Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Te groot frame?

Flook
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 jul 2016 17:56

Flook 01 apr 2019 20:25

Beste fietsers, fijn als jullie kunnen meedenken...

Heb 5 weken terug een nieuwe fiets gekocht na 3,5 uur durende bikefit in de winkel, een Trek Domane SL6 maat 50. Bij eerste fietstochten: vreselijk slechte zit. Van kop tot staartbeen pijn, brandende voeten etc. Terug naar de bikefitter: stuur omhoog, zadel naar voren gezet en omhoog en aangemeten zooltjes eruit. Maar: blijft niet optimaal. Rugklachten zijn weg, zadelpijn gebleven.

Er zit een stuurpen op van 6 cm, terwijl het zadel nog steeds ver naar achter staat (ik krijg daar opmerkingen over). De cockpit is enorm nerveus, bijna gevaarlijk, door die korte pen. Ik ga 4000 fietsen, met een opzetstuur, ik zie dat echt niet zitten. Als ik het stuur niet vasthoud, slaat het om... Beetje overdreven maar het is wel bijna zo.

Mijn vraag is: je kan toch niet eindeloos een zadel naar voren zetten? Die zadelterugstand staat toch in verband met de crank?

En als het zadel nog wél verder naar voren kan, kan ik toch net zo goed weer de langere stuurpen monteren en zo een stabiele cockpit creeren?

Als dat niet kan, hebben ze me dan niet een te groot (lang) frame verkocht? Zo ja, wat dan?

Ik ben 1.65 lang, vrij lange benen, 80,5 cm.
Enorm bedankt voor adviezen.

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 01 apr 2019 20:46

Als je door een kortere stuurpen, uiteindelijk meer tijd met je handen goed op de grepen zit, heb je een wenselijkere situatie dan dat je met een langere stuurpen niet aan de grepen komt.

Er zitten wat inconsistenties in je verhaal mbt de zadelpositie (vernaar voren of naar achteren, of bedoel je juist dat de klemming ver aan de acherkant van de zadelbrug zit?).

Een Domane is haast een van de kortste frames die je standaard krijgen kan dus als 'te lang' dan een probleem is, dan heb je of heel afwijkende lichaamsverhoudingen of mogelijk (nog) wat uitdagingen met flexibiliteit/heuphoeken?

Leeftijd? Geslacht? Fietservaring? Vorige fiets? Zwakten?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 01 apr 2019 21:01

Zeer lange benen zal een kort bovenlichaam betekenen. Dus een (zeer) korte bovenbuis/stuurpen gevraagd. Domane maat 50 lijkt me veel te groot. De steile zitbuishoek vraagt om het zadel verder naar achter te zetten, t.o.v. het bracket. Daardoor komt de effectieve bovenbuis in feite veel langer uit dan die gemeten 51,9mm.

Flook
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 jul 2016 17:56

Flook 01 apr 2019 21:03

Er zitten wat inconsistenties in je verhaal mbt de zadelpositie (vernaar voren of naar achteren, of bedoel je juist dat de klemming ver aan de acherkant van de zadelbrug zit?).

Ik weet niet of ik me dan goed uitdruk, maar het zadel staat ver naar achteren, begreep dat dat setback heette... Het zadel is een Specialized Mimic, vergelijkbaar met Power. Weinig neus.

Een Domane is haast een van de kortste frames die je standaard krijgen kan dus als 'te lang' dan een probleem is, dan heb je of heel afwijkende lichaamsverhoudingen of mogelijk (nog) wat uitdagingen met flexibiliteit/heuphoeken?

Ik ben best lenig, handen plat op de grond.

Leeftijd? Geslacht? Fietservaring? Vorige fiets? Zwakten?

Vrouw, fiets 3,5 jaar op racer, vorige fiets Cannondale Caad 10, maat 51.

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 01 apr 2019 21:06

klimmer schreef: 01 apr 2019 21:01 Zeer lange benen zal een kort bovenlichaam betekenen. Dus een (zeer) korte bovenbuis/stuurpen gevraagd. Domane maat 50 lijkt me veel te groot. De steile zitbuishoek vraagt om het zadel verder naar achter te zetten, t.o.v. het bracket. Daardoor komt de effectieve bovenbuis in feite veel langer uit dan die gemeten 51,9mm.
Dit is feitelijk geheel juist (althans, ik heb de getallen niet eens gecheckt maar klinkt logisch ;)). Maar op welk punt is dat dan mis gegaan bij de bikefit van de poster en waar maak je dat uit op? 3,5u bij Trek klinkt niet als een fietspomp tussen de benen voor de BBL, maar een meting waar in ieder geval op enige redelijke wijze een stack en reach uit voort is gekomen, die dus volledig onderhevig is aan de lichaamsverhoudingen. Dan hoef je geen blik op de bovenbuislengte te werpen toch?

(Zitbuishoek is dan wel weer relevant ivm idd de mogelijke setback).

