Probleem wat ik ervaren heb bij het proberen losdraaien van dergelijke lagers is dat de adapter mee gaat draaien. Uiteindelijk slijt daarmee de binnenzijde van je frame. Dat is niet goed voor de passing. Beste is eruit tikken van lager compleet met de adapter. Nieuwe lagers monteren in de nieuwe adapter en erin persen.jsparie schreef: ↑30 jul 2019 10:35Hmm vraag ik me toch af. Als de huidige adapter goed vast zit en niet kraakt, waarom zou je die er dan uit halen ? Het is toch veel makkelijker om dan gewoon de losse lagers te vervangen?japiecarbon schreef: ↑26 jul 2019 12:23 Vanwaar de vraag? Als je de lagers wil gaan vervangen zou ik een lager nemen welke in 1 keer past zonder een extra adapter.
Het verwijderen en opnieuw in een frame persen van lagers en/of adapters lijkt me ook niet bevorderlijk voor een strakke passing.
Adapter frame/trapaslager?
-
- Forum-lid
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
- Locatie: De Liemers
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014
- Infinito GB
- Forum-lid
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
- Locatie: Schagen
Het heeft helemaal niets met passing te maken, maar als je even terug leest in eerdere posts dan wordt het al uitgelegd.
De betreffende adapter is gemaakt van zwart nylon, en zo ontwikkeld dat je dus eerst de BSA lagercups in het nylon schroeft, en pas daarna het gehad in je PF30 brackethuis van je frame perst. Als je het andersom doet dan klemt de adapter op het schroefdraad en zal de adapter dus geneigd zijn om mee te draaien in het brackethuis, met de nodige gevolgen. Verwijderen gaat omgekeerd, dus eerst de adapter uit het frame tikken, en dan pas de cups uit de adapter draaien.
verder is het gewoon een omslachtig en niet optimaal product met als nadeel dat er een extra overgang in zit, nl. de schroefverbinding. Beter is dus een alles in een oplossing a la Wheels MFG, PraxisWorks, BBB enz.
De betreffende adapter is gemaakt van zwart nylon, en zo ontwikkeld dat je dus eerst de BSA lagercups in het nylon schroeft, en pas daarna het gehad in je PF30 brackethuis van je frame perst. Als je het andersom doet dan klemt de adapter op het schroefdraad en zal de adapter dus geneigd zijn om mee te draaien in het brackethuis, met de nodige gevolgen. Verwijderen gaat omgekeerd, dus eerst de adapter uit het frame tikken, en dan pas de cups uit de adapter draaien.
verder is het gewoon een omslachtig en niet optimaal product met als nadeel dat er een extra overgang in zit, nl. de schroefverbinding. Beter is dus een alles in een oplossing a la Wheels MFG, PraxisWorks, BBB enz.
Excuses moi, dat het bij deze adapter zo specifiek werkt had ik niet goed gelezen. Als dit type idd mee gaat draaien is dat niet handig. Ik heb ervaring met een andere adapter (sorry geen idee meer welke) die enorm stevig vast zat. Wellicht ook verlijmd of met een borgvloeistof vast gezet. In ieder geval, heb ik die lekker laten zitten en alleen de lagers vervangen. Dat ging uitstekend. No problem.