Mijn supersix met bb30 en fsa crank heeft wel degelijk een golfring..wasbeer2006 schreef: ↑21 jun 2019 09:07 (...)
BB30 gebruikt overigens nooit een golfring. Hooguit een paar spacers met de pre-load adjuster.
Speling op SRAM Force BB30 crank
-
- Forum-lid
- Berichten: 1486
- Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25
Van boven naar beneden ja. Bedoel je met de dunne plastic cap die afdekcap die je direct op het lager plaatst? Die zit erop, aan beide kanten.wasbeer2006 schreef: ↑21 jun 2019 09:07 Even voor de zekerheid kan je de crank van links naar rechts bewegen in de fiets of van boven naar beneden?
Als ik het goed begrijp van boven naar beneden. Dat kunnen alleen de lagers zijn als je of de verkeerde maat hebt, maar dat lijkt met sterk. Is niet toevallig de dunne plastic cap die er soms bijzit niet gemonteerd/geleverd?? Je kunt de binnendiamter van het lager zo meten natuurlijk.
BB30 gebruikt overigens nooit een golfring. Hooguit een paar spacers met de pre-load adjuster.
Er zit overigens wel een golfring bij en een preload adjuster. Die zaten erbij toen ik de groep kocht denk ik. Inmiddels is dit de derde fiets waar deze groep op gemonteerd is (valpartij en een garantiegeval zorgden voor twee keer een nieuw frame). Ik heb nooit deze vorm van speling ervaren dus ik vermoed echt dat het van de lagers komt.
k ben overigens 100% zeker dat dat die lagers de goeie maat zijn, maar er kan eens een maandagochtendmodelletje tussenzitten natuurlijk! Ik heb een nieuw setje lagers besteld en ga dat maar eens proberen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12679
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Apart, nog nooit eerder gezien en ik heb al wat BB30 cranks in mijn handen gehad, sram, rotor *(geen FSA) voornamelijk MTB. Die hadden allemaal een pre load adjust de GXP hebben allemaal een golfring.hendrikjan schreef: ↑21 jun 2019 09:57Mijn supersix met bb30 en fsa crank heeft wel degelijk een golfring..wasbeer2006 schreef: ↑21 jun 2019 09:07 (...)
BB30 gebruikt overigens nooit een golfring. Hooguit een paar spacers met de pre-load adjuster.
Heeft wellicht ook met de kant van montage te maken. Wellicht hebben de BB30 cranks waarbij je de bout aan de DS zit een pre load adjusten en de bout aan de NDS een golfring.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12679
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Golfring en pre load vind ik een aparte combinatie je krijgt met de pre load ring nooit zoveel kracht gezet dat de golfring gaat inveren. Daar gaat het ook vaak met het arme bracket die altijd maar weer de schuld van kraken krijgt terwijl het 95% van de keren verkeerder montage is of gewoon geen kraak uit het bracket.tommeke14 schreef: ↑21 jun 2019 12:16Van boven naar beneden ja. Bedoel je met de dunne plastic cap die afdekcap die je direct op het lager plaatst? Die zit erop, aan beide kanten.wasbeer2006 schreef: ↑21 jun 2019 09:07 Even voor de zekerheid kan je de crank van links naar rechts bewegen in de fiets of van boven naar beneden?
Als ik het goed begrijp van boven naar beneden. Dat kunnen alleen de lagers zijn als je of de verkeerde maat hebt, maar dat lijkt met sterk. Is niet toevallig de dunne plastic cap die er soms bijzit niet gemonteerd/geleverd?? Je kunt de binnendiamter van het lager zo meten natuurlijk.
BB30 gebruikt overigens nooit een golfring. Hooguit een paar spacers met de pre-load adjuster.
Er zit overigens wel een golfring bij en een preload adjuster. Die zaten erbij toen ik de groep kocht denk ik. Inmiddels is dit de derde fiets waar deze groep op gemonteerd is (valpartij en een garantiegeval zorgden voor twee keer een nieuw frame). Ik heb nooit deze vorm van speling ervaren dus ik vermoed echt dat het van de lagers komt.
k ben overigens 100% zeker dat dat die lagers de goeie maat zijn, maar er kan eens een maandagochtendmodelletje tussenzitten natuurlijk! Ik heb een nieuw setje lagers besteld en ga dat maar eens proberen.
Nee niet de plaatjes op de lagers. een soort kapje wat ook intern over het lager gaat.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12679
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Nee dat kan nog maar je monteert niet beide, nouja wel altijd de preload, maar dan helemaal ingedraaid met de golfring?
ja das ook nog een probleem met BBright kan je weer met spacers aan de gang.
Dat had ik bij een AM eagle en Cervelo van een maat van mij.
Wordt je ook helemaal dol van. Want je moet echt gaan passen en meten hoeveel ertussen moet anders kom je heel snel in de ellende.
ja das ook nog een probleem met BBright kan je weer met spacers aan de gang.
Dat had ik bij een AM eagle en Cervelo van een maat van mij.
Wordt je ook helemaal dol van. Want je moet echt gaan passen en meten hoeveel ertussen moet anders kom je heel snel in de ellende.
Ik monteer idd de preload en de golfring. Wat zouden jullie doen? Ff monteren zonder golfring?
Ik heb er nu nieuwe lagers ingezet, maar het probleem blijft. Het vreemde is dat alles bij het monteren goed zit, zonder speling, en dat er na een ritje speling op zit...
Ik heb er nu nieuwe lagers ingezet, maar het probleem blijft. Het vreemde is dat alles bij het monteren goed zit, zonder speling, en dat er na een ritje speling op zit...
Pagina 10 denk ik voor de spacers : https://www.servicearchive.sram.com/sit ... kets_0.pdf
Wel eens kijken welk type bb het frame heeft (ik denk gewoon bb30).
Wel eens kijken welk type bb het frame heeft (ik denk gewoon bb30).
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12679
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Nogmaals nooit beide!!! of de preload of de golfring.
De overige ruimte opvullen met spacers. Tik de crank bij montage even aan met een hamer.
Even met een kunstof hamertje of blokje ertussen.
De overige ruimte opvullen met spacers. Tik de crank bij montage even aan met een hamer.
Even met een kunstof hamertje of blokje ertussen.