cervelo maten
Hallo,
Ik zoek wat advies betreffende cervelo framematen en binnenbeen lengte.
Hoewel ik besef dat jullie zullen adviseren een meting te laten doen wil ik toch kijken of ik ook zo iets wijzer kan worden;
Ik heb nu een conventioneel 58cm C-T frame, bovenbuislengte 56,5 cm stuurbuis 15.5 cm (plus zo'n 2 cm opbouw aan headset + vulring) en 10.5 stuurpen, hier pas ik gewoon goed op. (binnenbeenlengte 88cm , totaal 1.81m)
Bij Cervelo kom ik dan met bovenbuis lengte 56.5 op een 56cm frame uit maar ik denk dat ik op een 54 ook ga passen en dan een iets langere stuurpen kan monteren, heb ik hier gelijk in of zie ik iets over het hoofd? Zijn er mensen met een cervelo 54 die rond de 1.80 zijn?
Bedankt alvast,
Richard
Hoewel ik besef dat jullie zullen adviseren een meting te laten doen wil ik toch kijken of ik ook zo iets wijzer kan worden;
Ik heb nu een conventioneel 58cm C-T frame, bovenbuislengte 56,5 cm stuurbuis 15.5 cm (plus zo'n 2 cm opbouw aan headset + vulring) en 10.5 stuurpen, hier pas ik gewoon goed op. (binnenbeenlengte 88cm , totaal 1.81m)
Bij Cervelo kom ik dan met bovenbuis lengte 56.5 op een 56cm frame uit maar ik denk dat ik op een 54 ook ga passen en dan een iets langere stuurpen kan monteren, heb ik hier gelijk in of zie ik iets over het hoofd? Zijn er mensen met een cervelo 54 die rond de 1.80 zijn?
Bedankt alvast,
Richard
Naast een langere stuurpen zul je ook 2cm meer aan spacers moeten monteren op een 54 om op de zelfde positie te komen. Met een nog langere stuurpen en meer spacers kun je ook op een 51. Als je, buiten de normale opbouwhoogte, meer dan 2cm aan spacers nodig heb zit volgens mij op het verkeerde frame tenzij je een extreem kort bovenlichaam hebt waardoor de bovenbuis zelfs in combinatie met een korte stuurpen gewoon te lang is.
Rihodi schreef:Hallo,
Bedankt alvast,
Richard
Hoi Richard,
Jawel ik
Cervelo R3SL (2009) is een 54cm. Ik had hiervoor een TREK 56cm (klassiek) en daar zat ik voor mijn gevoel (nu ik de Cervelo ken) te uitgerekt op. Ik weet zo niet meer precies de frame geometrie.
Op de R3SL is in ieder geval het balhoofd (Maat 54) 14cm en de bovenbuis 545mm.
Als je dan een 56cm R3SL neemt dan is ook meteen het balhoofd 2cm langer (16cm).
Ik heb laatste van alle 2009 en 2010 in een Word Document gezet om het makkelijker te vergelijken. Is helaas te groot om aan de post vast te hangen (1Mb).
Te klein frame kom je nog mee weg door wat aanpassingen maar een te groot frame is.......eh gewoon te groot?
Gezien je langere benen ga je dus wel wat dieper zitten eventueel. Ik rijd geen wedstrijden. Mijn 'drop' is niet extreem (zeg maar gemiddeld) iets van 9cm gemeten hoogste punt zadel tot bovenkant stuur.
Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
U2-11 O'Clock Tick Tock
ik denk dat met je binnenbeenlengte je zadelpen wel erg ver uit het frame komt als je een 54 neemt. Ik zou toch even bij de dealer op beide maten gaan zitten. ik weet niet waar je vandaan komt maar er zijn ook testdagen bij verschillende dealers.
KTM Revelator Alto Exonic
KTM Scarp Master
KTM Scarp Master
@IBAN,
Te ver? Nee, ik ben 181cm met een binnenbeenlengte van 84cm (dus 4cm minder dan de TS) en mijn zadelpen kan er nog wel een behoorlijk stuk uit die 54cm R3SL hoor.
Mvg, Zorro
Te ver? Nee, ik ben 181cm met een binnenbeenlengte van 84cm (dus 4cm minder dan de TS) en mijn zadelpen kan er nog wel een behoorlijk stuk uit die 54cm R3SL hoor.
