MarkVeenstra
06 dec 2018 09:16
Is de discussie hier nu tussen:
- laten zoals het is
- oortjes, ploegleiders, en alles afschaffen op wat cameramotoren na
Zo gaan de argumenten nu namelijk over tafel.
Mijn mening, die dingen staan compleet los van elkaar.
Ga je oortjes afschaffen, ben je echt nog niet van de ploegleiders af. Zitten ze niet in de auto? Dan toch zeker langs het parcours.
Wat ga je doen als je minder zeker bent van de uitkomst? Inderdaad, de koers nog beter in de hand houden, minder ver laten wegrijden en eerder binnenhengelen.
Afgelopen jaar nou juist een aantal verrassingen gezien dat een kopgroep wél wegbleef omdat het peloton zich misrekent had (ik meen ronde van spanje vooral, maar kan het mis hebben). Als de kopgroep voldoende kwaliteit heeft en tactisch spel speelt (niet te hard trappen in het begin, en versnellen naar het einde toe), dan is juist dat op de meter uitrekenen wanneer ze ingerekend moeten worden een risico!. Ik zeg, met oortjes is de koers spannender!
Dat laatste voorbeeld kan natuurlijk nog al eens geholpen worden door schermutselingen in het peloton in de laatste 15km, een valpartij oid. Dat geef ik direct toe. Gelukkig heb je die kans altijd.
Vlakke etappes, en etappes met 1 bult (aan het begin of aan het einde), in een grote ronde, zijn inherent saai. De toppers verschieten echt niet hun kruit. Van hen wordt verwacht de ronde te winnen. Alles wordt defensief gereden. En dat is niet van de oortjes, lees de interviews van Hinault uit begin jaren 80 er maar op na, wanneer hem door de pers werd verweten niet attractief te koersen maar alleen berekenend!.
Als je spanning wilt, moet je niet naar de grote rondes kijken. Kortere etappe koersen zijn dan veel interessanter. En eendagswedstrijden helemaal. Wel of geen oortjes doen daar geen fluit aan af, het is de opzet van de etappe, of de opzet van de ronde, die het globale gedrag van het peloton doen bepalen!
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013