Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Zwaar lopen freewheel Mavic Kyserium Elite UST

Gebruikersavatar
bull
Forum-lid
Berichten: 751
Lid geworden op: 24 jul 2005 21:38

Gebruikersavatar bull 05 nov 2018 17:54

Na een nieuw frame (crash replacement) heb ik ook gelijk nieuwe wielen gekozen. Dit werden de mavic kyseriums elite. Deze kon ik voor een zacht prijsje kopen.

Het viel me gelijk op dat het achterwiel niet zo lang doorliep als mijn fulcrum R3 wiel. Uit de fiets draait ie wel lekker, alleen in de fiets niet. Snelspanner al losser gezet, maakte ook niets uit. Nou viel het me op dat de trappers mee blijven draaien bij freewheelen.

Wiel eruit gehaald en cassette eraf, nou loopt de freewheel heel erg stug. Dat verklaart denk ik ook waarom er geen geluid (ratel) is bij freewheelen. Dat vond ik ook al zo vreemd. Aangezien dit nieuwe wielen zijn, wordt dit vanzelf beter of moet ik hiermee terug? Mijn Fulcrums liepen gelijk superlicht bij aanschaf.... :(
'Sometimes the wrong turn brings you to the right place'

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 05 nov 2018 23:02

nieuwe wielen moeten goed draaien. ik denk toch dat er iets aanloopt, bijv. de as tegen de lager-cups. heb je de as niet te strak aangedraaid? draai die eens los, en maak hem dan licht hand vast of iets losser dan dat, en zet het wiel dan in je frame. wellicht helpt dat, zodat de as niet te strak komt te zitten. ik heb dat eerder gehad met mavic. dit zou de stugge body ook kunnen verklaren.

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 427
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 06 nov 2018 10:39

Dit is een bekend probleem van die wielen. Naaf demonteren, goed schoonmaken en licht smeren met minerale olie. Dat zou al iets moeten helpen.

Groeten,

Hans

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 06 nov 2018 12:21

Denk dat er dik vet in zit vanaf fabriek, bij mij ook in het begin geen ratel maar na aantal ritten inmiddels wel.

Raymond62
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 08 feb 2015 11:21

Raymond62 06 nov 2018 16:54

Een nieuw wiel moet perfekt lopen. Niet zelf aan beginnen prutsen maar terug naar de winkel ermee!
Ik kan begrijpen dat dat balen is maar het is de beste (en enige goede) oplossing...

Als je ervaring hebt met Mavic wielen (en bodies) zou je de body kunnen demonteren en kijken wat het probleem is. Misschien dat bvb het rondelletje tussen body en lager ontbreekt maar het kan vanalles zijn. Dus best terug met die handel.

PS In Mavic bodies zit normaal geen vet (behalve in de lagers natuurlijk). De palletjes moeten gesmeerd met minerale olie en niks anders ;)

PS2 Het meedraaien van de body is inderdaad een bekend "probleem" met Mavic naven maar is eigenlijk gewoon een kwestie van af en toe eens onderhoud plegen. Maar dat geldt voor een gebruikt wiel, dit is een nieuw wiel en dus nog brandschoon.

Gebruikersavatar
bull
Forum-lid
Berichten: 751
Lid geworden op: 24 jul 2005 21:38

Gebruikersavatar bull 06 nov 2018 19:39

Bedankt voor jullie reacties. Wiel loopt licht en perfect, gaat alleen om de vrijloop van de freewheel. De fm heeft er wat olie bij gedaan en het freewheel loopt al lichter. Zit fabriek af blijkbaar dikke olie in.....Na een aantal ritten moet ie steeds lichter gaan lopen.
'Sometimes the wrong turn brings you to the right place'

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 427
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 08 nov 2018 19:03

"Na een aantal ritten moet ie steeds lichter gaan lopen."

Dat zei de fm zeker om je uit de werkplaats te krijgen. Het probleem is dat die Mavic-body's (en vermoedelijk ook de body van jouw wiel) een glijlager hebben aan de spaakkant. Een kunststof ring glijdt over metaal heen. Aan de andere kant zit gewoon een lagertje. Dat glijlager is het kwetsbare punt, als het een beetje droogloopt of er komt vuil tussen dan kan het zwaar gaan lopen.

Er zit/moet juist hele dunne minerale olie in.

https://www.mantel.com/mavic-body-oil-9 ... N0YXJ0MzU=

Hans

Gebruikersavatar
bull
Forum-lid
Berichten: 751
Lid geworden op: 24 jul 2005 21:38

Gebruikersavatar bull 17 nov 2018 18:38

Maatwielen schreef: 08 nov 2018 19:03 "Na een aantal ritten moet ie steeds lichter gaan lopen."

Dat zei de fm zeker om je uit de werkplaats te krijgen. Het probleem is dat die Mavic-body's (en vermoedelijk ook de body van jouw wiel) een glijlager hebben aan de spaakkant. Een kunststof ring glijdt over metaal heen. Aan de andere kant zit gewoon een lagertje. Dat glijlager is het kwetsbare punt, als het een beetje droogloopt of er komt vuil tussen dan kan het zwaar gaan lopen.

Er zit/moet juist hele dunne minerale olie in.

https://www.mantel.com/mavic-body-oil-9 ... N0YXJ0MzU=

Hans
Hoi Hans, het waren nieuwe wielen dus dat verhaal over vuil gaat m.i. niet op. De wielen lopen erg licht, het gaat om het zwaar lopen van het freewheel. Hier moet speciale mavic olie in. Dat hebben ze net gedaan bij een erkend mavic dealer. Freewheel loopt nog steeds niet heel licht, met het wiel is volgens hun niets mis. Is nu nagekeken door 3 fm's. Zal dus wel horen bij Mavic......Ben dan alleen niet gewend... :dislike:
'Sometimes the wrong turn brings you to the right place'

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12751
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 18 nov 2018 12:51

In een mavic wiel zit een kunstof glijlager wat direct op de body draait. Sommige gaan wat zwaar, dat ie straks iets lichter gaat komt door slijtage en niet anders dan dat.

Je kan het positief inlopen noemen maar het is gewoon slijtage.
Zolang je de bergen mijd met Mavic wielen kan je er lang mee doen en hoeft het geen probleem te zijn.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5158
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 18 nov 2018 15:47

Wat een kul, mavic wielen doen het ook prima in de bergen hoor.
M'n huidige mavic set (Cosmic Pro Carbon SL UST) heeft inmiddels 30k km gereden en 0 problemen.

hagi
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 12 aug 2009 20:45

hagi 18 nov 2018 17:32

Ik weet het ook niet waarom er zo negatief over mavic wordt gesproken
Ik rij wel niet zoveel al ddx maar in vijf jaar heeft mijn krysium elite wiel toch 50 duizend kilometer gelopen .
En even afkloppen nooit problemen gehad
Worden wel een keer per jaar nagekeken,

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 18 nov 2018 23:23

De elites zijn mijn preferente wielen. Ze lopen heel soepel en het zijn stevige wielen Mijn Rsys wielen daarentegen lopen veel stugger en kosten het dubbele van de elites. Ik heb ook nog 3 of 4 sets Duraace carbon/alu hangen maar ik rijd(reed) toch liever met de elites. Ik heb er echter nooit mee in de bergen gereden.

Plaats reactie