Mvg, Zorro
U2-11 O'Clock Tick Tock
U2-11 O'Clock Tick Tock
boner schreef: Hallo ZorroI
Met een 54cm frame een opbouw van 5cm en een drop van 9cm zit je zadel (via de buis gemeten) op 69 of 70cm. Dat lijkt me minstens 5cm te laag voor een binnenbeenlengte van 84cm.
Hoi,
Opbouw=spacers? Geen spacers bij mij. Zadel staat op 74cm (midden zadel tot center crank). Hoger en ik moet met de teentjes gaan trappen.
Mocht het dan nog niet kloppen volgens de standaarden...too bad want ik zit er goed op
Mvg, Zorro
U2-11 O'Clock Tick Tock
U2-11 O'Clock Tick Tock
Dat zeg ik dus, volgens mij moet je inderdaad zo rond de 75 cm zadelhoogte hebben. Maar als ik je framemaat (54), de opbouw (5) en de drop (9) optel kom ik verticaal op 68 cm zadelhoogte. Gemeten onder de hoek van de buis zal dat 69 of 70 zijn.
Ik vermoed dat jij met een drop fietst van minimaal 14cm. Dan ga je doodleuk iemand die 4cm langere benen heeft vertellen dat hij ook wel op dezelfde maat kan rijden als jij. Realiseer je wel dat zijn zadel ongeveer 3cm hoger staat en hij dan met een drop van 17cm moet gaan fietsen of met 8cm aan spacers om op je eigen "gemiddelde" drop van 9cm uit te komen.
Ik vermoed dat jij met een drop fietst van minimaal 14cm. Dan ga je doodleuk iemand die 4cm langere benen heeft vertellen dat hij ook wel op dezelfde maat kan rijden als jij. Realiseer je wel dat zijn zadel ongeveer 3cm hoger staat en hij dan met een drop van 17cm moet gaan fietsen of met 8cm aan spacers om op je eigen "gemiddelde" drop van 9cm uit te komen.
boner schreef:Dat zeg ik dus, volgens mij moet je inderdaad zo rond de 75 cm zadelhoogte hebben. Maar als ik je framemaat (54), de opbouw (5) en de drop (9) optel kom ik verticaal op 68 cm zadelhoogte. Gemeten onder de hoek van de buis zal dat 69 of 70 zijn.
Hoi,
Ten eerste zeg ik nergens dat doodleuk dat hij op dezelfde maat fiets kan rijden en ten tweede liegt mijn meetlat niet. Drop is zeker geen 14cm.
TS vroeg of er Cevelo rijders waren van 181cm die ook op een 54 frame rijden en die beantwoord ik dus bevestigend.
Verder zijn allerlei formules leuk maar daadwerkelijk met je gat op die 54cm zitten is nog altijd het beste.
Nogmaals de vraag wat je met opbouw bedoelt? Als opbouw=spacers. Ik heb geen spacers.
Zadelhoogte gemeten midden zadel to center crank (74cm)
Drop gemeten van hoogste punt zadel tot bovenkant stuur.
Mvg, Zorro
U2-11 O'Clock Tick Tock
U2-11 O'Clock Tick Tock
Ik denk dat hier een misverstandje gaande is.
54 cm geeft een stack van 541 mm
Opbouw is ca 85 mm ipv 50 mm. (zonder spacers en dit meet je c-t, niet t-t)
Dan geeft een 120 mm stuurpen nog een hoogte van zo'n 20 mm. (-6 graden)
Opgeteld is dat 646 mm.
Daarbij de drop van ca 90 mm geeft een totaal van 736.
Die 4 mm zit waarschijnlijk ergens in afrondingsverschilletjes en het beter gokwerk.
Opgeteld is dat 646 mm.
Die 4 mm zit waarschijnlijk ergens in afrondingsverschilletjes en het beter gokwerk.
Ik zou gewoon een maatje 56 nemen. Die heeft dezelfde bovenbuislengte als de fiets waar je goed op zit, en er kan 0,5cm aan spacer vanaf. Op een 54 zou je een 13cm stuurpen plus 3,5cm aan spacers moeten hebben, ik zie niet in wat daar het voordeel van is.
danny1407 schreef:Ik denk dat hier een misverstandje gaande is.
Opgeteld is dat 646 mm.
Nee, die 4mm is de enige spacer (5mm) die eronder zit ik welke ik was vergeten.
Mea Culpa.
Thanks Danny
U2-11 O'Clock Tick Tock
U2-11 O'Clock Tick Tock