Op het moment dat je al slepend gaat remmen is het vragen om ellende en dan maakt het niet uit of het nu een aluminium of een carbon velg is.
Delaminatie carbon velg?
Laatst gewijzigd door Orlok op 18 jun 2019 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Ik ben bang dat die wielbouwer gewoon gaat zeggen dat dit het resultaat is van verkeerd remmen..asmeets schreef: ↑18 jun 2019 16:15 Dank voor de reacties tot nu toe. Interessant voor mensen die wellicht nog een keuze moeten maken. Voor mij bekende argumenten die ik destijds in mijn overwegingen heb meegenomen. De wielbouwer is prima en erkend, en de velg van een gerenommeerd merk. Namen ga ik niet noemen. Dat biedt geen toegevoegde waarde en ik wil naming en shaming voorkomen. Ik heb er vertrouwen in dat dit goed komt.
Mijn vraag is echter nog niet beantwoord. Is dit het begin van het einde?
De vraag van Djemz is ook interessant.
Ja dat je bij de alu velg een klapband gaat hebben door de hitte maakt idd geen verschil uit of je carbon of alu rijdt dat weer ik. Maar de vraag was vanaf wanneer moet je je zorgen gaan maken? Een Alpencol van 15km afdalen of 1km in Heuvelland afdalen is wel een groot verschil.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6334
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Problemen met carbon wielen ontstaan wanneer je met grote groepen tegelijk af gaat dalen, je moet dan welhaast slepend blijven remmen omdat er zoveel onderscheid is in daalsnelheid en ervaring.
Je kan niet je eigen lijnen rijden en pompend remmen.
Dat is het nadeel wanneer je met cyclo's meedoet en je kan dan idd beter alu wielen monteren.
Je kan niet je eigen lijnen rijden en pompend remmen.
Dat is het nadeel wanneer je met cyclo's meedoet en je kan dan idd beter alu wielen monteren.
Die test heb ik ook gelezen, maar volgens mij reden ze toen van de Stockeu af.
Ik reed wel in een groep en kon dus inderdaad niet helemaal naar keuze en inzicht pompend remmen. Maar zo lang als de Stockeu heb ik niet eens bij benadering geremd hoor. Mijn remmen was vele maken korter en met veel minder stijgingspercentage. Volgens mij maximaal 13% en hooguit over iets van 200 - 300 meter lengte. Dat dan natuurlijk wel meerdere malen op een stuk van een kilometer of 3.
Ik reed wel in een groep en kon dus inderdaad niet helemaal naar keuze en inzicht pompend remmen. Maar zo lang als de Stockeu heb ik niet eens bij benadering geremd hoor. Mijn remmen was vele maken korter en met veel minder stijgingspercentage. Volgens mij maximaal 13% en hooguit over iets van 200 - 300 meter lengte. Dat dan natuurlijk wel meerdere malen op een stuk van een kilometer of 3.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12693
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Offtopic:
Als je op de verkeerde plek achter een auto zit ontkom je niet aan slepend remmen.
Ik rij met veel plezier op FCC, maar vind alu wielen wel beduidend fijner remmen. Met regen is het helemaal dag en nacht verschil, al ben ik ook niet de lichtste en valt er waarschijnlijk nog wel winst te halen met betere blokken.
Conclusie: Met FCC daal ik met samengeknepen billen en ga ik vierkant door de bocht. Dat is voor mij de voornaamste reden om gewoon alu wielen te steken (die net zo lekker rijden, alleen een stuk minder mooi zijn).
Als je op de verkeerde plek achter een auto zit ontkom je niet aan slepend remmen.
Ik rij met veel plezier op FCC, maar vind alu wielen wel beduidend fijner remmen. Met regen is het helemaal dag en nacht verschil, al ben ik ook niet de lichtste en valt er waarschijnlijk nog wel winst te halen met betere blokken.
Conclusie: Met FCC daal ik met samengeknepen billen en ga ik vierkant door de bocht. Dat is voor mij de voornaamste reden om gewoon alu wielen te steken (die net zo lekker rijden, alleen een stuk minder mooi zijn).
De stockeu dan, hij ligt daar ook ergens in de buurt
Ik heb het zelf ook meegemaakt, afdaling van de citadel van Dinant achter een file met auto's, constant slepend remmen, ik was erg blij met mijn schijfremmen
Met FCC en velgremmen gaat het meestal wel goed, maar soms ook niet.
Ik heb het zelf ook meegemaakt, afdaling van de citadel van Dinant achter een file met auto's, constant slepend remmen, ik was erg blij met mijn schijfremmen
Met FCC en velgremmen gaat het meestal wel goed, maar soms ook niet.
Afgelopen vrijdag bij de wielbouwer geweest en het wiel is nog helemaal goed. Ze hebben alles nagemeten en gecontroleerd, en me verzekerd dat ik me echt geen zorgen hoef te maken. Er is geen enkele afwijking te constateren aan de velg, behalve wat zij normale slijtage door gebruik noemen.
Dat heb ik niet gezien. Zelf heb ik dat wel gedaan en kon geen schade zien.