Na een nieuw frame (crash replacement) heb ik ook gelijk nieuwe wielen gekozen. Dit werden de mavic kyseriums elite. Deze kon ik voor een zacht prijsje kopen.
Het viel me gelijk op dat het achterwiel niet zo lang doorliep als mijn fulcrum R3 wiel. Uit de fiets draait ie wel lekker, alleen in de fiets niet. Snelspanner al losser gezet, maakte ook niets uit. Nou viel het me op dat de trappers mee blijven draaien bij freewheelen.
Wiel eruit gehaald en cassette eraf, nou loopt de freewheel heel erg stug. Dat verklaart denk ik ook waarom er geen geluid (ratel) is bij freewheelen. Dat vond ik ook al zo vreemd. Aangezien dit nieuwe wielen zijn, wordt dit vanzelf beter of moet ik hiermee terug? Mijn Fulcrums liepen gelijk superlicht bij aanschaf....
Zwaar lopen freewheel Mavic Kyserium Elite UST
nieuwe wielen moeten goed draaien. ik denk toch dat er iets aanloopt, bijv. de as tegen de lager-cups. heb je de as niet te strak aangedraaid? draai die eens los, en maak hem dan licht hand vast of iets losser dan dat, en zet het wiel dan in je frame. wellicht helpt dat, zodat de as niet te strak komt te zitten. ik heb dat eerder gehad met mavic. dit zou de stugge body ook kunnen verklaren.
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 427
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
Dit is een bekend probleem van die wielen. Naaf demonteren, goed schoonmaken en licht smeren met minerale olie. Dat zou al iets moeten helpen.
Groeten,
Hans
Groeten,
Hans
Website: https://www.maatwielen.nl
Denk dat er dik vet in zit vanaf fabriek, bij mij ook in het begin geen ratel maar na aantal ritten inmiddels wel.
Een nieuw wiel moet perfekt lopen. Niet zelf aan beginnen prutsen maar terug naar de winkel ermee!
Ik kan begrijpen dat dat balen is maar het is de beste (en enige goede) oplossing...
Als je ervaring hebt met Mavic wielen (en bodies) zou je de body kunnen demonteren en kijken wat het probleem is. Misschien dat bvb het rondelletje tussen body en lager ontbreekt maar het kan vanalles zijn. Dus best terug met die handel.
PS In Mavic bodies zit normaal geen vet (behalve in de lagers natuurlijk). De palletjes moeten gesmeerd met minerale olie en niks anders
PS2 Het meedraaien van de body is inderdaad een bekend "probleem" met Mavic naven maar is eigenlijk gewoon een kwestie van af en toe eens onderhoud plegen. Maar dat geldt voor een gebruikt wiel, dit is een nieuw wiel en dus nog brandschoon.
Ik kan begrijpen dat dat balen is maar het is de beste (en enige goede) oplossing...
Als je ervaring hebt met Mavic wielen (en bodies) zou je de body kunnen demonteren en kijken wat het probleem is. Misschien dat bvb het rondelletje tussen body en lager ontbreekt maar het kan vanalles zijn. Dus best terug met die handel.
PS In Mavic bodies zit normaal geen vet (behalve in de lagers natuurlijk). De palletjes moeten gesmeerd met minerale olie en niks anders
PS2 Het meedraaien van de body is inderdaad een bekend "probleem" met Mavic naven maar is eigenlijk gewoon een kwestie van af en toe eens onderhoud plegen. Maar dat geldt voor een gebruikt wiel, dit is een nieuw wiel en dus nog brandschoon.
Bedankt voor jullie reacties. Wiel loopt licht en perfect, gaat alleen om de vrijloop van de freewheel. De fm heeft er wat olie bij gedaan en het freewheel loopt al lichter. Zit fabriek af blijkbaar dikke olie in.....Na een aantal ritten moet ie steeds lichter gaan lopen.
'Sometimes the wrong turn brings you to the right place'
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 427
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
"Na een aantal ritten moet ie steeds lichter gaan lopen."
