Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Merckx; van San Remo naar EM525

Noorderkracht
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 26 jan 2016 06:36

Noorderkracht 03 mar 2019 10:09

Na een tijdje wachten te horen gekregen dat Merckx de San Remo niet wil leveren i.v.m. problemen met de geometrie ( :roll: ).
Ik zou als teamfiets de San Remo in deze kleuren krijgen:
Afbeelding

Ja, je vindt het mooi of je vindt het lelijk....

Nu een aanbieding om de Em525 in fabriekskleur te krijgen tegen dezelfde prijs (groot deel sponsoring). De kleur kan ik prima mee leven aangezien ik al vaker een donkere fiets heb gehad en ook prima vind.

Als het goed is krijg ik deze dan volgende week al, het gaat om dit model:
Afbeelding


Nu zit ik echter met een dilemma; ik mag kiezen of ik de R8000 disc of de Potenza disc erop wil, voor eenzelfde prijs.

De fiets wordt hoe dan ook afgemonteerd met een Rotor left only power meter, en qua looks vind ik de Potenza daar beter bij aansluiten, echter heeft dit ook minpunten naar mijn inziens.

Punten Ultegra:
+ Bijna elke fietsenmaker, ook in het buitenland heeft wel Shimano liggen mocht er iets zijn;
+ Groepset ziet er ook gelikt uit!
+ Ervaring met Ultegra;
+ Minder kosten bij vervangen;
- Staat minder mooi bij de Rotor.

Punten Potenza:
+ Looks;
+ Looks i.c.m. Rotor;
+/- Geen ervaring met Campa;
- Aanzienlijk duurder dan Shimano in vervangen;
- Bijna elke FM moet dit apart bestellen, wat erg onpraktisch is.


Misschien benoem ik het zelf al, dat de Ultegra een lichte voorkeur heeft m.b.t. gemak, maar Campa lijkt me ook mooi om een keer te proberen en het straalt wat meer luxe uit.

Ik ben nog aan het nadenken of ik de fiets wel ga gebruiken in koers. Ik heb al aardig wat fietsjes versleten en ben er een beetje moe door..... Ik wil over vijf jaar, als ik met m'n luie reet op kantoor zit, ook gewoon in de weekeinden eens lekker op de Merckx kunnen rijden in plaats van dat ie alweer weg is.
Ik rijd nu een oude Giant, die ik snel ga vervangen door een Caad12/10 frame als koersfiets. Deze druk ik met gemak overal tussen zonder bang te zijn dat m'n karretje kaput gaat.

Kortom: wat zouden jullie doen en waarom?

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 03 mar 2019 11:44

Noorderkracht schreef: 03 mar 2019 10:09 - Aanzienlijk duurder dan Shimano in vervangen;
Jammer dat je die San Remo niet kunt krijgen... wel gaaf een modern frame in zo'n klassieke kleurstelling. Een fiets om je hoofd nog eens voor om te draaien.

Mijn ervaring met Campagnolo is dat het wel duurder is dan Shimano maar de slijtagedelen ook langer mee gaan. Overigens is mijn Shimano ervaring wel van enkele jaren terug en niet van de huidige groepen.

SqueeZer schreef: 03 mar 2019 11:25 Niet helemaal op de hoogte van de huidige stand van zaken maar in het verleden was Shimano ook wel altijd beter met hun schijfremmen geloof ik ..

Hmm... dat is volgens mij juist niet wat er uit de testen blijkt, maar ik kan het mis hebben. Geen persoonlijke ervaring met Campa schijven overigens (en Shimano alleen op de MTB).

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16416
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 mar 2019 12:42

Dus je krijgt een fiets gesponsord om in de schuur te zetten voor later. Prachtig als het zo kan maar ik zou er als sponsor niet blij van worden.

Uiteraard ga je voor Campa. Een Merckx met Shimano is gelijk aan Eddy himself op een dames e-bike met ANWB-winkel jas aan.
Campagnolo Ultra Dork

Tijanus
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 18 mar 2016 11:29

Tijanus 03 mar 2019 13:01

Tenzij je heel vaak bij de fietsenmaker denkt te staan, gewoon voor Campagnolo gaan!
(En als je er toch heel vaak staat, loont het wellicht voor de beste man om zijn assortiment wat uit te breiden?)

Noorderkracht
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 26 jan 2016 06:36

Noorderkracht 03 mar 2019 13:15

Ernie C. schreef: 03 mar 2019 12:42 Dus je krijgt een fiets gesponsord om in de schuur te zetten voor later. Prachtig als het zo kan maar ik zou er als sponsor niet blij van worden.

Uiteraard ga je voor Campa. Een Merckx met Shimano is gelijk aan Eddy himself op een dames e-bike met ANWB-winkel jas aan.
Hij komt niet eens in clubkleuren. Dus weinig uniformiteit aan deze fiets. Ik voel me dan ook niet verplicht om er standaard op te rijden.

Ik vind de campa ook een pak luxer eruit zien en ben heel benieuwd naar de schakelervaring.

Noorderkracht
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 26 jan 2016 06:36

Noorderkracht 03 mar 2019 13:16

Tijanus schreef: 03 mar 2019 13:01 Tenzij je heel vaak bij de fietsenmaker denkt te staan, gewoon voor Campagnolo gaan!
(En als je er toch heel vaak staat, loont het wellicht voor de beste man om zijn assortiment wat uit te breiden?)
Deze fietsenmaker heeft het wel, maar ik doel meer op wanneer je in het buitenland bent oid.

Tijanus
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 18 mar 2016 11:29

Tijanus 03 mar 2019 14:31

Noorderkracht schreef: 03 mar 2019 13:16
Tijanus schreef: 03 mar 2019 13:01 Tenzij je heel vaak bij de fietsenmaker denkt te staan, gewoon voor Campagnolo gaan!
(En als je er toch heel vaak staat, loont het wellicht voor de beste man om zijn assortiment wat uit te breiden?)
Deze fietsenmaker heeft het wel, maar ik doel meer op wanneer je in het buitenland bent oid.
Ah, geen probleem, zo lang het buitenland 'Italië' heet ;)

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 04 mar 2019 07:21

Noorderkracht schreef: 03 mar 2019 13:16 Deze fietsenmaker heeft het wel, maar ik doel meer op wanneer je in het buitenland bent oid.
Hoe vaak sta je met je Shimano fietsen in het buitenland bij de FM?
Uiteraard... alles kan stuk gaan, maar om je keuze te laten bepalen door de kans dat er eventueel in het buitenland iets mis gaat. Dat zou dan mijn keuze niet zijn :D

Ik maak regelmatig fietstripjes (geen wedstrijdjes, ga jij wellicht wel doen) en heb het nog nooit mee gemaakt dat er iets stuk ging. Althans, niet zo dat ik het zelf niet makkelijk kon fiksen. Maar ik rij dan ook met Campagnolo ;)

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5265
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 04 mar 2019 08:18

En de ploeg geeft geen crashreplacement?

Noorderkracht
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 26 jan 2016 06:36

Noorderkracht 04 mar 2019 09:05

Nee, dat is misschien ook niet helemaal de juiste argumentatie.
Ik weet ook gewoon vooral niet hoe het schakelt met campagnolo, maar eens even proberen als dat lukt deze week.


@walter, niks over gehoord. Ik fiets niet bij een conti team oid. Gewoon een simpele clubrenner in de topcompetitie.

Plaats reactie