invloed temperatuur bij tijdrit
Waarom hebben jullie het zo weinig over de wind? Dat lijkt me de grootste variabele.
We weten toch allemaal uit ervaring dat de windkracht en richting een wereld van verschil kan maken, zeker op een tijdrit. Een beschut stukje wind tegen en een onbeschut stuk wind mee, en je hebt zo een paar km/u verschil.
Als je prestaties wilt vergelijken is wattage of watt per kg de meest "zuivere" parameter.
Als je een samenraapsel van aerodynamica, gewicht, materiaal, luchtdruk, type wegdek, handigheid in de bochten en conditie wilt analyseren, kijk je naar snelheid.
Om er nog iets van chocola van te maken zou je ze op dezelfde dag over dezelfde weg kunnen laten rijden.
We weten toch allemaal uit ervaring dat de windkracht en richting een wereld van verschil kan maken, zeker op een tijdrit. Een beschut stukje wind tegen en een onbeschut stuk wind mee, en je hebt zo een paar km/u verschil.
Als je prestaties wilt vergelijken is wattage of watt per kg de meest "zuivere" parameter.
Als je een samenraapsel van aerodynamica, gewicht, materiaal, luchtdruk, type wegdek, handigheid in de bochten en conditie wilt analyseren, kijk je naar snelheid.
Om er nog iets van chocola van te maken zou je ze op dezelfde dag over dezelfde weg kunnen laten rijden.
Powermeter kunnen idd afwijken; wat geven fabrikanten tegenwoordig? 2,5a5%? Als je de verschillen bekijkt wordt de fout natuurlijk groter.
En ik weet van beide rijders dat ze links en recht zowat gelijk trappen (1% of minder verschil).
Maar ik ga er even vanuit dat dit te verwaarlozen invloed heeft (of beter ik ga me daar geen zorgen in maken).
Walter
En voor hoeveel draagt dat bij aan de snelheid en hoeveel is daarvan verbeterbaar?
Nee, ik doel op de reden dat de renner in maart 2km trager gaat dan de renner in mei. Wattage afwijking kan makkelijk in de apparatuur/software zitten, maar ik neem aan dat de tijd is geklokt, de afstand exact is dus gemiddelde snelheid wel zal kloppen. Maar ook dat is een aanname.
Geen idee,
+/- 90% van je vermogen gaat op aan het overwinnen van de luchtweerstand.
De CdA is voor elke renner anders, ook als ze even groot en zwaar zijn.
Zelfs al een verschil tussen gewone (strakke)koerskleding en tijdrit pak.
Tenzij jij één of ander magisch trucje in je vingers hebt waardoor je jouw zoon in die andere renner kan veranderen, heeft het totaal geen zin om met zijn data de tijdritcapaciteiten van jouw zoon te verbeteren. als je de capaciteiten van je zoon wilt verbeteren, dan moet je zijn gegevens gebruiken, aldoor één variabele aanpassen en kijken wat voor invloed dat heeft.
En als ik jouw zoon was, dan zou ik vandaag nog stoppen met wielrennen en gaan wedstrijdschaken of zo. Een vader die zo doordraait om mijn resultaten, daar zou ik helemaal gek van worden...
En als ik jouw zoon was, dan zou ik vandaag nog stoppen met wielrennen en gaan wedstrijdschaken of zo. Een vader die zo doordraait om mijn resultaten, daar zou ik helemaal gek van worden...
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
1m/s is 3.6km/u, nog steeds een verschil in wind mee of tegen.
Als je daar recht tegenin fietst, is de rijwind 3.6km/u hoger, dus je zou zeggen dat 40 km/u fietsen dan kwa rijwind het zelfde is als 43.6 km/u fietsen op een windstille locatie.
De richting was ook volledig identiek, neem ik aan?
En windvlagen waren er ook niet, neem ik aan?
Mmm; ik denk dat sommige het uitgangspunt niet snappen van mijn vraag. Ik wil alleen weten of het de moeite is er iets aan te veranderen.
Nadien zien we wel of daar überhaupt iets moet veranderd worden.
En geen paniek; we zijn thuis allemaal geïnteresseerd in cijfertjes. Dit is onze speeltuin. En idd schaken kan ook een leuke speeltuin zijn
. En als er iemand een namiddag wil schaken ipv tijdrit variabelen testen dan zal er geschaakt worden en dan gebeurt dat TT ding maar niet. Prioriteiten moeten er zijn
.
Walter
Nadien zien we wel of daar überhaupt iets moet veranderd worden.
En geen paniek; we zijn thuis allemaal geïnteresseerd in cijfertjes. Dit is onze speeltuin. En idd schaken kan ook een leuke speeltuin zijn
Walter