Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Strava: Vragen, Opmerkingen, Tips&Tricks

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6104
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 17 okt 2018 12:16

precies.
Wat strava misschien nog doet is de gps data op hun eigen kaarten leggen en daarmee de totale afstand iets corrigeren. Eigenlijk op GPS drift op te vangen. Maar als je met een speedsensor rijdt, pakt je fietscomputer al niet de extra (foutieve) meters van een mogelijk gps drift.
Dan kan er een klein verschil zijn, als gevolg van het algoritme dat Strava gebruikt bij het bepalen van je route op de kaart en de afstand die daar dan bij hoort.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 okt 2018 12:57

EmileT83 schreef: 17 okt 2018 11:10
Mitchel schreef: 17 okt 2018 10:26 Ik heb vorige week een rit gereden en deze opgenomen met mijn wahoo elemnt bolt. Ik heb een speed sensor en hartslagmeter en cadans sensor. De wahoo gaf aan 82.6 kilometer met een gemiddelde snelheid van 30.6 kilometer per uur.
Synchroniseren naar strava gaat automatisch via wifi.
Echter zag ik dat op strava de afstand 82.4 kilometer was geworden en de gemiddelde snelheid 29.9 kilometer per uur.
Iemand enig idee waar dit verschil vandaan komt? Bij terugkijken zag ik dat er bij meer ritten een klein verschil is maar nooit 0.7 kilometer per uur verschil.
Het verschil zit hem in het volgende:

Wahoo Elemnt Bolt kent zoiets als "cafetijd". De tijd dat je stilstaat, koffie drinkt, wacht voor het stoplicht etc waarbij hij automatisch de rit pauzeert. Strava kent geen "cafetijd" en bij het synchroniseren word de totale tijd gesynchroniseerd, inclusief "cafetijd", wat logischerwijs ervoor zorgt dat je gemiddelde snelheid op Strava lager uitvalt dan op je Wahoo.
Dit klopt niet, Strava stopt ook gewoon de tijdsmeting als je op een terras gaat zitten. Het verschil is dat Strava als je stil staat de tijd nog een paar seconde door laat lopen, terwijl de meeste fietscomputers direct de tijd stop zetten. Bij Garmin kan je zelfs al instellen dat onder een bepaalde snelheid de stopwatch gestopt wordt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Mitchel
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 05 nov 2016 10:58

Mitchel 17 okt 2018 17:16

Dat kan allemaal wel kloppen. Maar ik neem uitsluitend op met de wahoo en niet met een telefoon.

Het lijkt er echt op dat het met synchroniseren fout gaat. Nou ben ik niet zo'n cijferjunk maar het verschil vond ik vrij groot (en zoals genoemd 30+ en 30- ;))

Ik verwachtte eigenlijk dat er meerdere gebruikers waren die hier tegenaan liepen want veel mensen gebruiken de wahoo maar ik kom op internet vrij weinig van deze voorbeelden tegen. Ik heb de vraag aan Strava gesteld en wacht op antwoord.

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 17 okt 2018 18:12

Alle opmerkingen gaan over alle opname wijzen. Strava neemt je rauwe gps data en verwerkt die alsnog. De input is een bestand met tijdpunten, gpspunten, aangevuld met je andere data. Strava neemt geen metadata over.

Met mn Garmin neem ik ook gewoon rauw op, zonder autostoponzin, en dan bepaalt Strava ook wanneer ik stilstond en wanneer niet. Dan zit er idd een verschil in de 'gegevens' en informatie die Strava, Garmin en Wahoo tonen ondanks dat ze dezelfde data gebruiken, omdat ze een andere definitie gebruiken.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5118
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 17 okt 2018 19:50

Niet toevallig pontje op je route oid ?
Daardoor dropt mijn gemiddelde ook wel eens omlaag met paar tienden. (zet hem op pont altijd op pauze)

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 17 okt 2018 20:31

Je starttijd en je finishtijd zijn hetzelfde als je de Garmin op de pont pauzeer of laat doorlopen. Het helpt pas als je twee halve ritten registreert. Een tot aan de oever van de pont en de andere vanaf de overzijde van de pont.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 18 okt 2018 07:17

Orlok schreef: 17 okt 2018 10:59
Djemz schreef: 16 okt 2018 21:55 Kun je zonder premium te zijn ritten van jezelf of van vrienden op 1 of andere manier in je garmin krijgen? Ik weet hoe je een rit kan opslaan, maar dan is die enkel via strava te gebruiken..
Als je bij jouw Strava ritten in de computerversie op het sleuteltje (acties) drukt kan je toch o.a. kiezen uit GPX exporteren of Export TCX.?

Ik krijg dan dit op een route van een vriend

Als ik dan op route bewerken klik kan ik ze enkel opslaan in strava zelf onder mijn routes.

Is wel op gsm (niet de app maar de website)
Bijlagen
Screenshot_20181018-071416.jpg

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6104
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 18 okt 2018 08:12

Maar dat is dan toch prima?
Want routes die je hebt opgeslagen onder "mijn routes" kan je weer exporteren naar gpx of tcx.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1754
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 18 okt 2018 09:13

Wat een handige tool is, is "Strava to GPX". Zie https://mapstogpx.com/strava/
Even de site in je bookmark plaatsen. Dan de rit op Strava openen en de bookmark aanklikken.
Kies dan voor "Minimal" en de GPX wordt gedownload en klaar is Kees (dit geval Fredje).
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 18 okt 2018 10:04

MarkVeenstra schreef: 18 okt 2018 08:12 Maar dat is dan toch prima?
Want routes die je hebt opgeslagen onder "mijn routes" kan je weer exporteren naar gpx of tcx.
Nee kan ik niet. Ik kan die enkel openen en dan via strava gps rijden. Denk ik toch of ik kijk ergens over.

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1754
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 18 okt 2018 10:27

Die optie werkt gewoon zonder problemen in Strava.
a1.jpg
a1.jpg (16.01 KiB) 2956 keer bekeken
a2.jpg
a3.jpg
a4.jpg
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6104
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 18 okt 2018 10:27

Misschien zit er een verschil tussen mobiel en webpagina?
Routes werk ik zelf eigenlijk alleen mee op de pc (heb ik toch nodig om de route op mijn fietscomputer te zetten). Daar is het allemaal geen probleem.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie