Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Tandwielen Quarq Dzero

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 02 sep 2019 17:28

Vorige week is mijn Stages vermogenmeter na 3.5 jaar kapot gegaan (30.000km), ik vind het nogal snel maar Stages geeft aan dat hij buiten garantie is en ik pech heb (krijg 30% korting op een nieuwe uit hun webshop)

Nu vind ik 3.5jaar veel te kort dus ben ik niet erg geneigd om terug een Stages te kopen.

Ik was nog aan het kijken naar 4iiii Precision R7000 (350€ bij Futurum) maar dan bedacht ik me dat het misschien toch beter is om het volledig vermogen te meten.

Momenteel ben ik aan het kijken naar Quarq Dzero Aluminium (540€ bij Bike24)
Als ik een gpx-versie neem heb ik een nieuw BB nodig en klaar (de P2M met Rotor Aldhu24 is eventueel ook een optie maar duurder, 690€ en batterijcover lijkt me wat fragieler en minder courante batterijen)

Dus nu mijn eigenlijke vraag, welke tandwielen krijg ik op de Quarq. Ik wil een volledig dicht, aero geheel krijgen (wel met ronde kettingbladen, BCD 110):
Afbeelding

Ik heb op Bike24 volgende gezien, iemand ervaring en aanbevelingen hierover:

Rotor noQ Qarbon Aero 5-Arm 110x5 BCD Road Carbon Chainring 151€ (ziet er voor mij het beste uit, ook het duurste, niet zeker of dit duurzaam is)
https://www.bike24.com/1.php?content=8; ... C%7C%7C%7C
Afbeelding

Rotor noQ Aero 5-Arm 110 BCD Road Chainring 102€ (gewone versie van vorige, beetje druk)
https://www.bike24.com/1.php?content=8; ... C%7C%7C%7C
Afbeelding

Miche Supertype Chainring - 110mm - black 56€ (heel wat goedkoper, wel een beetje druk, kleinste is een 51)
https://www.bike24.com/1.php?content=8; ... C%7C%7C%7C
Afbeelding

KCNC Blade Series Chainring Aero 110mm compact - black 72€ (goedkoper, ook nogal druk)
https://www.bike24.com/1.php?content=8; ... C%7C%7C%7C
Afbeelding


Voor de looks zou ik natuurlijk de caron Rotor nemen :mrgreen: (maar weet niet of het voor mij de meerprijs waard is)

Ik twijfel ook nog tussen 50/34 (heb ik nu) of 52/36 :? (spurt met wind in de rug kom ik net te kort op de 50-11, gebeurt maar 2-3 keer per jaar)
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 sep 2019 18:45

Ik heb er zelf SRAM Red black tandwielen op zitten. Zijn 10v, maar doen het ook prima op 11v.

https://www.bike-components.de/en/SRAM/ ... h-o200259/

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 02 sep 2019 18:50

Ja maar die zijn niet helemaal dicht :D

Ik wil die aero look:
Afbeelding
Afbeelding

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 02 sep 2019 19:48

Persoonlijk zou ik lekker 50/34 nemen, of misschien zelfs 53/39 als je het niet als klim fiets gebruikt.
52/36 heb ik op 1 fiets zitten (icm 11-25), maar zit veel te vaak te wisselen tussen beide bladen.
Terwijl ik op andere fiets 50/34 (icm 11-30) heb zitten en daar kan ik bijna altijd op 50 blad rijden, alleen als het echt omhoog gaat gooi ik hem op de 34. (of beter gezegd de synchro shift gooit hem dan pas op de 34)
Laatst gewijzigd door DDX op 02 sep 2019 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 02 sep 2019 19:51

Ik heb inderdaad eens zitten kijken op gearcalculator en ik denk ook dat de 50/34 het beste zal zijn. Dan heb ik die 2-3 keer per jaar een excuus om de clubsprint niet te winnen :D (anders win ik ook maar zelden)

Dan blijft het dilemma nog welke kettingbladen te nemen.
Afbeelding

LacsapOV
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 10 mei 2019 19:52

LacsapOV 03 sep 2019 07:50

Bedenk wel dat je prijsverschil tussen beide kleiner is. Het BB lager kost ook geld en moet nog gemonteerd worden. ;)

