Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Nou ik Repareer Wel Zelf

bigfloor
Forum-lid

Gebruikersavatar bigfloor 15 mar 2010 18:42

Iemand een mening over het repareren van Latex biba's (die groene van Michelin).
Rij wel eens lek, en is toch wel redelijk prijzig als je met Latex rijd, en voor lange cyclo's zou een reparatiekit ook een uitkomst zijn (als je vaker lekrijd dan je biba's bij hebt).
(En ja, ik zag dat Salden ze in de mats heeft nu)

Tips zijn dus welkom !!!
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24

floepert99
Forum-lid

floepert99 15 mar 2010 21:32

1 kapotte latex binnenband bewaren en daar kun je dan in het vervolg een mooi passend stukje uitknippen. Gewoon met reguliere solutie kun je de latex binnenband plakken...

En voor nood werken Park-tool patches ( http://www.parktool.com/products/detail ... &item=GP-2 ) al laten die na een paar maanden wel een beetje los.
http://www.transpirinaika.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

skimons
Forum-lid

skimons 16 mar 2010 12:40

floepert99 heeft gelijk, zo doe ik het ook, al blijven de park tool patches bij mij wel goed zitten.

tiest
Forum-lid HC

tiest 16 mar 2010 12:46

lek = band weggooien.

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 16 mar 2010 13:58

Hoi,

Geld teveel Tiest?

De latex patches wel zo rond mogelijk uitknippen zoniet gaan de hoekjes omkrullen.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

nickyfietstips
Forum-lid

nickyfietstips 16 mar 2010 19:28

Hallo,

Hieronder een 5 stappen plan om uw band te plakken:

De fiets is één van de meest efficiënte vervoermiddelen die ooit door de mensheid werd uitgevonden. Dat is niet alleen vanwege het feit dat het gemakkelijk is om te fietsen en de fiets een goedkoop en betrouwbaar vervoermiddel is, maar ook omdat onderhoud en reparaties veel eenvoudiger zijn dan bij motorrijtuigen. Daarom is voor vele mensen ter wereld de fiets hun favoriete vervoermiddel.

Versleten Buitenbanden
Het plakken van een fietsband is bijvoorbeeld helemaal niet zo moeilijk en iedereen kan het leren. Je hebt er slechts enkele eenvoudige hulpmiddelen voor nodig. Er bestaat een misvatting dat fietsbanden gevoelig zijn en dat lekke banden er nu eenmaal bijhoren. Dat is echter beslist niet waar. Een goede fietsband met voldoende druk kan heel lang zonder lekken blijven, tenzij je natuurlijk over een punaise, spijker of stuk glas heen rijdt. Als een buitenband volledig versleten is, zul je ook veel sneller met een lekke band te maken krijgen, omdat scherpe voorwerpen er dan gemakkelijk door heen kunnen dringen.

Vijf Stappen Voor Het Plakken Van Je Band
In elk geval kan het geen kwaad als je weet hoe je zelf een band kunt plakken, ook onderweg. Hoe je dat moet doen, wordt onderstaand in vijf eenvoudige stappen uitgelegd..

Als eerste volgt hier een lijst met het gereedschap dat je er voor nodig hebt:
Fietspomp
Eventueel moersleutels
Bandenlichters
Eventueel een krijtje
Zelfplakkende rubber plakstukjes of rubber stukjes + tube solutie
Reserveventielen
Schuurpapier
Eventueel een bak met water

Stap 1: Het Wiel Verwijderen
Zet je fiets ondersteboven en verwijder het wiel. Dat gaat bij moderne fietsen heel gemakkelijk, bij andere heb je er sleutels voor nodig om de moeren los te draaien. Overigens hoef je voor het plakken van een band niet per se het wiel te verwijderen. Je kunt een band namelijk ook plakken terwijl het wiel nog op zijn plaats zit.

Stap 2: Buitenband En Binnenband Los Halen
Zet tegenover het ventiel een bandenlichter tussen buitenband en velgrand en klem de onderkant van de bandenlichter om de spaak. Op 10 cm afstand naar links en rechts zet je de volgende bandenlichters. De buitenband valt nu over de velgrand en zo ga je stukje voor stukje verder, aan beide kanten. Maak het ventiel los, laat de binnenband leeglopen en haal hem naar buiten. Doe dit heel voorzichtig, om geen verder schade te veroorzaken.

Stap 3: Het Lek Vinden
Schroef het ventiel weer op de binnenband en pomp zodanig op, dat hij nog net te buigen is. Haal de band stukje voor stukje door het water. Als je bubbeltjes ziet verschijnen, weet je waar het gat zit. Heb je geen bak met water bij de hand, leg dan de band stukje voor stukje tegen je wang aan. Je voelt de koude lucht langs je wang gaan daar waar het lek zit.

Stap 4: Het Lek Plakken
Markeer het lek met een krijtje of houd je vinger er op. Wrijf het droog en schoon. Schuur een gebiedje van 3 – 4 cm diameter rondom het gat op met het schuurpapiertje. Een zelfplakkend plakstukje kun je hier zo bovenop plakken. Werk je met solutie, breng dan eerst gelijkmatig de solutie aan. Lees op de tube solutie hoe lang je precies moet wachten na het aanbrengen – dit komt vrij nauwkeurig, omdat anders geen goede hechting ontstaat. Na het vereiste aantal minuten wachten leg je het plakstukje op de opgedroogde solutie en druk het stevig aan. Het lek is nu gedicht.

Stap 5: Binnenband En Buitenband Terug Plaatsen
Haal het ventiel van de binnenband en laat hem leeglopen. Je kunt hem nu over de velgrand heen terug leggen onder de buitenband. Begin met het ventiel op zijn plaats te brengen. Als hij goed en zonder slagen of kronkels op zijn plek zit, trek je het ventiel goed recht door het gat in de velg en zet je dit goed vast. Pomp de binnenband zover op totdat hij heel licht opgeblazen is. Begin met het over de velgrand heen duwen van de buitenband. Begin dit maal bij het ventiel, tegelijkertijd naar links en naar rechts werkend. Het gemakkelijkste gaat dit als je de buitenband met de vingers van beide handen vast pakt en met beide duimen met kracht de buitenband op zijn plek terug duwt. Pomp vervolgens de band goed op en zet het wiel terug als je dat had los gehaald. Klaar!

Bron: Damesfiets Blog - Band Plakken

bianchisl3
Forum-lid

bianchisl3 16 mar 2010 19:30

TiesT schreef:lek = band weggooien.

Dat doe ik dus ook..

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 16 mar 2010 19:48

@NickyFietsTips

Wat is dit voor copy and paste spam? Je gooit er een lap tekst door die niet van toepassing is.

TS vroeg naar aanleiding van een Latex biba en niet hoe je een simpele biba plakt.

Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

genesiz
Forum-lid

genesiz 16 mar 2010 21:07

Ach, als dat Nicky is op der avatar ziet ze er in ieder geval niet verkeerd uit ;)

dieseltje
Forum-lid

dieseltje 16 mar 2010 21:24

GenesiZ schreef:Ach, als dat Nicky is op der avatar ziet ze er in ieder geval niet verkeerd uit ;)

Dus....?
No pain no gain, no guts no glory!

jaapieo
Forum-lid

jaapieo 17 mar 2010 13:56

Ik schaamde me bijna even dat ik in Meppel woon :(
mijn Flickr

campasuper
Forum-lid

campasuper 18 mar 2010 08:16

TiesT schreef:lek = band weggooien.

Als een tube lek is deze ook weggooien?