Flook
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 jul 2016 17:56

Flook 01 apr 2019 21:09

SqueeZer schreef: 01 apr 2019 20:54 Zadelpen met offset?
Toevallig een foto van de huidige zadelstand (inclusief zadelrails) zodat men beter kan inzien hoe ver je zadel al naar voor of nog naar achter staat?

Zie bijlage! Er zit een ass-saver achter zadel.

Zadelpijn is eigenlijk je huidige klacht die nog rest qua pijntjes (behalve het nerveuze gedrag) ... heb je dan wel het juiste zadel?
Weet niet of dit het juiste zadel is, kan ik pas beoordelen als ik zeker weet dat ik goed zit. Zo'n 500km gefietst nu met dit zadel, zit zeker niet perfect.
Bijlagen
IMG_8262.jpeg

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 01 apr 2019 21:09

Flook schreef: 01 apr 2019 21:03 Er zitten wat inconsistenties in je verhaal mbt de zadelpositie (vernaar voren of naar achteren, of bedoel je juist dat de klemming ver aan de acherkant van de zadelbrug zit?).

Ik weet niet of ik me dan goed uitdruk, maar het zadel staat ver naar achteren, begreep dat dat setback heette... Het zadel is een Specialized Mimic, vergelijkbaar met Power. Weinig neus.

Een Domane is haast een van de kortste frames die je standaard krijgen kan dus als 'te lang' dan een probleem is, dan heb je of heel afwijkende lichaamsverhoudingen of mogelijk (nog) wat uitdagingen met flexibiliteit/heuphoeken?

Ik ben best lenig, handen plat op de grond.

Leeftijd? Geslacht? Fietservaring? Vorige fiets? Zwakten?

Vrouw, fiets 3,5 jaar op racer, vorige fiets Cannondale Caad 10, maat 51.
Zadel ver naar achteren zal wel kloppen bij lange benen inderdaad. En zo'n redelijk kort zadel valt dan ook wel op. Dat zal vast opmerkingen opleveren maar als het maakt dat je goed zit, zijn die dat waard.

Weet je zeker maat 51? Ik dacht dat de CAADs alleen in even (50 of 52) maten kwamen.

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 01 apr 2019 21:14

Hoe voelde je andere fiets eigenlijk aan? Die was namelijk langer en lager dus je zou verwachten dat je daar tegen dezelfde problemen aan zou lopen.

Flook
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 jul 2016 17:56

Flook 01 apr 2019 21:15

klimmer schreef: 01 apr 2019 21:01 Zeer lange benen zal een kort bovenlichaam betekenen. Dus een (zeer) korte bovenbuis/stuurpen gevraagd. Domane maat 50 lijkt me veel te groot. De steile zitbuishoek vraagt om het zadel verder naar achter te zetten, t.o.v. het bracket. Daardoor komt de effectieve bovenbuis in feite veel langer uit dan die gemeten 51,9mm.
Dank je. Dit is precies wat ik vrees alleen kan ik het niet zo uitdrukken ;)
Op zich zit ik nu goed tov stuur en trap ik fijn (zadelpijn even buiten beschouwing latend), maar die korte 6 cm stuurpen is naar mijn idee geen goede oplossing. Dan was een fiets met andere verhouding geschikter geweest, toch? Zeker gezien mijn wens de fiets voor ultra lange afstanden te gebruiken met opzetstuur...

Ik hoop natuurlijk dat iemand zegt: tuurlijk kan je zadel naar voren, heb je een betere zit en kan er een langere stuurpen op.

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 01 apr 2019 21:17

SqueeZer schreef: 01 apr 2019 21:13 Is wel een erg kort zadel, en ik zie niet goed hoe ver die rails nog doorlopen naar achter maar mogelijk kan die toch nog een klein stukje naar voor schuiven of .... een zadelpen zonder offset en een iets langere stem?

Lijkt mij tijd om iemand zoals Ernie erbij te halen of een andere Geometrie goeroe
Ik denk dat de behoefte nu vooral is om het zadel naar voren te zetten, om zo dichter bij de cockpit (dan wel een beter bestuurbare voorkant) te krijgen. Die ruimte is er zo te zien volop. Alleen vaak niet wenselijk omdat zoals ze zelf stelt, de zadelpositie de basis is ten opzichte van het bracket.
@ hierboven ik geloof dat er wmn CAAD in maat 51 geleverd word alsook de Optimo
Check :)

Flook
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 jul 2016 17:56

Flook 01 apr 2019 21:18

wouterf schreef: 01 apr 2019 21:09
Weet je zeker maat 51? Ik dacht dat de CAADs alleen in even (50 of 52) maten kwamen.
ja 51 uit 2015, voor dames!

Flook
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 jul 2016 17:56

Flook 01 apr 2019 21:21

wouterf schreef: 01 apr 2019 21:14 Hoe voelde je andere fiets eigenlijk aan? Die was namelijk langer en lager dus je zou verwachten dat je daar tegen dezelfde problemen aan zou lopen.
Prima! Maar ik wilde een iets relaxter model vanwege de lange tocht die ik ga maken, vandaar mijn keus voor een endurance. Ik wil wat meer rechtop zitten.

Plaats reactie