Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 25 sep 2018 09:42

Ik ging van een carbon Giant/Sram Red non disc/carbon tubes wielen naar een frame van staal, Rival disc en een 32 spaaks alu wielset.

Van 6.5 tegenover 10.4 kg. En toch reed mijn eerste WiND vele malen beter!
Even om aan te geven dat gewicht lang niet alles zegt. Het is inderdaad maar wat je wilt.
Als je je keuze laat afhangen van het gewicht van 1 vol bidonnetje.... Moet je je maar aanmelden bij WeightWeenies. :lol:
WiND 56 - 2020

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37000
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 sep 2018 12:33

jwkeij schreef: 25 sep 2018 09:42
Even om aan te geven dat gewicht lang niet alles zegt.
Hier ben ik het volledig mee eens. De veel lichtere S-works SL3 was voor mij brandhout vergeleken met de 500gr zwaardere Dogma. Dat was in alle opzichten de fijnere fiets, die SL3 heb ik met lelijk verlies verkocht.
Als je met de stroom mee gaat sta je zelf stil

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12236
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 sep 2018 12:48

Ik kom ongeveer op het zelfde Etap HDR is bij mij 442 gram zwaarder dan mijn mech red.
(de DA Di2 is 120 gram lichter dan etap HDR)

Het foil frame is 40 gram zwaarder dan een velgrem, de vork 10 gram lichter. Houden we +30 over.

Mijn vorige foil velgrem oud model was iets meer dan 500 gram lichter.

Mijn huidige weegt in lichtste confi met klimwielen 7.35kg en dan heb ik echt alles aangepakt. Tita bouten licht DA bracket. lichte steekassen etc. Wel met quarq en 28mm banden. Maargoed het foil frame weegt als basis frame, vork, zadelpen, stuurpen en balhoofd bijna 2100gram, een lichte addict disc 1600, maar die vond ik minder mooi, zeker in disc.

Maar zoals Daniel al aangeeft. Het is zo,n heerlijk fiets dat ik echt niet meer denk aan de 500gram.

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 557
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 11 feb 2019 08:35

6-bout vs centerlock maakt geen verschil voor de positie van de remschijf. Dus zolang de schijf-diameter gelijk is moet je kunnen wisselen en hoef je geen andere remmen of rotors te kopen.
Wel kunnen er kleine verschillen zijn in de precieze positie van de schijf en zijn niet alle schijven precies even dik. Dus het kan wel zijn dan je na wisselen even de remmen opnieuw moet afstellen.

Pollekes
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 13 okt 2014 20:30

Pollekes 11 feb 2019 20:14

De dikte van de schijven is geen probleem, want hydraulische schijfremmen zijn zelfstellend. Aleen even de blokken goed naar buiten duwen voordat je het nieuwe wiel erin zet.

Plaats van de schijven kan/zal wel wat afwijken, dus opnieuw centreren van de remklauwen is waarschijnlijk wel nodig.

NBHD
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 apr 2018 19:21

NBHD 25 feb 2019 11:15

Heeft iemand ooit zijn ultegra disc rotors vervangen door XTR rotors?

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 25 feb 2019 13:14

Niet Ultegra, wel Dura ace vervangen door XTR rotors. Die zijn aanmerkelijk beter. Maken minder lawaai en trekken minder snel krom. Werd wel geleverd met een borgmoer die je vast moet zetten met een bracket sleutel. Die heb ik niet gebruikt omdat deze wel akelig dicht langs mijn vorkpoot liep.
Afbeelding

NBHD
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 apr 2018 19:21

NBHD 25 feb 2019 13:39

Ah erg goed om te weten, ga maar eens een poging wagen. Thanks!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12236
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 feb 2019 14:10

apexrider schreef: 25 feb 2019 13:14 Niet Ultegra, wel Dura ace vervangen door XTR rotors. Die zijn aanmerkelijk beter. Maken minder lawaai en trekken minder snel krom. Werd wel geleverd met een borgmoer die je vast moet zetten met een bracket sleutel. Die heb ik niet gebruikt omdat deze wel akelig dicht langs mijn vorkpoot liep.
De lockring heeft te maken met de as. De lockring die je met cassette sleutel vastzet is tot assen van 12mm.
De lockring die je met bracketsleutel vast zet voor 15 en dikker.

Maar let op, naven met bv preload instellingen van de lagers kunnen ook problemen geven en dan heb je de lockring nodig met de grotere opening die je met bracketsleutel vastzet.

Bij mij gaat de ring nog geen mm langs mijn vork inderdaad, maargoed er zit op dat punt ook totaal geen flex, dus bang dat de ring de vork raakt hoef je niet te zijn.

Pieter79
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:58

Pieter79 11 mar 2019 20:06

Iemand ervaring met een bleedset van ali express? Is dat iets?
Of welke bleedset gebruiken jullie voor te ontluchten?

mont aigoual
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
Locatie: De Liemers

mont aigoual 11 mar 2019 20:18

Pieter79 schreef: 11 mar 2019 20:06 Iemand ervaring met een bleedset van ali express? Is dat iets?
Of welke bleedset gebruiken jullie voor te ontluchten?
Alie bleedset is prima net gebuikt voor mijn disc racefiets en mtb

https://nl.aliexpress.com/item/Hydrauli ... aaad1bdf-0

en de minerale olie

https://nl.aliexpress.com/item/BIKEIN-M ... 4c4di5A9JS
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12236
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 mar 2019 13:26

Het zijn natuurlijk spullen die niet veel hoeven te kosten, dus je zou zeggen het moet kunnen.

Ik zou de olie wel gewoon van shimano nemen en anders minimaal het hele systeem leegblazen.
maar daar zou ik nooit risico mee nemen voor die paar euro.

Plaats reactie