Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Fons bikes

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 30 jan 2019 10:49

fiets_Leo schreef: 30 jan 2019 10:43 Ik heb de site van Fons nog eens door gelezen maar niet zoveel meer over hun zelf ontwikkeld frame en de deskundige gevonden, zouden ze dan toch wat geleerd hebben en alles hebben weggelaten waarover hier is gevallen.
Ja, inmiddels hebben ze naar aanleiding van tientallen reacties van fietsende vrouwen en zure forumleden uit binnen- en buitenland en met input van een advocaat, een neerlandicus en een marketinggoeroe hun formuleringen opnieuw ontwikkeld.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

superrose@work
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 okt 2009 16:16

superrose@work 30 jan 2019 10:52

scepticus schreef: 30 jan 2019 10:49
fiets_Leo schreef: 30 jan 2019 10:43 Ik heb de site van Fons nog eens door gelezen maar niet zoveel meer over hun zelf ontwikkeld frame en de deskundige gevonden, zouden ze dan toch wat geleerd hebben en alles hebben weggelaten waarover hier is gevallen.
Ja, naar aanleiding van tientallen reacties van fietsende vrouwen en zure forumleden uit binnen- en buitenland en met input van een advocaat, een neerlandicus en een marketinggoeroe hebben ze hebben hun formuleringen inmiddels opnieuw ontwikkeld.
Het is mogelijk dat ze in hun nieuwe communicatie een andere bewoording kiezen. Sterker nog, dat is precies wat ze moeten doen toch? Hun gedrag veranderen?
MAAR in de oude teksten op de site zijn er geen veranderingen aangebracht.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 30 jan 2019 10:54

chrissiewizzie schreef: 30 jan 2019 10:51 “Een merk in ontwikkeling”
Veeg me op :lol: :lol: :lol:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

superrose@work
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 okt 2009 16:16

superrose@work 30 jan 2019 11:02

53x11 schreef: 30 jan 2019 10:40 Volgens mij heeft Fonsie vooral een imagoprobleem. Door de onzinnige claims/suggesties, de onnozele manier van reageren, het kruipen in de slachtofferrol heeft het bedrijf op zijn minst hier een "misgun" factor om haarzelf gecreeerd. Dat is m.i. vooral superdom en geheel aan Fons zelf te danken.
Wat ik vooral oerstom vind is dat ze in potentie best een aardig idee hebben (en volgens mij is de markt van vrouwenfietsers booming), maar hun eigen marketing volledig om zeep aan het helpen zijn.
Misschien valt het buiten mijn fiets-freaks bubbel mee hoor, en zijn er genoeg sheeple die helemaal voor de mooie kleurtjes en pseudo wetenschappelijke praatjes vallen, maar in dat geval begrijp ik alleen maar minder van de manier van reageren. Ook fietsforum-mensjes komen namelijk wel eens buiten hun bubbeltje, en er zijn er vast enkelen bij die enige invloed binnen het fietswereldje hebben.

Ik niet hoor, ik observeer slechts, al zou ik potentiele kopers een Fons momenteel van harte afraden. Toch die misgun factor vrees ik.
Ja wat je zegt denk ik ook wel. Dat er ontzettend veel vrouwen zijn die gewoon met plezier een fiets gaan kopen. Zonder dit forum te lezen of zich er iets van aan te trekken. Wat mij opvalt aan de paar duizend vrouwen in mijn facebookgroep voor fietsers is dat ze zich heel anders door de fietswereld bewegen dan veel mannen doen. En dat ze zich ook door andere dingen laten raken.

Goed voorbeeld is dat jullie allemaal weten op wat voor fiets Tom rijdt, maar die vrouwen totaal niet bezig zijn met Marianne Vos. En ook qua materiaal, soms schrik ik daarvan, maar een groot deel poetst zelf haar fiets niet, kan geen bandje vervangen of een cassette omwisselen. Niet omdat ze achterlijk zijn, maar gewoon omdat het ze bevalt dat hun man het doet. Daar staat tegen over een groep vrouwen die bloedfanatiek is, alles weet en tot de grammetjes van hun materiaal op de hoogte zijn. Tussen die twee groepen zit niet zoveel.