Dat zei de fm zeker om je uit de werkplaats te krijgen. Het probleem is dat die Mavic-body's (en vermoedelijk ook de body van jouw wiel) een glijlager hebben aan de spaakkant. Een kunststof ring glijdt over metaal heen. Aan de andere kant zit gewoon een lagertje. Dat glijlager is het kwetsbare punt, als het een beetje droogloopt of er komt vuil tussen dan kan het zwaar gaan lopen.
Er zit/moet juist hele dunne minerale olie in.
https://www.mantel.com/mavic-body-oil-9 ... N0YXJ0MzU=
Hans
Dat zei de fm zeker om je uit de werkplaats te krijgen. Het probleem is dat die Mavic-body's (en vermoedelijk ook de body van jouw wiel) een glijlager hebben aan de spaakkant. Een kunststof ring glijdt over metaal heen. Aan de andere kant zit gewoon een lagertje. Dat glijlager is het kwetsbare punt, als het een beetje droogloopt of er komt vuil tussen dan kan het zwaar gaan lopen.
Er zit/moet juist hele dunne minerale olie in.
https://www.mantel.com/mavic-body-oil-9 ... N0YXJ0MzU=
Hans
Website: https://www.maatwielen.nl
Hoi Hans, het waren nieuwe wielen dus dat verhaal over vuil gaat m.i. niet op. De wielen lopen erg licht, het gaat om het zwaar lopen van het freewheel. Hier moet speciale mavic olie in. Dat hebben ze net gedaan bij een erkend mavic dealer. Freewheel loopt nog steeds niet heel licht, met het wiel is volgens hun niets mis. Is nu nagekeken door 3 fm's. Zal dus wel horen bij Mavic......Ben dan alleen niet gewend...Maatwielen schreef: ↑08 nov 2018 19:03 "Na een aantal ritten moet ie steeds lichter gaan lopen."
Dat zei de fm zeker om je uit de werkplaats te krijgen. Het probleem is dat die Mavic-body's (en vermoedelijk ook de body van jouw wiel) een glijlager hebben aan de spaakkant. Een kunststof ring glijdt over metaal heen. Aan de andere kant zit gewoon een lagertje. Dat glijlager is het kwetsbare punt, als het een beetje droogloopt of er komt vuil tussen dan kan het zwaar gaan lopen.
Er zit/moet juist hele dunne minerale olie in.
https://www.mantel.com/mavic-body-oil-9 ... N0YXJ0MzU=
Hans
'Sometimes the wrong turn brings you to the right place'
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12751
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
In een mavic wiel zit een kunstof glijlager wat direct op de body draait. Sommige gaan wat zwaar, dat ie straks iets lichter gaat komt door slijtage en niet anders dan dat.
Je kan het positief inlopen noemen maar het is gewoon slijtage.
Zolang je de bergen mijd met Mavic wielen kan je er lang mee doen en hoeft het geen probleem te zijn.
Je kan het positief inlopen noemen maar het is gewoon slijtage.
Zolang je de bergen mijd met Mavic wielen kan je er lang mee doen en hoeft het geen probleem te zijn.
Ik weet het ook niet waarom er zo negatief over mavic wordt gesproken
Ik rij wel niet zoveel al ddx maar in vijf jaar heeft mijn krysium elite wiel toch 50 duizend kilometer gelopen .
En even afkloppen nooit problemen gehad
Worden wel een keer per jaar nagekeken,
Ik rij wel niet zoveel al ddx maar in vijf jaar heeft mijn krysium elite wiel toch 50 duizend kilometer gelopen .
En even afkloppen nooit problemen gehad
Worden wel een keer per jaar nagekeken,
De elites zijn mijn preferente wielen. Ze lopen heel soepel en het zijn stevige wielen Mijn Rsys wielen daarentegen lopen veel stugger en kosten het dubbele van de elites. Ik heb ook nog 3 of 4 sets Duraace carbon/alu hangen maar ik rijd(reed) toch liever met de elites. Ik heb er echter nooit mee in de bergen gereden.