Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Fietscomputer (GPS, cadans,hart)

titatovenaar
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 12 feb 2010 16:02

titatovenaar 19 mar 2010 18:09

Hallo

Ik heb gisteren voor het eerst een (voor mij doen) grote ronde gereden. 140 km gefietst. Ik gebruik mijn mobiele telefoon om tijdens het fietsen de route en dergelijke op te slaan.

Ik krijg dan deze output:
http://bit.ly/cRgYJ1

Maar deze batterij gaat niet langer dan 6uur mee.
Nu is mijn vraag, aan wat voor fietscomputers moet ik denken als ik soortgelijke output wil krijgen. Als ik dan toch aan een dure fietscomputer moet dan wil ik ook graag een hartslagmeter erbij en indien mogelijk een cadansmeter.

Ik heb de Sigma Rox gezien, maar deze heeft volgens mij geen GPS, en valt dus af.
De Garmin Edge is mij eigenlijk veels te duur en ik weet ook niet zeker wat voor output je hiermee krijg.
Polar heeft ook diverse computers maar deze zijn ook allemaal zo prijzig.

Zijn er ook goedkopere computers (Aldi spullen buiten beschouwing gelaten), of moet ik even sparen mocht ik een oplossing willen waar ook GPS aanwezig is?

Bij voorbaat dank!

Edit:
Ik weet dat er een heleboel topics gaan over fietscomputers en dergelijke, en als dit ook al meerdere malen behandeld is, laat dan weten waar ik op zoeken moet. Want met "google" en "maps" word ik niet veel wijzer, en met fietscomputer of hartslagmeter en dat soort zoektermen komen er talloze onderwerpen voorbij waarvan ik er vandaag ook veel snel heb doorgelezen.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 19 mar 2010 18:15

Sparen voor Edge 705.
What makes the boat go faster?

titatovenaar
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 12 feb 2010 16:02

titatovenaar 19 mar 2010 18:18

Oke bedankt! Ik was daar al bang voor ;-)
Het ding ziet er ook nog vrij lomp uit, maar voldoet wel aan al mijn wensen.

alexd
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 24 nov 2009 17:44

alexd 19 mar 2010 18:46

Garmin Edge 500 is net wat goedkoper, lichter en kleiner, heeft wel alles wat je zoekt.
In de winter in het bos en in de zomer op een berg. Prachtig die Alpe d'Huez en Mont Ventoux. Kijk ook in mijn weblog: http://alexanderfietst.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

rickyb
Forum-lid
Berichten: 374
Lid geworden op: 01 mar 2009 15:15

rickyb 20 mar 2010 13:17

Even offtopic, maar dat is wel een mooie route die je gefietst hebt, of niet?
Ik kom uit het zuiden, dus lijkt me dat stuk over het water/dijk tussen het ijselmeer en het markermeer wel kicken.....

Ontopic, ik gebruikte op mijn PDA met windows mobile het gratis progr. NoniGPS. Die batterij ging niet zo snel leeg, omdat het scherm uitgezet kon worden.
Welke draagbare GPS gebruik je nu?

twofourtwo
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 18 mar 2010 14:02

twofourtwo 20 mar 2010 17:13

zelf heb ik een edge 705 aangekocht.

in het begin had ik ook wel schrik dat deze te lomp ging zijn, maar hij valt echt wel mee. de scherm layout is aanpasbaar waarmee je tot 8 verschillende stats op je scherm kan krijgen. ik gebruik er zelf maar 5 en die zijn volledig naar je wensen aan te passen.

er zitten verschillende profielen daardoor is edge ook snel van fiets te verwisselen. gemakkelijk voor MTB en racefiets. als je op rollen traint kan je ook de gps functie uitzetten.

syncen met mijn mac verloopt heel soepel. (polar heeft geen mac compatibele software moest je een mac hebben)

ik ben er heel tevreden over :) het volgende op mijn lijstje is het map pakket van west europa dat rond de 115 euro kost. (zonder map software logt de edge 705 nog altijd zonder problemen je hele route)

mijn bundel kostte 335 euro (inclusief hartslagband en inclusief verzendingskosten), er was nog één online winkel goedkoper in nl (ben naam vergeten) maar daar kon ik me nog niet registreren omdat ze een nederlandse postcode verwachtten. zonder hartslagmeter daalt de prijs en deze kan later nog bijgekocht worden.

ciao
242
It's all fun and games ... until it gets on YouTube!

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4365
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 20 mar 2010 22:48

Om een dergelijke output te krijgen kun je ook kiezen om een losse gps logger aan te schaffen. Kun je gewoon een normale fietscomputer nemen, en alleen als je je tocht op wilt slaan neem je de logger mee. Echter dit kan natuurlijk alleen als je deze niet als routeplanner wilt gebruiken

martijn78
Forum-lid
Berichten: 861
Lid geworden op: 26 mar 2008 09:28

martijn78 21 mar 2010 23:11

kijk eens voor een gebruikte edge 305, voldoet denk ik aan al je wensen:
gps, cadans en hartslag.

Heb zelf de 205, werkt super.

dat spul van Garmin gaat niet zo maar kapot, kan je dus gerust 2dehands kopen.
Race: Specialized Roubaix
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro

titatovenaar
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 12 feb 2010 16:02

titatovenaar 21 mar 2010 23:15

@Rickyb ik vond het zeker een mooie route. Maar ik ben ook wel jaloers op jou ;-) Ik zou graag eens in het zuiden rijden door de bergen, bij mij is alles vlak.
Maar ik ben dan ook van plan om aanstaande zomer de bergen op te zoeken. Nog geen idee of dit in Nederland, België, Duitsland of Frankrijk zal worden.

Ik gebruik nu mijn mobiele telefoon, de iPhone en heb daar een applicatie op om mijn positie te tracken, alleen werkt deze helaas niet altijd perfect.

@twofourtwo bedankt voor de reactie. Ik ben toch wel zwaar aan het twijfelen, aan de ene kant ben ik tevreden met wat ik nu heb, maar batterij gaat niet lang genoeg mee. En de edge vind ik toch redelijk prijzig, ik ben nog een arme student ;-).
Maar het apparaat lijkt me wel geweldig, zeker omdat je het kunt combineren met een hartslagmeter wat ik momenteel niet kan.

@scottwilko ik heb al moeite om mijn mobiel en fototoestel (soms) mee te nemen, dus nog een extra apparaat erbij zit ik echt niet op te wachten. Toch bedankt voor de tip!

@martijn ik zal er eens naar kijken, ga nu eerst maar naar bed, morgen gaat de wekker weer vroeg. Ook bedankt.

Ik neig nu zelf om op dit moment voor een goedkopere computer te gaan met alleen hartslagondersteuning en dan moet ik er maar mee leven dat ik mijn lange tochten niet via internet kan delen met vrienden. Althans, niet op deze manier. Ik kan uiteraard altijd zelf de route tekenen, maar dat is minder leuk.

venga_
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 25 sep 2008 12:05

venga_ 25 mar 2010 18:10

martijn78 schreef:kijk eens voor een gebruikte edge 305, voldoet denk ik aan al je wensen:
gps, cadans en hartslag.

Heb zelf de 205, werkt super.

dat spul van Garmin gaat niet zo maar kapot, kan je dus gerust 2dehands kopen.


Da's mijn idee ook. Ga voor een (2e hands?) 305. Het enige kwetsbare eraan is de cadans/snelheidsmeter en die is gewoon bij te kopen.
Output hoef je je geen zorgen om te maken: mijn Garmin geeft de output van jouw plaatje en meer. Dus combi van plattegrond met eronder de bijbehorende snelheid, hoogte, HR of welke andere variabele je wilt.
Wel combineren met Sporttracks (freeware) en de Garmin-software links laten liggen.
Succes met kiezen.

Plaats reactie