2009 of 2010 model?
De Ultegra 2010 (6700) ketting lijkt vooralsnog een verslechtering. Veel forumleden met gebroken kettingen, soms al binnen een paar honderd km.
Op zich geen reden om een groep te mijden, maar het geeft aan dat niet iedere verandering ook een verbetering is.
Op zich geen reden om een groep te mijden, maar het geeft aan dat niet iedere verandering ook een verbetering is.
Naar mijn mening zou ik eerst voor het frame gaan. Bij een goed frame haal je toch meer rijplezier uit dan bij een schakelsysteem. Ik geef wel toe dat nu bij de nieuwe 105 de kabels mooier zijn weggewerkt dan bij mijn "oude" 105. Ik heb de trek 1.7 van 2009. Rijd heerlijk en het enige verschil tussen het jaar 2010 is de kleur van het frame en volgens mij de zadelpen.
succes in ieder geval met je keuze
succes in ieder geval met je keuze
goede wielrenners hebben altijd tegenwind
De genoemde fietsen in de sp zijn allemaal prima fietsen om mee te beginnen. Je kunt de keuze maken om een overjarige fiets aan te schaffen, maar zoals al eerder geschreven heb je dan ook een 'oude' shimano groep. Als je de vele berichten hier op het forum moet geloven, zijn de nieuwe groepen niet alleen estetisch, maar ook technisch verbeterd t.o.v. de vorige groepen.
Ik zou bij een trek iig voor minimaal een 2.3 (als dit binnen je budget ligt). Er zijn al verschillende mensen op het forum met dezelfde fiets. Je zou eens kunnen kijken wat hun ervaringen ermee zijn tot nu toe.
Haibike is, zoals men dat noemt, een duitse prijsvechter. Veel fiets voor minder geld. Een vergelijkbaar afgemonteerde Haibike t.o.v. een TREK 2.3 zal +- E200,- minder kosten. Dan is de keuze aan jou, of je een "topframe" van Trek wilt (worden ook gewoon in Taiwan gemaakt) of een minder tot de verbeelding sprekend haibikeframe.
Ik zou bij een trek iig voor minimaal een 2.3 (als dit binnen je budget ligt). Er zijn al verschillende mensen op het forum met dezelfde fiets. Je zou eens kunnen kijken wat hun ervaringen ermee zijn tot nu toe.
Haibike is, zoals men dat noemt, een duitse prijsvechter. Veel fiets voor minder geld. Een vergelijkbaar afgemonteerde Haibike t.o.v. een TREK 2.3 zal +- E200,- minder kosten. Dan is de keuze aan jou, of je een "topframe" van Trek wilt (worden ook gewoon in Taiwan gemaakt) of een minder tot de verbeelding sprekend haibikeframe.
Hoe hij standaart afgemonteerd word zegt weinig, want je kan dit altijd naar jou wensen aanpassen.
Ik ben trouwens van mening dat het 'hoogstandje' van shimano niet direct in de shifters zit, maar eerder in de nieuwe type crancks. Schitterend en rijden uitstekend.
Even terug naar je eerste vraag. Het verschil tussen de frames uit 2009/2010 is bij de meeste merken echt minimaal. Daarom kun je met een gerust hart een 2009 model kopen, want deze fietsen rijden ook gewoon heerlijk. De 1.7 word inderdaad ook in taiwan gemaakt, maar wel in een unieke mal van trek. Haibike heeft waarschijnlijk gewoon standaard frames waar ze hun sticker opzetten en klaar. Daar hoeft niks mis mee te zijn, maar m.i. zijn deze fietsen vaak wat minder goed uitgedacht.
In ieder geval succes
Ik ben trouwens van mening dat het 'hoogstandje' van shimano niet direct in de shifters zit, maar eerder in de nieuwe type crancks. Schitterend en rijden uitstekend.
Even terug naar je eerste vraag. Het verschil tussen de frames uit 2009/2010 is bij de meeste merken echt minimaal. Daarom kun je met een gerust hart een 2009 model kopen, want deze fietsen rijden ook gewoon heerlijk. De 1.7 word inderdaad ook in taiwan gemaakt, maar wel in een unieke mal van trek. Haibike heeft waarschijnlijk gewoon standaard frames waar ze hun sticker opzetten en klaar. Daar hoeft niks mis mee te zijn, maar m.i. zijn deze fietsen vaak wat minder goed uitgedacht.
In ieder geval succes
How faster your spin, how faster you go
Als je iets niet weet moet je het ook niet suggereren imo.Trek(er) schreef:Haibike heeft waarschijnlijk gewoon standaard frames waar ze hun sticker opzetten en klaar.
Mag je dit ook meteen onderbouwen, of is het ook een 'gokje'?Daar hoeft niks mis mee te zijn, maar m.i. zijn deze fietsen vaak wat minder goed uitgedacht.
