Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6537
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 04 jun 2019 19:47

Dan rijd jij heel wat kilometers, want als ik mij niet vergis heb jij ook een zelfgespaakt Chinees carbon setje, toch.?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28273
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 04 jun 2019 19:54

Dat klopt, ik heb ze in 2014 al gekocht en dat is inmiddels toch 5 jaar geleden. Ik rijd gemiddeld 10k/jaar en in de winter soms met alu en deze winter met Chinees carbon. De rest is allemaal op de Bora’s gedaan. Momenteel rijd ik er ook weer op.

Chinese setje heb ik pas vorige winter gespaakt trouwens.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6537
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 05 jun 2019 10:09

Ik vind trouwens 30-40.000 km helemaal niet verkeerd voor cup/conuslagers.! Zit zelf met een Chinees setje met goedkoopste Novatec naven bijna op 30.000 en heb pas één keer de voorwiellagers vervangen wat achteraf niet nodig bleek. De vervangingsfactor zal waarschijnlijk de versleten remrand worden. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 10 jun 2019 22:19

Vandaag het balhoofstel van mijn Sensa aquila uit elkaar gehaald om van nieuw vet te voorzien. Wat me opviel dat de onderste lager zeer stevig op de vork zat. Zo maar gelaten en opnieuw ingevet en alles weer in elkaar gezet. De bovenste lager ging er overigens makkelijker uit en met een klemring er weer in.
Bij mijn Stevens aspin uit 2010 vaker gedaan. Daar kon ik de lagers gewoon uit het balhoofd halen, ontvetten, en weer invetten en terugplaatsen in het balhoofd.
Ik heb gelezen dat balhoofdlagers ook geperst worden. Dus vroeg me af of de onderste lager zo vast op de vork normaal is ? Of horen deze eigenlijk in het balhoofd te zitten ?
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 3056
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 10 jun 2019 22:34

Campa 9 speed cassette uit elkaar gehaald en helemaal schoon gemaakt voor de verkoop.

Stuurpen (75mm, 26 graden) vervangen voor een nieuwe (80mm, 6 graden) in het proces van langzaam aan steeds lager zitten (eerste rit van ruim een uur zonder problemen in mijn nek, mijn zwakke punt, volbracht).

Middelste kettingblad (triple, Deore), ketting en trapas lagers vervangen bij de hybride van mijn vriendin (kraak, piep, squeek.......)

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6537
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 11 jun 2019 10:19

ceon schreef: 10 jun 2019 22:19 Vandaag het balhoofstel van mijn Sensa aquila uit elkaar gehaald om van nieuw vet te voorzien. Wat me opviel dat de onderste lager zeer stevig op de vork zat. Zo maar gelaten en opnieuw ingevet en alles weer in elkaar gezet. De bovenste lager ging er overigens makkelijker uit en met een klemring er weer in.
Bij mijn Stevens aspin uit 2010 vaker gedaan. Daar kon ik de lagers gewoon uit het balhoofd halen, ontvetten, en weer invetten en terugplaatsen in het balhoofd.
Ik heb gelezen dat balhoofdlagers ook geperst worden. Dus vroeg me af of de onderste lager zo vast op de vork normaal is ? Of horen deze eigenlijk in het balhoofd te zitten ?
Lager hoort gewoon in het balhoofd te blijven, alleen de 'fork crown' (vorkkroon) blijft op de vorkbuis zitten. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5986
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 14 jul 2019 19:54

Niet vandaag maar vrijdag.
Er zat al een tijdje een kraak in de fiets bij het naar beneden bewegen van het rechterpedaal.

Begonnen met de usual suspects: Steekassen, BB (zat er al meer dan 20.000km was dus sowieso aan vervanging toe, BSA86), bladboutjes, pedalen, cassette.

Kraakje bleef. Na wat testen, bleek het te komen uit de stuurpen/stuurbuis. Boeltje los gemaakt, zat er wat vuil tussen stuurpen en dustcap. Proper gemaakt en terug gemonteerd, kraakje weg, fiets terug helemaal stil vandaag.

Serieus werkje maar toch blij dat ik het gevonden heb :D
Afbeelding

supermatt
Forum-lid
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 jun 2010 00:51

supermatt 14 jul 2019 20:12

Orlok schreef: 11 jun 2019 10:19
ceon schreef: 10 jun 2019 22:19 Vandaag het balhoofstel van mijn Sensa aquila uit elkaar gehaald om van nieuw vet te voorzien. Wat me opviel dat de onderste lager zeer stevig op de vork zat. Zo maar gelaten en opnieuw ingevet en alles weer in elkaar gezet. De bovenste lager ging er overigens makkelijker uit en met een klemring er weer in.
Bij mijn Stevens aspin uit 2010 vaker gedaan. Daar kon ik de lagers gewoon uit het balhoofd halen, ontvetten, en weer invetten en terugplaatsen in het balhoofd.
Ik heb gelezen dat balhoofdlagers ook geperst worden. Dus vroeg me af of de onderste lager zo vast op de vork normaal is ? Of horen deze eigenlijk in het balhoofd te zitten ?
Lager hoort gewoon in het balhoofd te blijven, alleen de 'fork crown' (vorkkroon) blijft op de vorkbuis zitten. ;)
De juiste naam is kroonlagerring (of crown race). De vorkkroon is voor zover ik weet het horizontale gedeelte waar de vorkpoten in vast zitten.

Spykerracing90
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16

Spykerracing90 22 jul 2019 13:51

Al een tijdje 'last' van gekraak aan de voorkant van de fiets. Laatst de quick-release van het voorwiel eens gecheckt, en inderdaad, die was op de één of andere manier een beetje los gelopen. Vastzetten resulteerde in een flinke verbetering.

Desondanks niet 100% geluidloos en het probleem bleef zich nu vooral voordoen bij slecht wegdek en overgang van verschillende soorten wegdek. Vanochtend de voorkant maar eens gedemonteerd, onderdelen stuk voor stuk schoongemaakt en met schoon vet weer gemonteerd. Oude vet was vies maar de balhoofdlagers nog in perfect conditie. Daarna een heerlijk kraakloos ritje gereden.

hebin029
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 16 jul 2012 19:21

hebin029 24 jul 2019 21:04

Kreeg vandaag onderweg last van een kraakje. Kraakje werd steeds erger, flink irritant.
1,5 week geleden behoorlijk lang door de regen gefietst, dus leek me gevalletje zand in lagers balhoofd.
Toch net even de boel los gehaald. Vork er uit. Balhoofdlagers er uit, schoongemaakt en opnieuw ingevet en alles weer gemonteerd. Even rondje om het huis en hopla, geen kraakje meer.
Wie zegt dat vrouwen niet kunnen klussen?
Zelf met lange gelakte nagels :mrgreen:
Was trouwens wel flink zweten vandaag, 143km rondje. Behoorlijk brak, maar dat kraakje MOEST er uit

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 25 jul 2019 13:05

Chapeau
...

Jac
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 27 jul 2011 19:43
Locatie: Veenendaal

Jac 25 jul 2019 13:49

@hebing029 , goed gedaan Carin :like:
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

Plaats reactie