En krijgen ze voor het bedrag wat ze betalen aan Fons een slechte fiets? Nee. Wel goede service na aankoop, een eigen kleur en een fiets die je zelf mag samenstellen. En dat is voor heel veel vrouwen een te gekke fiets waar ze superblij mee zijn.

Noem het verhaal van Fons marketing bullshit. Maar hoe noemen we dan die zogenaamde vrouwenframes die Trek en Specialized jaren verkochten? Fons beweert in ieder geval niet dat vrouwen een speciale geometrie nodig hebben of dat er vrouwen frames bestaan. En ook niet dat vrouwen langere benen hebben en een korter bovenlijf. Of dat vrouwen hun stuur liever niet zo laag hebben omdat ze dat fysiek niet aankunnen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16258
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 30 jan 2019 11:07

scepticus schreef: 30 jan 2019 10:43
Ernie C. schreef: 29 jan 2019 14:35 Ik heb even mijn eerste post, op de eerste pagina van dit topic aangepast om het een en ander samen te vatten.

Als er nog iemand een tip of aanvulling weet -zonder dat die post het al te langdradig wordt- lees ik het graag.
Misschien een linkje naar het oorspronkelijke artikel van Janneke? Nu moet ik iedere keer zoeken.
Ik zal hem er nu in zetten. Als Janneke en/of Fiets het er liever niet in hebben staan dan verwijder ik hem weer. Op welke pagina stond hij ook al weer? :mrgreen: .
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 30 jan 2019 11:13

superrose@work schreef: 30 jan 2019 11:02 Noem het verhaal van Fons marketing bullshit. Maar hoe noemen we dan die zogenaamde vrouwenframes die Trek en Specialized jaren verkochten? Fons beweert in ieder geval niet dat vrouwen een speciale geometrie nodig hebben of dat er vrouwen frames bestaan.
Ze hebben zelfs nog veel méér beweerd dan dat. In o.a. het VK artikeltje deden ze voorkomen dat ze de eersten waren in de hele fietsindustrie die de anatomie van de fietsende vrouw überhaupt serieus namen (door anderen weg te zetten als shrinkers en pinkers en te schermen met 'ontwikkelen' met input van allerhande deskundigen), en dat was natuurlijk gewoon pure kolder. Ze hadden toch kunnen bedenken dat zoiets een keer ging backfiren.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16258
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 30 jan 2019 11:24

Dat is inderdaad precies wat ze al die tijd wel beweerd hebben, in ieder geval in alle media waar ze hun zegje mochten doen.

Overigens is op de foto's op de blog van Rose goed te zien dat het een frame is dat haar wel heel goed past. Het is ook een frame dat goede reviews krijg met andere merknamen erop. Ik vind het dan ook niet vreemd dat zij er positief over is. Je zou bijna denken dat Fons haar daarom heeft uitgekozen om het frame te komen testen :twisted: .
Campagnolo Ultra Dork

superrose@work
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 okt 2009 16:16

superrose@work 30 jan 2019 11:28

Ernie C. schreef: 30 jan 2019 11:24 Dat is inderdaad precies wat ze al die tijd wel beweerd hebben, in ieder geval in alle media waar ze hun zegje mochten doen.

Overigens is op de foto's op de blog van Rose goed te zien dat het een frame is dat haar wel heel goed past. Het is ook een frame dat goede reviews krijg met andere merknamen erop. Ik vind het dan ook niet vreemd dat zij er positief over is. Je zou bijna denken dat Fons haar daarom heeft uitgekozen om het frame te komen testen :twisted: .
Het hebben van een dikke reet heeft geen effect op je verdere maten als het op fietsen aankomt

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6108
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 30 jan 2019 11:29

precies.., dat bracket moest toch op een speciale plek komen voor de vrouwen. Bleek uit tientallen metingen, fysiologisch en cardiologische onderzoeken.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16258
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 30 jan 2019 11:36

superrose@work schreef: 30 jan 2019 11:28
Ernie C. schreef: 30 jan 2019 11:24 Dat is inderdaad precies wat ze al die tijd wel beweerd hebben, in ieder geval in alle media waar ze hun zegje mochten doen.

Overigens is op de foto's op de blog van Rose goed te zien dat het een frame is dat haar wel heel goed past. Het is ook een frame dat goede reviews krijg met andere merknamen erop. Ik vind het dan ook niet vreemd dat zij er positief over is. Je zou bijna denken dat Fons haar daarom heeft uitgekozen om het frame te komen testen :twisted: .
Het hebben van een dikke reet heeft geen effect op je verdere maten als het op fietsen aankomt
Ik heb niet gelet op het eventuele "lage zwaartepunt" van jou maar meer op de afstelling van de fiets. Voor de benodigde geometrie voor een laag zwaartepunt moet je bij Fons zijn. Die hebben daar een wetenschappelijk rapport over laten opstellen ;) .
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37767
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 30 jan 2019 11:41

superrose@work schreef: 30 jan 2019 11:02 Fons beweert in ieder geval niet dat vrouwen een speciale geometrie nodig hebben of dat er vrouwen frames bestaan. En ook niet dat vrouwen langere benen hebben en een korter bovenlijf. Of dat vrouwen hun stuur liever niet zo laag hebben omdat ze dat fysiek niet aankunnen.
Kom op zeg Rose: dat is nu precies wat Fons WEL beweert.

De kop uit het VK artikel: "Topfietsen speciaal voor vrouwen: geen ‘pink it and shrink it’ maar speciaal aangepaste frames, waarbij het zwaartepunt omlaag en naar voren wordt geplaatst.."

en verderop

"Belangrijkste antwoorden: het schaambeen van vrouwen ligt in een andere hoek dan dat van mannen, wat zorgt voor andere drukpunten, en vrouwen buigen meer vanuit het bekken dan vanuit de rug naar voren. Het zwaartepunt van een vrouw ligt bovendien verder naar achteren dan dat van een man, namelijk tussen borst en heupen. Dat vereist een frame waarbij de bottom bracket, het centrale punt waaraan de trapassen zitten, naar onder en naar voren wordt verplaatst om het gewicht optimaal over beide wielen te verdelen. "

Of is dit weer een verkeerde aanname van mij dat Fons hier helemaal niet zegt dat vrouwen een speciale geometrie nodig hebben?
Of heeft de journalist van de VK die motivatie volledig zelf verzonnen?
Less is bore

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 30 jan 2019 11:57

Ernie C. schreef: 30 jan 2019 11:36
superrose@work schreef: 30 jan 2019 11:28
Ernie C. schreef: 30 jan 2019 11:24 Dat is inderdaad precies wat ze al die tijd wel beweerd hebben, in ieder geval in alle media waar ze hun zegje mochten doen.

Overigens is op de foto's op de blog van Rose goed te zien dat het een frame is dat haar wel heel goed past. Het is ook een frame dat goede reviews krijg met andere merknamen erop. Ik vind het dan ook niet vreemd dat zij er positief over is. Je zou bijna denken dat Fons haar daarom heeft uitgekozen om het frame te komen testen :twisted: .
Het hebben van een dikke reet heeft geen effect op je verdere maten als het op fietsen aankomt
Ik heb niet gelet op het eventuele "lage zwaartepunt" van jou maar meer op de afstelling van de fiets. Voor de benodigde geometrie voor een laag zwaartepunt moet je bij Fons zijn. Die hebben daar een wetenschappelijk rapport over laten opstellen ;) .
Welk wetenschappelijk rapport?
Van wie en wanneer?

Ik kan ook zo wetenschappelijke statistiekjes/tabellen tevoorschijn toveren van de vrouwelijke geometrie (uit eigen hand van b.v. Canyon of Specialized). Zijn gewoon vrij van internet te plukken.
Daar hoef je écht geen wetenschappelijk rapport voor op te laten stellen zoals Fons doet voorkomen.
Kom maar op met de naam van de wetenschapper en welk betaald onderzoek het betreft in opdracht van Fons.

Je zegt het al, dan moet je bij Fons wezen!
Laat dat nou net één van de hangijzers zijn waarop dit topic stoelt:
kom met feiten, Fons!
Laatst gewijzigd door Jaap Telder op 30 jan 2019 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie