Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Speedplay pedalen vanwege knieblessure

jens.
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 10 sep 2011 19:14
Locatie: Arnhem

jens. 21 jan 2019 22:36

Beste forumgebruikers,

Drie à vier jaar geleden ben ik gestopt met wedstrijden fietsen. Sindsdien ben ik een echte toerfietser geworden. Dit bevalt prima, behalve dat ik sinds een jaar of twee à drie ineens een zeurende pijn bij m'n knieholte ervaar, aan de pees tussen m'n linkerbovenbeen en de knie (linksonder de knie, bij de knieholte). Ik rijd nog altijd op dezelfde fiets, heb geen aanpassingen gedaan, geen nieuwe schoenen, pedalen, o,i.d.. Voor mij dus een raadsel waar dit ineens vandaan komt. Ook heb ik al vele malen rustperiodes van 1 week tot een halfjaar gehad, maar het blijft terugkomen. Nu heb ik van horen zeggen dat Speedplay pedalen veel knieproblemen oplossen en ik wil graag ervaren of dit voor mij ook een oplossing kan zijn. Ik rijd op dit moment met SPD-SL pedalen en blauwe plaatjes (tussen geel en rood in). Hier rijd ik ook al jaren mee.

Ik heb dit topic vooral geopend om van andere mensen te horen hoe Speedplay pedalen bevallen. Een aantal jaar geleden waren er al positieve verhalen, maar waren er ook nadelen als de vetpomp die erbij hoort en het moeilijk lopen op de plaatjes. Maar Speedplay heeft ook niet stilgestaan en hun product is inmiddels aardig ontwikkeld. Heeft iemand positieve of negatieve ervaringen met dit product en wellicht ook ervaringen met een knieblessure die (deels) is verholpen door Speedplay?

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3596
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 21 jan 2019 22:42

Ik ben destijds gevallen voor het ontwerp. Waarom een pedaal laten klikken als je ook de schoenen laat klikken. Is het gelijk een dubbelzijdig pedaal. En je zat dichter op de pedaal-as. Dat zou efficienter zijn....

Sinds dit jaar rijdt ik weer op spd-sl. Omdat er op een fiets die ik had gekocht toevallig dura ace spd sl pedalen zaten. Eerlijk, ik merk geen verschil. Alhoewel ik nog steeds het ontwerp van speedsplay mooier vindt. Ik denk wel dat spd-sl meer hufterproof is.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 21 jan 2019 22:46

Ik vind het zelf niks.....
Of het knieproblemen oplost zal afhangen van jouw specifieke knieprobleem, soms is geen beweeglijkheid beter....
Ik zou in jouw geval eens beginnen met de gele plaatjes, die geven meer vrijheid dan de blauwe...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7927
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 21 jan 2019 23:11

Ik heb geen knieproblemen, ook niet gehad;.....dat moest er ook nog eens bij komen!....
Het grote voordeel van Speedplay is dat op geen enkele manier je voet een bepaalde houding wordt opgedrongen. En het gemak van tweezijdig inklikken. Meer dan 15 jaar ervaring, en al die tijd geen vetspuit bij geweest, wel met 2 paar pedalen van vóór het zero mechanisme.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 22 jan 2019 00:14

Het enige wat ik kan bedenken is dat je mogelijk een te grote versnelling rijdt. Bij mij mij begon het eerst aan de voorzijde van de knie en de pijn in de holte pas later maar zo hevig dat ik slechts nog maar met één been kon trappen om thuis te komen. De oplossing voor mij kleiner verzet rijden. Maar voor hetzelfde geld is bij jou toch nog wat anders.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 22 jan 2019 06:44

Ik ben gestopt met de Speedplay pedalen. Bij mij gingen de schoenplaten vaak los. Daarna schoenen gekocht voor de speciale Speedplay adapter. Dat ging beter, maar voor een nieuw paar schoenen, kon ik weer opnieuw beginnen.
Ik ben overgestapt op Time pedalen. Die staan ook bekend om de grote bewegingsvrijheid. De Time RXS is niet meer leverbaar. Met de andere wegpedalen heb ik geen ervaring mee.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 22 jan 2019 07:36

Ik reed altijd speedplay, nu even op SPD-SL. Maar ik ga toch weer terug. De speling van SP is toch fijner voor mij.

Wellicht ligt het aan de afstelling van mijn schoenplaatjes, maar ik heb het idee dat ik wat te vast zit/te weinig speling heb.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 22 jan 2019 11:36

Speedplay een winter geprobeerd, niks voor mij. Voeten lijken los te zitten en ik kreeg net meer last van de knieën (ik heb erg gevoelige knieën)
Veel onderhoud nodig, stappen gaat heel erg moeilijk en er komt makkelijk vuil in waardoor ze niet meer inklikken.
En bovenal: heel erg duur.

Nu terug op SPD-SL, bevallen veel beter. Sinds kort met de blauwe plaatjes, die bevallen ook erg goed, vooral tijdens een sprintje voelen die aangenamer..
Afbeelding

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2202
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 22 jan 2019 11:52

Altijd met Time rxs gereden perfect pedaal waar alleen vaak de stalen beugel uitspringt die ik dan vaak niet terug kan vinden, kon ik weer een paar afschrijven, Verbruikte ongeveer een paar per jaar. Nu niet meer leverbaar, dus begin vorig seizoen op speedplay overgestapt, omdat ik toch wat vrijheid wou behouden, Had ik veel eerder moeten doen, Zit veel beter vast, ben er ook in volle sprint nog nooit uit geschoten en de draaiing is voor mij een veel prettigere vrijheid dan zijdelings schuiven. Ik heb een ritje of 10 moeten wennen aan het inklikken, maar daar hoefde ik naderhand ook helemaal niet meer bij na te denken, Ik vind het echt het perfecte pedaal.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 22 jan 2019 12:01

Ik zou eerder gele spd-sl proberen, deze laten monteren door iemand die er verstand van heeft en een ervaren bikefitter eens laten meedenken over jouw klachten. Ik ben na jaren Speedplay terug gestapt naar spd-sl. Nadeel van de Speedplay vind ik het kleine contactoppervlak, daardoor minder stabiliteit en hogere drukbelasting onderkant voet. Ze zijn daarentegen ook onderhoudsgevoelig en de plaatjes slijten snel.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 22 jan 2019 16:40

Je kunt uiteraard dingen gaan uitproberen, maar je moet ook even naar een goeie sportarts gaan die kan bepalen waarom je deze klachten hebt

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 22 jan 2019 21:17

Al meer als 25 jaar tevreden speedplay gebruiker. Ikkan me in de verschillende klachten niet goed herkennen. Ze zijn niet geschikt om mee te wandelen, maar dat zijn vele andere schoenplaatjesook niet, maar fietsen gaat super goed. Op de MTB gebruik ik Bebop pedalen, worden niet meer gemaakt, ik heb gelukkig nog wat reserve.
Om terug te gaan naartopic, weet niet of dit alle knie problemen oplost,
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

Plaats reactie