Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

invloed temperatuur bij tijdrit

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 5456
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 26 mar 2019 12:41

Zelfs als de renners het zelfde wegen en zelfde lengte zijn en al het andere ook gelijk is zal er een verschil zijn.
De ene persoon is nu eenmaal anders/meer aerodynamischer gebouwd qua postuur dan de andere.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5705
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 26 mar 2019 12:43

En verschil in powermeter (afwijking / 1 kant meting ?)

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 26 mar 2019 12:57

Waarom hebben jullie het zo weinig over de wind? Dat lijkt me de grootste variabele.
We weten toch allemaal uit ervaring dat de windkracht en richting een wereld van verschil kan maken, zeker op een tijdrit. Een beschut stukje wind tegen en een onbeschut stuk wind mee, en je hebt zo een paar km/u verschil.

Als je prestaties wilt vergelijken is wattage of watt per kg de meest "zuivere" parameter.
Als je een samenraapsel van aerodynamica, gewicht, materiaal, luchtdruk, type wegdek, handigheid in de bochten en conditie wilt analyseren, kijk je naar snelheid.

Om er nog iets van chocola van te maken zou je ze op dezelfde dag over dezelfde weg kunnen laten rijden.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5310
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 26 mar 2019 13:05

vermeulen schreef: 26 mar 2019 12:57 Waarom hebben jullie het zo weinig over de wind?
Het was beide dagen windstil (1m/s). Hoe heeft de wind dan invloed?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5310
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 26 mar 2019 13:25

DDX schreef: 26 mar 2019 12:43 En verschil in powermeter (afwijking / 1 kant meting ?)
Powermeter kunnen idd afwijken; wat geven fabrikanten tegenwoordig? 2,5a5%? Als je de verschillen bekijkt wordt de fout natuurlijk groter.
En ik weet van beide rijders dat ze links en recht zowat gelijk trappen (1% of minder verschil).
Maar ik ga er even vanuit dat dit te verwaarlozen invloed heeft (of beter ik ga me daar geen zorgen in maken).

Walter

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5310
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 26 mar 2019 13:45

mao schreef: 26 mar 2019 12:41 Zelfs als de renners het zelfde wegen en zelfde lengte zijn en al het andere ook gelijk is zal er een verschil zijn.
De ene persoon is nu eenmaal anders/meer aerodynamischer gebouwd qua postuur dan de andere.
En voor hoeveel draagt dat bij aan de snelheid en hoeveel is daarvan verbeterbaar?

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 26 mar 2019 14:44

walter- schreef: 26 mar 2019 12:13
serbak schreef: 26 mar 2019 11:11 Maart en mei is vast en zeker ook een heel verschil in conditie, bij lage temperaturen functioneren spieren minder goed, in maart was het wegdek misschien vochtig, etc. Je kunt er geen enkele conclusie uit trekken...
Je bedoelt dat 300W in minder conditie en koude een andere vermogen geeft dat 300w in andere omstandigheden?
Nee, ik doel op de reden dat de renner in maart 2km trager gaat dan de renner in mei. Wattage afwijking kan makkelijk in de apparatuur/software zitten, maar ik neem aan dat de tijd is geklokt, de afstand exact is dus gemiddelde snelheid wel zal kloppen. Maar ook dat is een aanname.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 5456
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 26 mar 2019 15:14

walter- schreef: 26 mar 2019 13:45
mao schreef: 26 mar 2019 12:41 Zelfs als de renners het zelfde wegen en zelfde lengte zijn en al het andere ook gelijk is zal er een verschil zijn.
De ene persoon is nu eenmaal anders/meer aerodynamischer gebouwd qua postuur dan de andere.
En voor hoeveel draagt dat bij aan de snelheid en hoeveel is daarvan verbeterbaar?
Geen idee,
+/- 90% van je vermogen gaat op aan het overwinnen van de luchtweerstand.
De CdA is voor elke renner anders, ook als ze even groot en zwaar zijn.
Zelfs al een verschil tussen gewone (strakke)koerskleding en tijdrit pak.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 26 mar 2019 15:25

Tenzij jij één of ander magisch trucje in je vingers hebt waardoor je jouw zoon in die andere renner kan veranderen, heeft het totaal geen zin om met zijn data de tijdritcapaciteiten van jouw zoon te verbeteren. als je de capaciteiten van je zoon wilt verbeteren, dan moet je zijn gegevens gebruiken, aldoor één variabele aanpassen en kijken wat voor invloed dat heeft.

En als ik jouw zoon was, dan zou ik vandaag nog stoppen met wielrennen en gaan wedstrijdschaken of zo. Een vader die zo doordraait om mijn resultaten, daar zou ik helemaal gek van worden...
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 26 mar 2019 15:39

walter- schreef: 26 mar 2019 13:05
vermeulen schreef: 26 mar 2019 12:57 Waarom hebben jullie het zo weinig over de wind?
Het was beide dagen windstil (1m/s). Hoe heeft de wind dan invloed?
1m/s is 3.6km/u, nog steeds een verschil in wind mee of tegen.
Als je daar recht tegenin fietst, is de rijwind 3.6km/u hoger, dus je zou zeggen dat 40 km/u fietsen dan kwa rijwind het zelfde is als 43.6 km/u fietsen op een windstille locatie.

De richting was ook volledig identiek, neem ik aan?
En windvlagen waren er ook niet, neem ik aan?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5310
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 26 mar 2019 15:39

Mmm; ik denk dat sommige het uitgangspunt niet snappen van mijn vraag. Ik wil alleen weten of het de moeite is er iets aan te veranderen.
Nadien zien we wel of daar überhaupt iets moet veranderd worden.
En geen paniek; we zijn thuis allemaal geïnteresseerd in cijfertjes. Dit is onze speeltuin. En idd schaken kan ook een leuke speeltuin zijn ;-). En als er iemand een namiddag wil schaken ipv tijdrit variabelen testen dan zal er geschaakt worden en dan gebeurt dat TT ding maar niet. Prioriteiten moeten er zijn ;-).

Walter

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5310
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 26 mar 2019 15:41

vermeulen schreef: 26 mar 2019 15:39 1m/s is 3.6km/u, nog steeds een verschil in wind mee of tegen.
...
Ik houdt je niet tegen een schatting te doen van extra nodige vermogen of verlies in snelheid.

Plaats reactie