Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Decathlon stadsfiets verbeteren!

Vas legas
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:21

Vas legas 20 feb 2019 16:01

Hoi iedereen,

Bedankt allemaal voor het advies!

Helaas ga ik op dit moment nog niet kunnen doorsparen voor een andere fiets, dit zal voor binnen een jaartje zijn. De andere spaardoelen zijn net iets dringender.
Voor in de tussentijd zou ik toch graag de stadsfiets nog wat beperkte 'upgrades' geven. Zoals jullie zeggen, heeft het niet heel veel nut om grotere bedragen hierin te investeren. Enkele kleine goedkope upgrades zou ik wel graag nog doorvoeren :-) Om de tijd tussen de volgende fiets, en deze, toch zo comfortabel / aangenaam mogelijk te maken. Hopelijk kunnen jullie me daar nog wat bij helpen.

Wat ik dus graag nog zou doen:
- Veer verwijderen (spreekt voor zich, had er niet echt last van maar is inderdaad redelijk overbodig)
- Ander stuur (spreekt ook voor zich, zithouding zal verbeteren en is goedkoop)
- Assen invetten en afstellen
- Misschien andere banden (als ik er goede kan vinden aan een goede prijs)
- Duimschakelaar (blijkbaar ook helemaal niet duur)

Het afstellen van de assen is iets dat ik zelf nooit gedaan heb. Ik heb gegoogled en de zoekfunctie gebruikt maar geraak er niet 100% wijs uit hoe ik dit het beste aanpak. Heeft er iemand een gouden tip naar een 'tutorial' of dergelijke?

Ivm de duimschakelaar: Ik heb op verschillende sites al een hendel van rond de 12 € gevonden. Maar misschien is een Shimano shifter niet zomaar compatibel met de derailleur van Decathlon? Ik hoopte op een soort van plug en play : Kabeltje uit de gripshifter, demonteren, shimano shifter erop, kabeltje erin, klaar. Maar dat is wat te optimistisch waarschijnlijk :-).

Ik weet dat de meesten hier van mening zijn dat ik hier geen geld aan moet uitgeven maar op deze manier kan ik de fiets toch wat leuker maken, zonder er al te veel geld tegenaan te gooien.

Thanks voor de feedback!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7925
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 20 feb 2019 16:46

Om met het laatste te beginnen: jij gaat over het geld, wij niet!
Je hebt het over assen. Het zijn de naven. De as is het stilstaande deel hiervan. De kogellagers, meestal losse kogels lopen op conussen, die aan twee kanten op de as geschroefd zijn. De vaste kant is bij een fiets altijd de rechtse kant. Dit geldt voor alle lagers. Door aan de linker kant af te stellen stel je ook de rechterkant af. Toch nog maar eens zoeken naar plaatjes en filmpjes. Het is altijd rechtse draad.
Is de derailleur van Decathlon? Geen merk? Kijk eens aan de onderzijde van de derailleur naar een merkaanduiding. Je stelt een derailleur af, met de kabel ontspannen, dus op kleinste tandwiel. Dan pas kabel los. Moet inderdaad wel bij elkaar passen.

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 20 feb 2019 17:59

Decathlon verkoopt inderdaad fietsen met derailleurs waar Decathlon op staat. Dit is er niet een van, deze heeft een Sunrace derailleur. Een merk wat je tegenwoordig niet zo vaak meer tegenkomt. Volgens mij heeft de derailleur dezelfde ratio (reageert hetzelfde op de shifter) als de Shimano 6, 7, 8 en 9-speed derailleurs. Daarmee zou hij met een Shimano 6-speed shifter moeten werken. Pin me hier echter niet op vast.

Deze fiets heeft ook de typische "Goedkope Decathlon stadsfiets problemen" zoals ik ze noem: De remmen zijn wat goedkoop en blijven snel hangen als je ze niet regelmatig onderhoud, de wielen zijn enkelwandig aluminium (en daarmee kan je vrij snel een slag in je wiel krijgen) en het frame is enigszins goedkoop (dus zwaar) in elkaar gezet.
In principe geen problemen, en ik zou hem (zeker als je een gelimiteerd budget hebt) zoveel mogelijk standaard houden om te beginnen. Ver fietsen komt vooral van conditie, en wat is een betere manier om een goede conditie op te bouwen dan lange afstanden fietsen met een zware fiets die niet per se geweldig rolt? ;)

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 20 feb 2019 18:08

Stuurpen vervangen door een lagere. Zo een voor een klassieke racefiets:
Afbeelding

Diameter moet wel kloppen uiteraard.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7925
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 20 feb 2019 18:12

Marxten schreef: 20 feb 2019 17:59 Decathlon verkoopt inderdaad fietsen met derailleurs waar Decathlon op staat. Dit is er niet een van, deze heeft een Sunrace derailleur. Een merk wat je tegenwoordig niet zo vaak meer tegenkomt. Volgens mij heeft de derailleur dezelfde ratio (reageert hetzelfde op de shifter) als de Shimano 6, 7, 8 en 9-speed derailleurs.
Update:
Sunrace is juist in opkomst. Ze hebben inmiddels complete groepen. Ik heb zelf 12v cassette in gebruik: stijver, lichter en goedkoper dan SRAM. En inderdaad: Sunrace is compatibel met Shimano. Dus @Las vegas kan verder.

Vas legas
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:21

Vas legas 23 feb 2019 01:36

@klimmer: inderdaad, de naven bedoelde ik. Ik ga alvast aan de slag met nog wat opzoekwerk over het afstellen enz.

Het is inderdaad een sunrace, goed nieuws dat ik dan Shimano kan gebruiken. Bedankt voor de info!!

De remmen zijn inderdaad ook een probleem puntje, krijg ze nogal moeilijk goed afgesteld maar kan ook heel goed aan mij liggen :-).

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16347
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 feb 2019 09:11

Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie