Tijdens de 3 Ballons van 8 juni jongstleden heb ik in de afdaling van de col de Sevrères behoorlijk moeten remmen. Zo behoorlijk dat ik mijn remmen kon ruiken.
Na afloop zag dat er materiaal van de remblokken op de velg was achter gebleven. Veroorzaakt door iets wat je mogelijk als een eerste begin van delaminatie van de velg zou kunnen omschrijven. Het zijn minuscule verdikkingen op de velg die er voor zorgen dat de remblok extra slijt. Je voelt het ook met remmen, zonder dat het de rem prestaties beinvloedt overigens.
Tijdens een vakantie in Italie vorig jaar zijn de eerste verdikkingen ontstaan. Dat was echter zeer minimaal. Ze zitten nu verdeeld over een aantal vlakken op de velg, en het frappante is dat het alleen aan de linker kant van de voorvelg is gebeurd. De rechterkant, en de complete achtervelg zijn onbeschadigd. Het wordt dus wel erger.
Ik weet dat het wat moeilijk is te zien, maar is dit langzaam maar zeker het einde van de velg? Zou zo iets onder garantie moeten vallen? Die zit er namelijk wel nog op.
Delaminatie carbon velg?
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16030
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Kan je met carbon velgen de bergen in?
De profs wel, als die hun velg al zouden opstoken staat er op de volgwagen een nieuwe fiets klaar.
Maar er zijn altijd fietsers die denken dat dat broodje aap verhalen zijn en dat het wel kan.
Het kan wel maar niet altijd.
Op dit forum is deze vraag al ettelijke keren voorbijgekomen en dan krijgt de topicstarter heel tegenstrijdige adviezen.
Jij hebt het dus nu jammer genoeg ondervonden dat het niet altijd kan.
De profs wel, als die hun velg al zouden opstoken staat er op de volgwagen een nieuwe fiets klaar.
Maar er zijn altijd fietsers die denken dat dat broodje aap verhalen zijn en dat het wel kan.
Het kan wel maar niet altijd.
Op dit forum is deze vraag al ettelijke keren voorbijgekomen en dan krijgt de topicstarter heel tegenstrijdige adviezen.
Jij hebt het dus nu jammer genoeg ondervonden dat het niet altijd kan.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Dus: iedereen schijfremmen door de strot duwen=risicoloos meer carbon wielen verkopen. Laat die liefhebbers maar schuiven!
Maar dat is een andere discussie....
Maar dat is een andere discussie....
Ik was me er heel bewust van dat bij verkeerd gebruik en continue remmen de delaminatie op kon treden. Daarom rem ik normaal gesproken ook niet slepend. Nu kon het echt niet anders op sommige stukken. Heb inmiddels ook gelezen dat dit door fouten in de fabricage kan ontstaan als de hars niet goed is verdeeld.
Aan de rijeigenschappen van het wiel heb ik niks gemerkt overigens. Vrijdag ga ik er mee naar de wielbouwer. Ben benieuwd.
Aan de rijeigenschappen van het wiel heb ik niks gemerkt overigens. Vrijdag ga ik er mee naar de wielbouwer. Ben benieuwd.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12702
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
En dat is precies wat Lcsmet bedoeld. Het kan, maar niet altijd.
Je hebt de manier van remmen niet altijd zelf in de hand.
Als je per se geen ellende wilt, niet met carbon velgremmen de bergen in, zo simpel is het en niet anders.
Ik zou het persoonlijk niet doen, gaat het toch ineens regenen heb je ook een probleem. Dan remmen velgremmen al amper en carbon nog slechter en veel meer slijtage.
De buitentempratuur heeft op de werking van schijfremmen geen enkel effect maar wel op velgremmen. Daar is de tempratuur veel lager. dus ook die speelt nog eens mee.
Dat zou ik niet zo maar zeggen: bij schijfremmen komt er namelijk veel meer kracht aan de spaak nippels / en naaf. Dit omdat de de snelheid in het midden van het wiel eruit gehaald wordt.
De velgrand waar het gewicht zit wil nog wel even door , dus spaaknippels en spaak koppen krijgen het zwaarder te verduren waarbij ook de wielbouwers weer voor keuzes staan.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Om deze reden steek ik alu wielen in de bergen als ik op vakantie ben met mijn vrouw. Ik heb dan geen haast en moet bij dalen toch rustig aan doen omdat anders het verschil te groot wordt. Bij een cyclo steek ik wel gewoon carbon wielen, maar dat gezegd hebbende...ik heb ook wel eens een geitenpad moeten afdalen en was toen blij dat ik nog niet op carbon reed, want je ontkomt er dan niet aan om te blijven remmen.asmeets schreef: ↑17 jun 2019 20:24 Tijdens de 3 Ballons van 8 juni jongstleden heb ik in de afdaling van de col de Sevrères behoorlijk moeten remmen. Zo behoorlijk dat ik mijn remmen kon ruiken.
Na afloop zag dat er materiaal van de remblokken op de velg was achter gebleven. Veroorzaakt door iets wat je mogelijk als een eerste begin van delaminatie van de velg zou kunnen omschrijven. Het zijn minuscule verdikkingen op de velg die er voor zorgen dat de remblok extra slijt. Je voelt het ook met remmen, zonder dat het de rem prestaties beinvloedt overigens.
Tijdens een vakantie in Italie vorig jaar zijn de eerste verdikkingen ontstaan. Dat was echter zeer minimaal. Ze zitten nu verdeeld over een aantal vlakken op de velg, en het frappante is dat het alleen aan de linker kant van de voorvelg is gebeurd. De rechterkant, en de complete achtervelg zijn onbeschadigd. Het wordt dus wel erger.
Ik weet dat het wat moeilijk is te zien, maar is dit langzaam maar zeker het einde van de velg? Zou zo iets onder garantie moeten vallen? Die zit er namelijk wel nog op.
delaminatie.jpg
Dank voor de reacties tot nu toe. Interessant voor mensen die wellicht nog een keuze moeten maken. Voor mij bekende argumenten die ik destijds in mijn overwegingen heb meegenomen. De wielbouwer is prima en erkend, en de velg van een gerenommeerd merk. Namen ga ik niet noemen. Dat biedt geen toegevoegde waarde en ik wil naming en shaming voorkomen. Ik heb er vertrouwen in dat dit goed komt.
Mijn vraag is echter nog niet beantwoord. Is dit het begin van het einde?
De vraag van Djemz is ook interessant.
Mijn vraag is echter nog niet beantwoord. Is dit het begin van het einde?
De vraag van Djemz is ook interessant.
Ja, je voelt het met remmen - en dat wordt erger.
Ik rijd al tig jaren in het hooggebergte met full carbon, nooit een centje pijn. Ook met hevige regenval de GF sportfull gereden op full carbon geen probleem, tuurlijk je moet je remtechniek iets aanpassen maar dat is net zoals met alu wielen.
YFood !!!