Dat eerste denk ik inderdaad en ik hoopte dat iemand mij daar dan mee verder zou kunnen helpen, maar ja jij dus blijkbaar niet!
Dat 2e is erg makkelijk te onderbouwen. De grote merken werken met erg veel proto types die keer op keer worden getest en elk jaar weer licht worden verbeterd ten opzichte van het jaar daarvoor ( al is dit wel erg licht maar toch). De 'standaard' frames worden vele malen minder vernieuwd en er worden veel minder proto types gemaakt. Dat komt omdat het budget van de grote merken voor research & development ook vele malen grote is dan van de fabriek in het vere oosten die toevallig ook nog werken met een standaard mal. Een mal is erg duur om te maken en daarom worden die door de merken met een grote R&D budget vaken vervangen dan ander. Het is niet anders..
Dat 2e is erg makkelijk te onderbouwen. De grote merken werken met erg veel proto types die keer op keer worden getest en elk jaar weer licht worden verbeterd ten opzichte van het jaar daarvoor ( al is dit wel erg licht maar toch). De 'standaard' frames worden vele malen minder vernieuwd en er worden veel minder proto types gemaakt. Dat komt omdat het budget van de grote merken voor research & development ook vele malen grote is dan van de fabriek in het vere oosten die toevallig ook nog werken met een standaard mal. Een mal is erg duur om te maken en daarom worden die door de merken met een grote R&D budget vaken vervangen dan ander. Het is niet anders..
How faster your spin, how faster you go
Ja, lekker makkelijk allemaal. Beetje Haibike zwart maken 'op je gevoel' en dan moeten wij jou daarbij helpen of het waar is, ja daaag.Trekker schreef:Dat eerste denk ik inderdaad en ik hoopte dat iemand mij daar dan mee verder zou kunnen helpen, maar ja jij dus blijkbaar niet!
Leuk verhaal over de R&D budgetten die van Trek misschien best wat hoger liggen, maar wat is er specifiek dan slechter. Misschien moet ik je er aan herinneren dat Trek een paar jaar geleden nog vrij slappe carbonframes maakte ondanks hun fantastische R&D budget (itt heel wat andere merken).
Wel even een puntje, die 1.7/1.9 is helemaal niet meer leverbaar. Volgens mij weigert 12gotrading, want ik neem aan dat je ze daar gezien hebt, ze van de site te halen en zetten je ze op een 2.1 zo van dit is hetzelfde...
ik had de 1.9 daar besteld maar ben nu naar een echte FM gegaan, weliswaar duurder, maar erg goed opgemeten en krijg nu een fiets die bij me past. Maar als je die 2.1/2.3 mooi vind dan zijn dat natuurlijk prima fietsen in die prijsklasse, je kan ook naar canyon kijken voor veel waarde per euro en sensa doet het volgens mij ook goed, check even de webtesten van fiets, die hebben recentelijk een sensa getest en ook de haibike btw!
ik had de 1.9 daar besteld maar ben nu naar een echte FM gegaan, weliswaar duurder, maar erg goed opgemeten en krijg nu een fiets die bij me past. Maar als je die 2.1/2.3 mooi vind dan zijn dat natuurlijk prima fietsen in die prijsklasse, je kan ook naar canyon kijken voor veel waarde per euro en sensa doet het volgens mij ook goed, check even de webtesten van fiets, die hebben recentelijk een sensa getest en ook de haibike btw!
Stinus schreef:Wel even een puntje, die 1.7/1.9 is helemaal niet meer leverbaar. Volgens mij weigert 12gotrading, want ik neem aan dat je ze daar gezien hebt, ze van de site te halen en zetten je ze op een 2.1 zo van dit is hetzelfde...
Ik had hem inderdaad onder andere bij 12gotrading gezien, bedankt voor de tip.
Ik neig momenteel naar de Trek 2.3 maar zag ook een paar Giants (bv de TCR Alliance of Defy 1 Team) en een Ridley binnen budget. Van Ridley had ik nog nooit gehoord en Giant ken ik alleen van andere segmenten. Maakt Giant ook fatsoenlijke racefietsen?
-
japiecarbon
- Forum-lid HC
Trek(er) schreef:dan van de fabriek in het vere oosten die toevallig ook nog werken met een standaard mal. Een mal is erg duur om te maken en daarom worden die door de merken met een grote R&D budget vaken vervangen dan ander. Het is niet anders..
Als je niet weet waar je over praat, hou dan gewoon je mond dicht. Een alu frame komt helemaal niet uit een mal!!
Bij de lezerstest van fiets (fietsen rond de 2500) Kwam de alu Canyon het beste uit de test. En volgens mij bakte trek er niet zoveel van.
-
japiecarbon
- Forum-lid HC
Trek(er) schreef:De 1.7 word inderdaad ook in taiwan gemaakt, maar wel in een unieke mal van trek.
In ieder geval succes
Volgens mij niet rukker!!