Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Blauwe banden op voorwiel

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 04 nov 2019 14:04

RVV schreef: 04 nov 2019 10:29

Overigens maait die swapfiets een complete branche weg. Namelijk die van de buurt fietsemaker die zijn geld verdiende aan de student die een goedkope gebruikte fiets wilde en deze af en toe liet opknappen bij diezelfde buurt fietsemaker. In Groningen zitten veel van dit soort kleine bedrijfjes. Die kunnen geen droog brood meer verdienen. Want de swapfiets is een kant en klaar concept. De student die voor 7,50 even zijn bandje wil laten lappen of voor 25 euro een nieuwe ketting of slot nodig heeft komt niet meer langs.

Het concept is geniaal bedacht maar wel weer jammer dat het ten koste gaat van de kleine zelfstandige die het toch al niet makkelijk had.
Aan al die "lease"fietsen zit ook een hoop werk, zoals een leaseauto ook z'n onderhoud krijgt....
Het is natuurlijk de vraag of die werkloze fietsenmakers voort een hongerloontje voor Swapfiets willen werken...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

erwin20vt
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 17 aug 2019 21:36

erwin20vt 04 nov 2019 14:29

De kunst van ondernemen is toch ook mee bewegen in het vraag en aanbod van de markt. Stil blijven staan bij een concept wat al jaren goed werkt is over het algemeen niet verstandig in een veranderende markt.
Website`s zijn er al jaren, de stap naar lease/huur zie je in elke branche groeien dus dat is ook niks nieuws.

een fiets van €150,- ga je het grote geld ook niet mee verdienen.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 04 nov 2019 21:32

De ondernemers van Swapfiets hebben een geniaal concept. Goedkoop kan ik het echter niet noemen. Het is wel ideaal als je dus kort in bijvoorbeeld Groningen studeert als buitenlandse student. De opmars van swapfiets is vooral een voorbeeld van verschrikkelijke gemakszucht. Jammer genoeg zijn ze verschrikkelijk succesvol hier in Wageningen.

Als je student bent kost het 13,50 per maand, dat is toch 162 euro per Jaar, Niet studenten betalen 198 euro per jaar. Deluxe fiets kost 234 per jaar.
Toen ik nog echt student was, ( inmiddels moet ik eens promoveren of zoiets... )
Kocht ik een stadsfiets voor +- 40 euro. Meestal mijn ouders ergens in de Buurt, want in een studentenstad als Wageningen zijn de fietsen duurder. Meestal hoefde daar niets aan te gebeuren. Soms nam ik was extra racefiets barrels mee, daarvan maakte ik dan weer een werkend barrel. Ik heb heel wat fietsen in Wageningen met winst doorverkocht :lol: . Ik durf wel te zeggen dat ik in zes jaar studeren geen 972 euro aan een stadsfiets heb uitgegeven. Maar waarschijnlijk heb ik dat bedrag zelfs verdiend met af en toe wat fietsjes doorschuiven. Dat geld heb ik dus mooi overgehouden om aan mijn racefietsen te besteden. ;) :winkthumb:
Toen swappfiets in Wageningen kwam was die markt wel compleet kapot :roll:
Die 162 euro komt allemaal weer uit de zak van Ome Duo, bam bovenop de studieschuld.

Er zijn nog wel meer nadelen.
- De fietsen zelf zijn verschrikkelijke basis rommel. Maar het komt vooruit. Laten we stellen dat Swapfiets binnen het jaar die fiets wel heeft terugverdiend. In bulk inkoop kosten die nog geen 162 euro.
- De rekken van de universiteit/stations/kroegen staan zo vol met swapfietsen, vind jou swapfiets nog maar eens terug...
- De zelfredzaamheid gaat achteruit. Straks kan er niemand nog een band plakken.

Ook is het een enorme verspilling. Swapfiets schrijft die fietsen waarschijnlijk binnen 5 jaar af. Dan worden ze vervangen door nieuwe. Want de klant wil voor dat geld niet op een oud barrel rijden.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

RGG91
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jul 2019 11:07

RGG91 04 nov 2019 21:54

In Amsterdam is het een uitkomst. In de eerste twee jaar dat ik daar woonde is 6x een fiets gestolen (die aan de ketting lag). Nieuw fiets + kettingslot bij een lokale fietsenmaker kost je in de hoofdstad al snel 150e. En die swapfietsen worden gewoon niet gejat.

