Als je bergop minimaal 10 km/u kunt aanhouden zou ik een 11/28 monteren.
Anders zou ik de meest 'vlakke' cassette nemen en wisselen als je naar de heuvels/ bergen gaat. Let er wel op dat je dan een derailleur met lange kooi neemt.
Op het vlakke kun je gewoon 36/14 rijden.
Daarmee ga je met een normaal traptempo afgerond 30 km/u.
36/14 x 2,15 m (28 mm) x 60 min x 90 omw
1000
= 30 km/u
36/28 x 2,15 m (28 mm) x 60 min x 60 omw
1000
= 10 km/u
Cassette keuze
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16141
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Niet altijd de site van de fabrikant klakkeloos geloven.
Een 28 werkt probleemloos.
Zelfs een 32 achteraan kan met een korte kooi maar dan moet je een beetje schakelen met beleid.
Komt niet van de Shimano site maar eigen ervaring.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Ik heb nu een 12 speed 11-32 die ligt op mijn alu wielen. Die wielen zou ik houden om te klimmen en in de winter. Welke casette kan ik dan steken op mijn zomer wielen zonder dat ik de versnellingen opnieuw moet afstellen? Ik heb een lange kooi.
En wat is de ideale vertanding hierin voor meestal vlakke ritten?
En wat is de ideale vertanding hierin voor meestal vlakke ritten?
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16141
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Ik ga van een typo uit.Djemz schreef: ↑06 feb 2019 18:35 Ik heb nu een 12 speed 11-32 die ligt op mijn alu wielen. Die wielen zou ik houden om te klimmen en in de winter. Welke casette kan ik dan steken op mijn zomer wielen zonder dat ik de versnellingen opnieuw moet afstellen? Ik heb een lange kooi.
En wat is de ideale vertanding hierin voor meestal vlakke ritten?
Een 12-25 11-speed cassette is voor het vlakke en de gewone niet competitie rijder een heel erg fijn cassette.
Bestaat niet in 12-speed.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Ja was idd typo . Kun je die uitwisselen met de 11-32 zonder dat je altijd je derailleur moet afstellen?Lcsmet schreef: ↑06 feb 2019 18:45Ik ga van een typo uit.Djemz schreef: ↑06 feb 2019 18:35 Ik heb nu een 12 speed 11-32 die ligt op mijn alu wielen. Die wielen zou ik houden om te klimmen en in de winter. Welke casette kan ik dan steken op mijn zomer wielen zonder dat ik de versnellingen opnieuw moet afstellen? Ik heb een lange kooi.
En wat is de ideale vertanding hierin voor meestal vlakke ritten?
Een 12-25 11-speed cassette is voor het vlakke en de gewone niet competitie rijder een heel erg fijn cassette.
Bestaat niet in 12-speed.
wat je wil rijden vlak, moet je zelf uitzoeken.
afstellen van versnellingen: opzelfde wiel zal niet nodig zijn.
Ik bedoel als ik dus 11-32 op mijn alu winter/klimwiel heb en bvb 12-25 op mijn zomerwiel heb past dit zomaar met dezelfde ketting en zonder derailleur bij te stellen?
Ja, hoor geen punt. Zou de 36 vervangen voor een 39 en achter 12-25 nemen voor Nederland. Rij al weer jaren 50-39 voor, in de bergen even de 39 vervangen voor een 34, schakelen gaat prima , ketting geen problemen bij overstap van 12-25 naar 12-32.
Mijn vrouw fietst meestal tussen de 25 en 30km/h. Ze had op haar fiets een 11-28 10sp maar miste toch wel veel kransjes. Daarop heb ik een 14-25 cassette gekocht. Ze wil niet meer anders en voor haar gebruik ruim voldoende icm triple voor. De 11-28 gebruikt ze nu in de bergen.MarkVeenstra schreef: ↑21 jan 2019 06:4312-25 (met 53-39 vooraan), zie startpostwalter- schreef: ↑20 jan 2019 23:40 De vraag is toch niet welke cassette dat je wil; de vraag is: welke trapfrequency wil je trappen en welke snelheid wil je aangenaam kunnen rijden.
Nadien komt de cassette vanzelf.
Nu lijkt het of het forum moet kiezen welke frequentie jij moet trappen en hoe rap jij moet rijden. Ik zou zeggen; kies dat zelf...
Welke cassette heeft trouwens je huidige fiets?
Walter
De theorie klopt wel, en iemand die rondjes met 25 km/u maakt zal wel een andere wens hebben dan iemand die 28-32 km/u rijdt. Maar de verschillen met deze cassettes zijn zo klein, dat je je trapfrequentie en snelheid toch wel kunt rijden.
95% in vlak noord holland --> geen grote schijven nodig en het liefst kleine staptjes.., dus 12-25. Al zal je met een 11-25 je ook geen buil vallen, behalve als je dan net steeds dat ene kransje achter mist die daar niet in zit per ongeluk.
Volgens mij maakt het in Noord Holland, voor de keuze van je cassette, ook betrekkelijk weinig uit of er voor een 50/34 of een 52/36 gemonteerd zit.
Ik zou eerder overwegen om de 36 te vervangen door een 39 (doe ik met de 34 in ieder geval wel), maar dat kan je altijd nog doen als blijkt dat de 36 niet zo schikt. Daar gaat een 11-25 ipv een 12-25, niets aan veranderen.
Niet altijd klakkeloos je persoonlijke ervaring als referentie gebruiken. Mijn persoonlijke ervaring is hetzelfde als de jouwe, maar mijn ervaring is ook dat schakelen met beleid niet iedereen is gegeven. Hiermee wil ik niets zeggen over TS, maar ik zie soms mensen terugschakelen tot 52/28 voordat ze beseffen dat er ook nog een binnenblad is.
En nu ben ik fietsen.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16141
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Dus jij weet dat het kan maar geeft toch een ander advies.marcus66 schreef: ↑07 feb 2019 08:08Niet altijd klakkeloos je persoonlijke ervaring als referentie gebruiken. Mijn persoonlijke ervaring is hetzelfde als de jouwe, maar mijn ervaring is ook dat schakelen met beleid niet iedereen is gegeven. Hiermee wil ik niets zeggen over TS, maar ik zie soms mensen terugschakelen tot 52/28 voordat ze beseffen dat er ook nog een binnenblad is.
Ik ga er vanuit dat de meeste forumleden ook voor zichzelf kunnen denken.
Een forum dient in eerste instantie toch om elkaar te helpen en ervaringen uit te wisselen en niet enkel om te posten wat fabrikanten in hun handleidingen schrijven.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend