Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Koersfiets overnemen

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2202
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 25 okt 2018 13:11

Heb hier pas ergens een artikel over gelezen, denk in bicycling. Beetje opletten dan goed te doen, je kunt echt wel aan de fiets zien hoe intensief die is gebruikt, Verder slijt carbon niet, kent geen vermoeiing of afnemende stijfheid, dus dat hij gebruikt is maakt niet uit. Oud clubgenoot van me rijd al jaren zeer tevreden op een ex-prof fiets koerst ermee en rijd 10k per jaar zeker al een jaar of 4 zonder problemen, Als je tweedehands koopt maakt het volgens mij helemaal niets uit of de vorige gebruiker een prof was of niet, De overweging moet in mijn ogen zijn wil je wel of niet een tweedehandse fiets kopen.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16279
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 25 okt 2018 13:24

ophetkantje schreef: 25 okt 2018 13:11 Als je tweedehands koopt maakt het volgens mij helemaal niets uit of de vorige gebruiker een prof was of niet, De overweging moet in mijn ogen zijn wil je wel of niet een tweedehandse fiets kopen.
Dat is het inderdaad. Alles wat tweedehands is kan verborgen gebreken hebben. Bij een fietsframe is het risico bij een carbon frame misschien net wat groter dan bij alu of staal maar je weet in ieder geval nooit wat er allemaal mee gebeurd is. Er zijn genoeg lompe boeren/brokkenpiloten op de wereld die geen prof zijn geworden.
Campagnolo Ultra Dork

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 25 okt 2018 14:35

Een fietsmaat van de club rijdt op de tijdritfiets van Bert Jan Lindeman. Die staat niet bekend om zijn TT kwaliteiten en trainde er dan ook nooit op, dus die fiets is gewoon zo goed als nieuw.

Verder zou ik het wel aandurven zo lang je zelf (of iemand meenemen) een beetje kijk hebt op het materiaal. Ik heb regelmatig fietsartikelen 2e hands gekocht naar alle tevredenheid, maar vaker dan dat heb ik het bij nadere inspectie ook laten staan.

Alle fietsen wordt verkocht alsof ze van goud zijn (zit naast de aanschafprijs een bepaalde emotie bij), waarbij de vraagprijs veel te hoog is en de gebreken weggewuifd worden (dit geldt overigens voor alles op wielen). De best-buys zijn vaak de kenners die goed voor hun materiaal gezorgd hebben en een vriendelijk prijsje vragen of de impulsaankopers waarbij het vrijwel nieuw is.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5244
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 25 okt 2018 14:49

Ik ben wel fan van de argon18 fietsen. Zijn de fietsen in een staat die je bevalt, waarom niet.

Uit de info weet je wel niet met welke groep ze komen.

Walter

izzibram
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:29

izzibram 25 okt 2018 14:59

Ik heb in 2014 een Giant Defy gekocht bij CC5311 (ex Belkin fiets) Dit was met dura ace di2 en zonder wielen. Heb frame vorig jaar opnieuw laten spuiten en het ben zeer tevreden met de fiets. Wel hoor je vaak het standaard verhaal dat het een reserve fiets/frame betreft of dat ie vd ploegleider is geweest :D Verder heb ik ook geen frame nummer oid. Dus gewoon kopen na een goede inspectie en juiste prijs. Bij een tussen handelaar/winkel een jaar garantie eisen.
Race: Scott Addict 10 2021
Cx: Focus Mares AL 105 2017
MTB: Focus Raven 8.7 2021

DrvC
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:14

DrvC 25 okt 2018 16:51

Wel mooi die verschillende meningen.
Nou vind ik de prijzen bij Scholten Cycling ook niet zo heel goedkoop hoor.
Her en der hoor/zie ik wat langskomen voor 2500-3500 euro, top afmontage maar dan vaak wielen die het verschil maken.
Allemaal het zelfde verhaal; reserve fiets, nieuwprijs (voor de consument) €10.000++, goed onderhouden, blabla...
Het lijkt vaak een koopje maar twijfel dus of het dan ook echt zo is.... misschien komt er, net zoals elke tweede hands, wat geluk bij kijken.
Ik zie ze overigens zelden op Marktplaats staan.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6024
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 26 okt 2018 16:10

Koopje voor de fietsen ( staat dan weer helaas geen afmontage bij. Let wel op de slijtage delen voor die prijs welke ze voor een fiets zonder wielen vragen. Als je gelijk na aankoop al diverse slijtage delen moet vervangen is de prijs minder oké.

Zelfs Canyon verkoopt momenteel oude teamfietsen van Katusha en Moviestar. Zijn wel iets duurder overigens.

https://www.canyon.com/nl/factory-outle ... ry=Katusha

https://www.canyon.com/nl/factory-outle ... y=Movistar
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 29 okt 2018 22:57

Team Roompot fietsen zag ik ook heel goedkoop weg gaan ergens in Steenbergen geloof ik.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 30 okt 2018 13:34

rene schreef: 26 okt 2018 16:10
Zelfs Canyon verkoopt momenteel oude teamfietsen van Katusha en Moviestar. Zijn wel iets duurder overigens.
Veel geld voor een fiets met tal van krassen en andere lakschade. :shock:

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 04 nov 2018 23:13

Denk dat grootste probleem bij alle koersfietsen de vork is die compleet is afgezaagd. Nieuwe vorken zijn best prijzig.

Daarnaast vaak nog de stuurpen van 120/130mm, het hele smalle stuur, slijtage onderdelen, vooral zorgelijke de niet zichtbare schade fietsen worden toch veel vervoerd. Ik zou er niet aan beginnen

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6112
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 05 nov 2018 08:37

Je koopt de fiets alleen als je erop past..., als de voorvork is afgezaagd waardoor je niet past, laat je hem staan (net als met ander 2e hands spul toch, lijkt me niet een specifiek "probleem" van ex-koersfietsen)

Stuurpen is dan wel weer het makkelijkst om te vervangen voor de juiste lengte/hoek indien nodig.
Stuur is alweer iets prijziger, dus hangt het van de aanbieding af, en wat er geleverd wordt (niet alle profs rijden direct op een super smal stuur. Overigens zijn er zat toerrijders die wijdarms rijden omdat er nou eenmaal een 44cm stuur geleverd is, terwijl ze lang zo breed niet zijn).
Slijtage onderdelen moet je bekijken, net als elke andere 2e hands deal. Met koersfietsen wel de kans dat onderhoud gewoon goed verzorgd is geweest (lagers ed.) een nieuwe cassette of ketting kan je eens tegen aan lopen,alhoewel profs dat waarschijnlijk zo snel vervangen dat als die al "versleten" aangeboden wordt, wij als toerrijders er nog prima een stuk op door kunnen.

Die niet-zichtbare schade, ofwel historie van valpartijen, dat is een issue die blijft staan. Veel vervoerd worden lijkt me niet een probleem daar kunnen de fietsen wel tegen. Maar een sponsorfiets als gebruiksvoorwerp wordt toch minder zuinig mee omgesprongen dan de dure aankoop van een liefhebber.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Critic
Forum-lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 05 nov 2018 15:51

Die fietsen worden na iedere koers gepoetst. Om de zoveel km worden slijtageonderdelen vervangen omdat ze anders overslaan bij een vervangend wiel na lek. En ook na een val worden ze goed gecheckt. Slechtste reclame voor je sponsor is een frame of stuur van een renner die in een afdaling ineens in 2 stukken breekt.
In verleden 2x een colnago c40 overgenomen van de raboploeg.. 0 problemen mee gehad

Plaats reactie