In grote steden worden mensen zonder verstand van fietsen ook snel afgezet wanneer ze met hun fiets naar een willekeurige fietsenmaker gaan, een nieuwe voorband voor 70 euro is geen uitzondering.

Bij swapfiets app je wanneer er iets is en ze staan binnen een paar uur met een nieuwe fiets op de stoep. Al met al betaal je dus niet alleen voor het gebruik van de fiets maar ook voor het gemak.

Het is wel erg jammer dat die fietsen zo snel worden afgeschreven, daar is nog wat te winnen qua duurzaamheid

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 04 nov 2019 22:28

Met de swapfiets wordt je ook afgezet. Alleen dan anders...
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 05 nov 2019 20:29

De firma Swapfiets komt onderhoud/reparaties bij je thuis uitvoeren. Een andere reden - heb ik gelezen - voor een blauwe voorband is dat wanneer je in je VW-Up naast een fiets stopt en daar aan gaat prutsen, dat vragen oproept van voorbijgangers. Door de blauwe band worden geen vragen (meer) gesteld.

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 05 nov 2019 20:48

Swapfiets is inmiddels trouwens in de ruif van Pon terechtgekomen, idd, de importeur van VW/Audi/Porsche en de eigenaar van Cervelo. Mooie diversificatie tov van Cervelo, zou ik zeggen. De frames komen ergens uit Estland/Letland en gaan per vrachtwagen naar NL, afmontage gebeurt hier, dus het schept ook weer werkgelegenheid. En vandaar ook dat de serviceauto's die rondrijden VWs zijn.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 05 nov 2019 20:53

joopi schreef: 05 nov 2019 20:48 Swapfiets is inmiddels trouwens in de ruif van Pon terechtgekomen, idd, de importeur van VW/Audi/Porsche en de eigenaar van Cervelo. Mooie diversificatie tov van Cervelo, zou ik zeggen. De frames komen ergens uit Estland/Letland en gaan per vrachtwagen naar NL, afmontage gebeurt hier, dus het schept ook weer werkgelegenheid. En vandaar ook dat de serviceauto's die rondrijden VWs zijn.
Ik ben wel benieuwd waar de assemblage gedaan wordt.

DvanW
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 27 aug 2011 15:25
Locatie: Utrecht

DvanW 05 nov 2019 22:05

Onder andere in een sociale werkplaats in Nijmegen heb ik begrepen

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 05 nov 2019 23:10

thestudent schreef: 04 nov 2019 22:28 Met de swapfiets wordt je ook afgezet. Alleen dan anders...
Niet mee eens, het concept is duurder dan een barrel zelf moeten bijsloffen, maar men krijgt kopzorgvrij lokaal transport, een prive leaseuto is ook veel duurder dan zelf een oudje bijsloffen.
Veel fiets is het inderdaad niet, maar daarin zijn velen ook niet geinteresseerd
Er zijn niet heel veel particulieren beter dan ik in het snel en goedkoop oplappen van barrels, maar leuk is het na 50 jaar allang niet meer, ik was dus blij dat m'n dochter een Swapfiets abo'tje nam....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Maruss
Forum-lid
Berichten: 807
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 06 nov 2019 19:04

joopi schreef: 05 nov 2019 20:48 De frames komen ergens uit Estland/Letland en gaan per vrachtwagen naar NL, /quote]

In ieder geval niet uit Letland. Daar zie je juist heel veel Batavus, Gazelle, Union, Kaptein, Koga en soms een oude Van Moof. Die komen allemaal uit Nederland waar ze per container opgekocht worden van de politie of NS. Als je een beetje geluk hebt zit het labeltje er nog op waarop staat bij welk station de fiets vandaan kwam.

In Litouwen zit een grote lowbudget fietsenfabriek. Mogelijk komen ze daarvandaan.

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1749
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 06 nov 2019 19:48

voor zover ik weet waren het Union Frames. Al weet ik niet waar die tegenwoordig vandaan komen. Als Het nu van pon is, zullen ze het concept gebruiken om een van hun andere merken te pushen. of ze moeten Union mee ingelijfd hebben.

Ik vind dit concept van zo'n leasefiets wel goed bedacht overigens.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Plaats reactie