeds niet. Ik heb dat hier jaren geleden al voorspeld. Zonder de inkomsten van de Nys-supporters leeft het ganse veldritcircuit boven zijn stand. (wie denk je dat de stargelden van Albert en Stybar betaalde?) De prijzen moeten dus naar beneden. Er zijn genoeg sporten waar ze minder verdienen, dit heeft niets met het niveau van een sport te maken.

Het probleem zit erin dat bepaalde renners vergoedingen verwachten die te hoog zijn. De toppers na Nys (Stybar, VanAert, VdP) vroegen evenveel als Nys. Ze vergeten wel dat Nys in het begin van z'n carrière ook heel wat minder verdiende dan in zijn laatste jaren. Het kan niet dat je als beginnende renner evenveel krijgt. Zoiets moet je opbouwen.
.
Als bepaalde renners alleen nog willen komen voor bedragen die ervoor zorgen dat de organisatie verlieslatend wordt dan is dat de keuze van de renner en alleen van de renner.

Het grote probleem is dat er geen duizenden Nederlanders elk weekend de auto of bus inspringen om voor VdP te supporteren.

De enige figuur die het veldrijden terug een boost kan geven door supporters aan te trekken is VanAert. De vraag is natuurlijk hoeveel die nog in het veld gaat rijden.
Laatst gewijzigd door lugosi op 07 dec 2019 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4612
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 07 dec 2019 20:53

jappiex schreef: 07 dec 2019 13:20 Ja dat klopt Karl. Altijd ook al geweest. Op zijn best is de sport een wintertijdverdrijf. Dat de UCI het naar een serieuze sport probeert te trekken vind ik lovenswaardig. De Belgen zien dit ten koste gaan van hun lucratieve positie en daar is ook wat voor te zeggen. Maar ik heb meer met de agenda van de UCI.
Ik volg je redenering wel een beetje, alleen moet de uci zijn eigen crossen financieren en het geld niet willen weghalen bij de andere crossen.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 08 dec 2019 00:52

Dan was Stybar vandaag dus alleen aanwezig om wat startgeld op te rapen en een harde training te doen? (zijn 12e plek suggereert dat in elk geval wel...)

Ik weet niet of het huidige initiatief voor verandering binnen de cross nu de juiste is maar ik denk wel dat ze moeten meebewegen. Of ze dat nu goed doen vraag ik me af maar niets doen is ook geen optie
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 dec 2019 08:25

jappiex schreef: 07 dec 2019 13:20 Ja dat klopt Karl. Altijd ook al geweest. Op zijn best is de sport een wintertijdverdrijf. Dat de UCI het naar een serieuze sport probeert te trekken vind ik lovenswaardig. De Belgen zien dit ten koste gaan van hun lucratieve positie en daar is ook wat voor te zeggen. Maar ik heb meer met de agenda van de UCI.
Je gaat nog een voorbij aan het feit dat de UCI z'n ziel heeft verkocht aan Flanders classics met deze opzet. Flanders classics harkt 50% van het sponsorgeld binnen dat een wereldbeker cross binnen brengt, zoveel procent van de inkom, enz. Organisaties zoals Bern hebben ook al aangegeven hier niet in mee willen en kunnen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

hayes

hayes 08 dec 2019 09:54

lugosi schreef: 07 dec 2019 20:51
Karl66 schreef: 07 dec 2019 11:43 Dus wat je zegt is dat het eigenlijk geen sport is, maar een populariteits contest. In dat geval moet je ook niet klagen dat het veldrijden doormoddert naar een langzame dood.
Dat is niet zo. Het probleem van het veldrijden is dat het geen antwoord had op het vertrek van Nys. Nog steeds niet. Ik heb dat hier jaren geleden al voorspeld. Zonder de inkomsten van de Nys-supporters leeft het ganse veldritcircuit boven zijn stand. (wie denk je dat de stargelden van Albert en Stybar betaalde?) De prijzen moeten dus naar beneden. Er zijn genoeg sporten waar ze minder verdienen, dit heeft niets met het niveau van een sport te maken.
Cross overleeft enkel en alleen nog door de gigantische VIP tenten die er staan. Die zorgen er voor de organisatoren overleven. En Koksijde haalde 9000 tickets, dus dat is al een grote cross in Vlaanderen

IK maak het van dichtbij mee in Koksijde. Gemeentepersoneel begint twee weken op voorhand al te werken voor de cross, om de laatste week full gass met veel personeel er op te vliegen. En alles is klaar zowat een week na de cross.