De Aldhu heeft wat dat betreft een wat betere compatibiliteit. Past nagenoeg op elke BB hoewel voor ... naar GXP ook steeds meer alternatieven komen. (Bijvoorbeeld c-bear)

Ander voordeel is dat de interface tussen PM en crankstel bij de Aldhu standaard is. Mocht je ooit je crankstel beschadigen dan kun je zo tweedehands een nieuwe op de kop tikken. Ook past de P2M op zowel een Aldhu 24 en 30 crankstel. Makkelijk als je ooit een nieuwe fiets koopt en voordeel ziet in een 30mm as.
Bij de Quarq gaat dat helaas niet. Je kunt niet een willekeurig crankstel van SRAM pakken omdat die met een 3-bouts ipv 8-bouts interface werken.

Ik heb zelf een Rotor 3D24 op mijn gravelbike en op mijn nieuwe racer komt een Aldhu 24.
Laatst gewijzigd door LacsapOV op 03 sep 2019 09:02, 1 keer totaal gewijzigd.

wmc
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 03 sep 2019 08:13

Waarom is de FSA Powerbox hier nog niet genoemd? Dat is een P2M is een ander jasje en ook voorzien van kettingbladen.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 03 sep 2019 09:02

Je hebt nog de Stronglight CT2 kettingbladen.
https://www.probikeshop.com/en/gb/stron ... 62753.html

Afbeelding

Soms zeer goedkoop te krijgen.
We hebben zo eentje op een sram crankset zonder problemen.

Moet je ook niet kiezen tussen de hidden bolt en non-hidden bolt versie van de powermeter?

Walter

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 03 sep 2019 09:11

Ps: bij de hidden bolt is het me niet duidelijk of het een specifiek kettingblad moet zijn danwel of je eender welk kettingblad kan nemen.

Walter

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 03 sep 2019 09:29

Hidden bolt werkt volgens mij alleen met SRAM bladen?

wmc schreef: 03 sep 2019 08:13 Waarom is de FSA Powerbox hier nog niet genoemd? Dat is een P2M is een ander jasje en ook voorzien van kettingbladen.
Dat zijn wel met afstand de lelijkste kettingbladen. Zo'n gedrocht zou ik niet eens op mijn fiets monteren als ik ervoor betaald werdt.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 sep 2019 12:39

walter- schreef: 03 sep 2019 09:11 Ps: bij de hidden bolt is het me niet duidelijk of het een specifiek kettingblad moet zijn danwel of je eender welk kettingblad kan nemen.

Walter
Bij Hidden bolt quarq moet je een gekartelde moer in het hiddenbolt gat van het grote blad persen. (lees met een hamer erin tikken).

Uiteraard zit het gat bij een quarq niet in de crank zoals bij een gewoon red crankstel bv.

https://r2-bike.com/SRAM-Chainring-Bolt ... -Red-Quarq

het meest rechterringetje gaat het om.

@TL

gewoon de rotor carbon bladen je geeft toch al teveel geld uit kan die paar euro er ook wel bij. Gezien je zelf al twee keer het plaatje post ben je er al uit :D

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 03 sep 2019 15:28

Het BB kan ik makkelijk zelf plaatsen (doe sowieso alles zelf)

30mm as komt er nooit (heeft geen voordelen, ik denk niet dat iemand, zelfs een prof niet, het verschil gaat voelen), 24mm is compatibel met alle BB.

@LacsapOV: Die standaard interface van de P2M doet we wel terug een beetje twijfelen. Het zou inderdaad beter zijn als binnen een aantal jaar de crank niet meer mooi is (of na een val) deze wel eenvoudig gewisseld kan worden.

Sowieso de Non-Hidden bolt want betere compatibiliteit met kettingbladen. Als ik trouwens goed kijk, moet het volgens mij mogelijk zijn om zelf om te schakelen tussen HB en NHB door de spider los te maken en net iets anders terug vast te zetten.

De Powerbox is er enkel met 30mm as, anders was het inderdaad die geworden (de meegeleverde kettingbladen op Marktplaats en beter smoelende erop :D )

@wasbeer2006: je hebt gelijk, ik ga gewoon de carbon Rotor bladen nemen (anders blijf ik ze toch willen en koop ik ze uiteindelijk toch)

Wel nog eens goed wat reviews lezen van de Quarq en de P2M (een Rotor crank met Rotor bladen ziet er misschien toch beter uit :D )
Afbeelding

Plaats reactie