Vrijdagavond de Cube Cross Race Pro opgehaald en zaterdag+zondag genoten om weer allerlei verschillende soorten paden te kunnen pakken
Zaterdag:
Eerst met de nieuwe (alu) crosser een testrondje van 35km gereden. 15km asfalt heen+terug en 20km bos, gravel, zandpaden.
Banden: Schwalbe X-One Allround 33mm met butyl binnenbandjes, 3 bar (fiets 10kg, ik 67kg). Standaard alu velgen van Cube.
Daarna nog een rondje van 75km met de (carbon) racer met een groep vrienden waar we 50% gravel gereden en 50% verhard.
Banden: Conti 4000S 25mm, butyl binnenbandjes, 6 bar (fiets 8kg, ik 67kg). Fulcrum Racing 3 velgen.
Zondag:
60km voornamelijk MTB parcours over de Veluwe waarvan totaal circa 15km asfalt (heen+terug)
Asfalt met de standaard gemonteerde Schwalbe X-One Allround voelde toch wel zwaar aan en dat was ook aan de snelheidsmeter te zien. Waar ik met de racer 30 rij, was het met de crosser 25kmu met ongeveer dezelfde inspanning.
Zandpaden, bospaden, MTB tracks met zachte bladerondergrond en singletracks, prachtig! Wat loopt dat lekker!
Voor echt voornamelijk gravelwerk wil ik een 2de wielset met wat “snellere” bandjes. Mijn oog is o.a. gevallen op de Conti Speed King CX in 35mm of misschien een gravelband van 40mm. Tips welkom
Ik denk dat met een dergelijk “snelle” wielset dan ook de groepsrit prima met de crosser kan.
Voor mijn gevoel zullen de banden (en bandendruk) op asfalt en gravel het meeste verschil gaan brengen om het snelheidsverschil tussen racer en crosser op het vlakke kleiner te maken.
Ik heb hem uiteraard gekocht om te gravellen en te crossen, en dat beviel mij echt super. Ik heb helaas geen vergelijk met andere merken maar voor 1199,- ben ik uitermate tevreden

. Wat een fun in het bos! De 105 groep schakelt top, handgrepen hebben een fijne houding en grip en ik ben blij met de keuze voor een compact

ipv een 1x11.