Ik ben benieuwd hoe die crossen in het buitenland gaan overleven als de kost om alleen al een WB cross te mogen zijn verdubbelt.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4612
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 08 dec 2019 10:38

amclassic-fan schreef: 08 dec 2019 08:25

Je gaat nog een voorbij aan het feit dat de UCI z'n ziel heeft verkocht aan Flanders classics met deze opzet. Flanders classics harkt 50% van het sponsorgeld binnen dat een wereldbeker cross binnen brengt, zoveel procent van de inkom, enz. Organisaties zoals Bern hebben ook al aangegeven hier niet in mee willen en kunnen.
Helemaal mee eens.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4612
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 08 dec 2019 10:49

hayes schreef: 08 dec 2019 09:54



Cross overleeft enkel en alleen nog door de gigantische VIP tenten die er staan. Die zorgen er voor de organisatoren overleven. En Koksijde haalde 9000 tickets, dus dat is al een grote cross in Vlaanderen

IK maak het van dichtbij mee in Koksijde. Gemeentepersoneel begint twee weken op voorhand al te werken voor de cross, om de laatste week full gass met veel personeel er op te vliegen. En alles is klaar zowat een week na de cross.

Ik ben benieuwd hoe die crossen in het buitenland gaan overleven als de kost om alleen al een WB cross te mogen zijn verdubbelt.


Hier staan een aantal interessante zaken in.

Dat 9000 tickets al beschouwd wordt als een grote cross zegt iets over de neerwaartse evolutie van de bezoekersaantallen.

Je zegt dat de vip-arrangementen de cross overeind houden. Kan je daar wat cijfers over geven? Wat zijn de inkomsten en uitgaven hieromtrent? En wat is de verhouding tot de gewone inkomsten van tickets en drankverkoop.

Er zijn toch crossen die helemaal geen vip-arrangementen kennen? Die moeten het helemaal hebben van reguliere tickets en drankverkoop. Zijn zij dan met uitsterven bedreigd?

Dat gemeentepersoneel ingeschakeld wordt is algemeen bekend. Wordt dit in rekening gebracht? Of is het gewoon de belastingbetaler die ervoor opdraait?

Wat die buitenlandse crossen betreft. Ik denk dat de uci op een of andere manier van zin is om deze te steunen (met geld dat ze meer ontvangen van de vlaamse crossen)

hayes

hayes 08 dec 2019 15:40

Cijfers kan ik je niet geven. Ik krijg geen inzage in de financiële cijfers. Ik werk ook als gemeentepersoneel op de cross. Mensen die het kunnen weten, verzekeren me dat de vip inkomsten het leefbaar houden. 1 VIP arrangement in Koksijde kost ca. 300 euro. 1 ticket 10 of 15 euro. Ik schat dat in die tent toch een 500 man zit. Dat komt op 150000 euro. Uiteraard is dit niet pure winst, maar aan de gewone inkomprijs heb je hiervoor 10.000+ bezoekers nodig.

Ik denk dat zowat alle crossen wel een vorm van vips hebben. Je ziet toch bijna overal die grote witte tenten staan.

Gemeentepersoneel wordt niet in rekening gebracht, anders wordt het helemaal onbetaalbaar. Er worden op de dag van de cross nog eens ca. 150 vrijwilligers ingeschakeld. In Koksijde is het vanaf dit jaar zelfs de gemeente die de organisatie overgenomen heeft. Dus eigenlijk is dat met belastingsgeld. Maar het is voor Koksijde wel onbetaalbare reclame. Vandaar dat volgend jaar het BK tijdrijden ook in Koksijde georganiseerd wordt.

De bezoekersaantallen dalen (toch in België) ook voor een stuk omdat er zelden nog spannende crossen zijn als Matthieu meerijdt. Geen kritiek, wel een vaststelling. Dit jaar was er duidelijk ook minder sfeer in Koksijde dan voorgaande jaren.

Plaats reactie