Vanmorgen keek ik in de krant en zag ik een zeer aparte (toch wel mooie) fiets staan. Onderstaande foto is gemaakt in Genevé bij de autobeurs. Jammer genoeg is de focus op de auto gelegd, en niet op de fiets.
Heeft iemand enig idee wat voor aandrijving wordt gebruikt/hoe dat wiel draait? Magnetisme? En denk je, dat dit een toekomstig beeld is van een fiets? Hoe zie jij de fiets over 25 jaar? Gebruiken ze in het peleton dan nog carbon, een ketting en wielen met spaken? Heb je misschien een andere revolutionaire fiets gezien? (Zoals de FACTOR100 met formule 1 technologie).
Hier de URL voor de volledige foto's: http://www.autoblog.nl/gallery/0_Beurze ... cept-1.jpg
http://www.autoblog.nl/gallery/0_Beurze ... cept-8.jpg
[img=http://img194.imageshack.us/img194/8944 ... ncept8.jpg]
[img=http://img237.imageshack.us/img237/1353 ... ncept1.jpg]
Futuristische fiets(en)
Foosho schreef: Voor 't gemak neem ik maar ff aan dat er spaken in 't achterwiel zitten..
Hoi,
Denk het niet dat er spaken in zitten. Dat achterwiel lijkt te glijden over die twee halve manen direct achter de staande buis.
Geen idee of dit ding ook daadwerkelijk kan rijden dan wel een futuristisch design is.
Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
Die Peugeot heb ik al eens ergens voorbij zien komen, maar dat is volgens mij geen rijdend model.
Deze doet het wel, volgens hetzelfde principe. Naafloos en spaakloos achterwiel, een project van een paar studenten. Maar ik geloof niet dat we zoiets op korte termijn op straat kunnen verwachten.

http://www.bikerumor.com/2010/02/17/act ... more-14421
Deze doet het wel, volgens hetzelfde principe. Naafloos en spaakloos achterwiel, een project van een paar studenten. Maar ik geloof niet dat we zoiets op korte termijn op straat kunnen verwachten.

http://www.bikerumor.com/2010/02/17/act ... more-14421
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.
Ah, op zo'n manier. Lijkt meer op zo'n hamster tredmolen 
[img=http://www.dself.dsl.pipex.com/MUSEUM/T ... ocycle.jpg]
[img=http://www.dself.dsl.pipex.com/MUSEUM/T ... ocycle.jpg]
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
KTM Revelator Alto Exonic
KTM Scarp Master
KTM Scarp Master
Dit idee is al heeeel oud:
[img=http://lh5.ggpht.com/_6enGMO6_IKo/SwrOQ ... rada-1.jpg]
Maar komt vandaag de dag ook weer geregeld boven:
[img=http://www.bicycle-evolution.com/image- ... icycle.jpg]
Het probleem met deze concept-fietsen is dat er heel veel kracht komt te staan op de velg (ook omdat daar de overbrenging zit), die dus heel zwaar uitgevoerd moet worden. Je wilt juist zo weinig mogelijk gewicht bij de velg, omdat dit continu beweegt. Omdat spaken altijd op spanning staan, kunnen ze heel efficient krachten opvangen, terwijl de velg van deze fietsen soms ingedrukt worden en soms uitgerekt. Dit verzwakt de meeste materialen en zal de wielen daarom snel verzwakken. Het is ook heel lastig om versnellingen in te bouwen.
Kortom, niet praktisch.
PS. Hier zijn trouwens nog een aantal interessante concepten:
http://weburbanist.com/2009/03/03/futur ... s-designs/
[img=http://lh5.ggpht.com/_6enGMO6_IKo/SwrOQ ... rada-1.jpg]
Maar komt vandaag de dag ook weer geregeld boven:
[img=http://www.bicycle-evolution.com/image- ... icycle.jpg]
Het probleem met deze concept-fietsen is dat er heel veel kracht komt te staan op de velg (ook omdat daar de overbrenging zit), die dus heel zwaar uitgevoerd moet worden. Je wilt juist zo weinig mogelijk gewicht bij de velg, omdat dit continu beweegt. Omdat spaken altijd op spanning staan, kunnen ze heel efficient krachten opvangen, terwijl de velg van deze fietsen soms ingedrukt worden en soms uitgerekt. Dit verzwakt de meeste materialen en zal de wielen daarom snel verzwakken. Het is ook heel lastig om versnellingen in te bouwen.
Kortom, niet praktisch.
PS. Hier zijn trouwens nog een aantal interessante concepten:
http://weburbanist.com/2009/03/03/futur ... s-designs/